Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#2576966
Even een vraagje maar. Ik lees regelmatig wat over supplementen die gevoerd worden, naast het menu. Wat is hier het nut van en wat geven jullie erbij? Tot nu toe geef ik er niks bij, maar Tessa eet absoluut geen groente, dus vraag ik me wel eens af of ik niet iets erbij zou 'moeten' geven.

Dus, wat geven jullie erbij naast jullie menu en waarom?
Door Lizzy
#2576973
Ik geef groenten. En ik geef af en toe chlorella. En ik geef af en toe zeewier.

Ik geef groenten omdat ik aan mijn honden merk dat ze het nodig hebben. Ik heb het laatst door omstandigheden een tijdje niet gegeven en voila, mijn honden roken weer sterker naar hond. Bovendien denk ik dat ze (met de milieuvervuiling en het feit dat ze weinig wild eten) de (micro)nutrienten uit groenten heel goed kunnen gebruiken.

Chlorella neem ik zelf en het is gewoon zulk heerlijk spul. Het geeft energie, het werkt goed op de darmflora en ik denk dan "als ik me er zelf zo goed bij voel, dan moet het voor hun ook goed zijn".

Zeewier geef ik omdat ze er prachtig diepzwart pigment van krijgen en ik ook eerlijk gezegd denk dat ze best van de sporenelementen kunnen gebruiken. Ik denk vooral aan jodium. Vooral drachtige honden schijnen een verhoogde behoefte aan jodium te hebben en mijn hond Biscuit is drachtig.
Door smulpaap
#2577013
Ik voer ze ook groenten , om dezelfde reden als Lizzy al aangeeft , ook al eten ze hier wel graag wild . Ik merk dat hun onlasting op groenten zeker beter is en hun vacht mooier .
En in groenten zitten natuurlijk weer goede vitamines dus dat is gewoon mooi meegenomen
Verder lusten al mijn dames geen vis , dus daarvoor in de plaats krijgen ze Doils - Joint visolie
En ik geef ze zo eens per twee weken weleens een tabletje Echina-Force van Dr Vogel voor de weerstand
Verder ook wel pro-biotica voor hun darmweerstand

Mijn JRT heeft groenten dus ook echt moeten leren eten , ik ben begonnen met een half  theelepeltje , en eerst per soort . Dat moest flink door spiervlees heen gemengd worden
En zo gaande weg heb ik dat opgebouwd en nu eet ze wel een groentenmix

Verder krijgt mijn jongste Engelse Bull gluco/chondreo omdat ze een kruisbandoperatie heeft ondergaan
Door BAC
#2577120
Jammer dat je hond geen groent eet, je mist een zeer waardevolle toevoeging van het barfen.
Zelf zou ik oim met een pro vers DA gaan kijken wat jij het beste kunt supplementeren, ikzelf heb een vitamine pil per week gekregen van Erwin in Heiloo.

Verder geef ik Doils en glucosamine en chlorella, de laatste met periodes.
Door Sietie
#2580743
ik geef dagelijks heel klein beetje chlorella ik neem het zelf ook en voel me er echt goed bij! zo nu en dan visolie, dat voerde ik eerst elke dag maar sinds ik chlorella voer blijven ze superzacht glanzend enz ook zonder de visolie. voor de rest geef ik niks. Ze hebben erg goed pigment (hier een bijna 8 jarige en een 6 jarige met nog een gitzwart masker)
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2581107
Hier krijgen ze allebei groentes, omdat ik ook zie dat de ontlasting er beter van wordt. Ze vinden het ook allebei lekker dus dan is de keuze makkelijk.

Dan krijgt Xerox nog visolie en chlorella, in verband met zijn huid, weerstand, leeftijd en het beperkte menu (eliminatie). Yuko krijgt af en toe een paar dagen multivitaminen en mineralencomplex van de Groene Os, maar eigenlijk meer omdat ik daar nog een paar volle potten van heb staan...
Door Antonia
#2581418
TessaThomas schreef: Even een vraagje maar. Ik lees regelmatig wat over supplementen die gevoerd worden, naast het menu. Wat is hier het nut van en wat geven jullie erbij? Tot nu toe geef ik er niks bij, maar Tessa eet absoluut geen groente, dus vraag ik me wel eens af of ik niet iets erbij zou 'moeten' geven.

Dus, wat geven jullie erbij naast jullie menu en waarom?
Naar mijn mening vallen groenten niet onder de categorie supplementen, maar zijn die onderdeel van een goed samengesteld menu.

