Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door liess
#257870
hoi allemaal

ik voer mijn honden al jaren pens en hart aangevuld met bruin brood en een schep gistocal. mijn ouders voerden dit ook aan hun honden (greyhounds) en die zijn er allemaal gezond oud mee geworden. ik wil heel graag echt natuurlijk voeren dus zonder gistocal..ben al bezig met kippennekken, die ze heeeerlijk vinden :) en van de week heb ik ze alletwee buiten de pens, hart en kippennekken een halve kalfsrib gegeven.
nu heb ik het vage vermoeden dat ozzy van de kalfsrib verstopt is geraakt..amy heeft nergens last van gehad, welliswaar ook harde knikkertjes kwa ontlasting,maar ozzy kon dus echt niet poepen..wat heb ik fout gedaan?
Door liess
#257882
sorry :-[ ben te snel geweest met mijn vraag..
heb in een ander topic al gelezen dat ik er iets van kruidenmix of olijfolie bij kan doen. zal ik eerst eens gaan proberen dan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#257999
Als je hond nu erge last van die verstopping heeft, geef hem dan lever, lever werkt laxerend en volgens mij werkt het ook snel.
Door liess
#258001
bedankt voor de tip voor wat betreft het voeren van lever, maarrrr.. ergens anders heb ik ook weer gelezen dat je daar weer mee op moet passen omdat de lever weer veel schadelijke afvalstoffen zou kunnen bevatten. lastig hoor! ;D dan zou ik in ieder geval die lever bij een biologische slager moeten halen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#258012
liess schreef: bedankt voor de tip voor wat betreft het voeren van lever, maarrrr.. ergens anders heb ik ook weer gelezen dat je daar weer mee op moet passen omdat de lever weer veel schadelijke afvalstoffen zou kunnen bevatten. lastig hoor! ;D dan zou ik in ieder geval die lever bij een biologische slager moeten halen.
Ja, dat klopt ook, (het beste kun je idd lever van een biologisch opgegroeid dier geven) maar ik bedoelde het ook meer als tip die je NU in dit geval zou kunnen toepassen ;), en in het vervolg ervoor zorgen dat als je botten geeft er meer vlees, kruidenmix of olie bij doet.
Door liess
#258045
Nitus schreef: Ja, dat klopt ook, (het beste kun je idd lever van een biologisch opgegroeid dier geven) maar ik bedoelde het ook meer als tip die je NU in dit geval zou kunnen toepassen ;), en in het vervolg ervoor zorgen dat als je botten geeft er meer vlees, kruidenmix of olie bij doet.
ja ik waardeer de tip ook ontzettend!! ben nu vanmiddag met ozzy naar de d.a. geweest omdat hij dus echt niet kon poepen, ik had het er zelf spaans benauwd van..haha! hij heeft zijn darmkanaal met paraffine volgespoten, waarna uiteindelijk de ontlasting met die vette zooi naar buiten kwam...deze tips zijn meer dan welkom hoor! :)
Door 202spots
#258084
Je kan volgende keer ook eerst wat vlees of lever met 'n beetje gepureerde bladgroenten en scheutje olie erdoor geven en daarna pas de bot.
Of 'n rauwe eitje erdoor kan ook.

Wanneer Cis 'n grote bot krijgt dan geeft ik ook wel is 'n half papaya enzyme tabletje,dat help voor haar bij de vertering van veel bot.
Wanneer je pumpkin kan vinden dan is dat ook heel goed om te geven zowel met verstopping als met diaree.
Door Lizzy
#258123
Was het een vrij kaal bot, die kalfsrib? En was het veel? Ik denk dat je honden a)nog wat moeten wennen aan het verteren van bot en b)je te weinig vlees en/of teveel bot hebt gegeven. Ik zou zelf eerst wat vlees geven (bijv. met wat groentemix) en daarna zo'n bot. Op zich zou het niet nodig moeten zijn om extra olie te geven hoor. Als een hond echt niet kan poepen, dan was het gewoon teveel bot.

Overigens kun je wel zekerheidshalve wat Microlax klisma in huis halen. Niet dat je deze zomaar moet gebruiken maar in dit soort gevallen kan dat erg handig zijn.
Door liess
#258240
hoi allen..
allereerst wederom bedankt voor de info.

ik heb voor ik de kalfsrib (een halve) heb gegeven de honden normaal eten gegeven, dit was pens en hart, en wat kippen nekken, rauw. ozzy krijgt zo'n ons of 7 en amy ruim 3, dat is toch op zich al vrij "nat" voer. pas daarna, (ik was dan alles even af) heb ik ze de halve rib gegeven.
daar zat nog wel wat vlees en vet aan, maar niet echt heel veel.
ik denk/hoop dat - vooral ozzy - er nog aan moet wennen.
ze vinden het trouwens ontzettend lekker om op te knagen :)
Laatst gewijzigd door liess op do 10 feb 2005, 05:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door liess
#259440
zo...heb alles uitgeprint ongeveer wat er in de barf bibliotheek geschreven staat, want lezen van het scherm viel me wat tegen.. :)
wil toch proberen verder te gaan met ozzy wat betreft het voeren van rauwe botten met vlees..en heb ook begrepen dat verstoppingen ook kunnen komen door de combinatie van bepaalde medicijnen. (en de kalk die in het bot zit)
heb inmiddels het boek besteld van mogens eliasen, rauwe voeding voor honden, en ga daar hopelijk heel snel mee beginnen.
vanmorgen hebben ze in ieder geval lekker macaroni met een rauw eitje erdoor gekregen, en ze vinden het meeer dan heerlijk om te eten.. hou jullie op de hoogte.

ow ja..ozzy poept weer gewoon... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door