Een gezonde hond zou bij een goed samengesteld menu eigenlijk geen supplementen nodig moeten hebben. Toch plaats ik daar een kanttekening bij: niet alle honden zijn gezond, niet alle menu's zijn goed samengesteld en bovendien zijn de onderdelen van het menu niet altijd van de kwaliteit die ik graag zou willen. Het is letterlijk: je bent wat je eet. Dat geldt voor ons mensen, dat geldt voor onze honden en dat geldt ook voor de dieren die onze honden eten. Onderdelen van een kip die lekker vrij rond heeft kunnen lopen en die goed gevoerd is en niet vol zit met antibiotica heeft biedt echter meer voedingswaarde en minder troep voor de lijven van mijn honden dan plofkip. En de vuile pens van een rund dat lekker in de wei mag grazen is echt niet te vergelijken met die van een rund dat kop aan kont alleen maar de binnenkant van een stal ziet.

Ik probeer dus goede, zoveel mogelijk biologische, voeding te gebruiken, probeer het menu zo goed mogelijk samen te stellen en af te stemmen op de behoeften van mijn honden en ik geef aan mijn oudere dame wel degelijk supplementen om haar lijf te ondersteunen (een goede visolie en glucosamine). Verder krijgt zij, omdat ze continue een pijnstiller gebruikt, een middel om haar lever te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2581492
Antonia, welk middel gebruik jij om de lever te ondersteunen? Xerox staat ook op een permanente nsaid, maar daar geef ik verder niets voor (behalve chlorella dan).
Door Antonia
#2581966
Xerox schreef: Antonia, welk middel gebruik jij om de lever te ondersteunen? Xerox staat ook op een permanente nsaid, maar daar geef ik verder niets voor (behalve chlorella dan).
Ik gebruik een middel waar Maria distel in zit. Meestal Lever Compositum van de Groene Os, maar soms ook van het merk Bloem.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2582077
Antonia schreef: Ik gebruik een middel waar Maria distel in zit. Meestal Lever Compositum van de Groene Os, maar soms ook van het merk Bloem.
Oke, bedankt  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#2582122
Een van mijn honden die medicijnen (barbituraat) behoeft, geef ik o.a. een leverondersteunend middel:
Silybum-Curcuma van Bonusan.

De andere twee gezonde honden krijgen standaard visolie-capsules.

Allemaal krijgen ze ook knoflook en zeewier, maar dat zie ik niet als supplementen eigenlijk.
Door wolfdolf
#2582351
Toen ik barfde heb ik groentemixjes geprobeerd, maar hij at het niet, ook niet gemengd met kvv of gemalen pens ofzo...hetzelfde met visolie.
Daarom gaf/geef ik verschillende snacks zoals buffelvlees, struisvogelnuggets, kangoeroevlees, varkensneuzen, bullepezen, pensstaafjes, runderkophuid en merg uit koeienknoken. En hij  eet regelmatig een muis.
Op vakantie heeft hij eens elke dag zalm gegeten (die lag daar, afval van visvangst)en sindsdien eet hij geen vis meer.

Wolven zijn carnivoren, ik geloof dan ook niet dat honden veel vitaminen kunnen halen uit groenten...groenten zijn imo om de spijsvertering te ondersteunen.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op zo 27 jan 2013, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2586609
het enige wat ik bijgeef is kokosolie :)  (weet niet of dat direkt onder supplementen valt? )

verder wel groenten maar om de dag, vind het aardig wat om zo veel elke dag te voeren.

tijdje zeewier gevoerd maar zag nou geen verandering in pigment.. dus nu gewoon af en toe erbij
Door skylge
#2586751
Ben juist gaan barfen om geen supplementen toe te hoeven voegen :)
Wat onze Groenendaeler krijgt is: runderpens, haaskarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, hele kip, kwartel met veren, runderhart, runderlever, enz, enz.
Af en toe rauwe eieren, rundergehakt met ei en havermout, zalmlijven, makreel en zo nu en dan wat groente, yochurt en aardappel als we iets over hebben van tafel.
Wel krijgt ze op wisselende tijden haar voer, zodat ze niet te veel gal aan gaat maken.
Voor de rest eet ze af en toe wat gras. Haar ontlasting is goed en ze ziet er perfect uit, dus zie geen enkele reden om allerlei duistere/dure middeltjes toe te voegen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door