Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Dhjali
#2577946
Onze 14 jarige reu, gecastreerd, lijkt gedurende de dag "trek" te houden. Hij schooiert en zelfs kruimeltjes worden vakkundig van de vloer gelikt  ::) Nu vraag ik me af of hij soms meer eten nodig heeft nu hij ouder wordt? (ik las in de bieb het tegenovergestelde  :biggrin2:). Hij krijgt 2x daags Carnibest .
Onze DA vond hem ook wat knokiger geworden en stelde voor om hem wat extra's te geven zoals rijst/pasta...

We barfen zo nu en dan, maar hij is niet meer zo enthousiast qua karkassen en dergelijke. Na mijn idee vind hij het als snel "te hard".

Hij is verder gezond maar krijgt wel dagelijks pijnstilling ivm arthrose.

Geef ik hem meer eten? Of is er iets anders waardoor hij wat voldaner wordt? De rijst/pasta kan ik beter achterwegen laten toch?  :)
Door M@rina
#2578046
Als hij er trek in heeft zou ik hem gewoon wat meer voeren zeker omdat hij knokig wordt. En op 14-jarige leeftijd mag je kieskeurig worden hoor, je mag het ze best wat makkelijk maken, ook met rijst/pasta als hij er goed tegen kan en het lekker vind.

Ik heb hier weleens gelezen van een oude hond die niet zo heel veel meer lekker vond maar wel bami wilde eten....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2578106
Oud zijn kost energie, dus ja, zeker met dit weer kan het goed dat een oudje meer aan voeding nodig heeft dan je zou denken als je kijkt naar het energieverbruik (rennen/spelen enz.)

Kan zijn hoor, dat iets als snel te hard is. Bespiering neemt wat af en dus de kaakkracht ook.  Ik gaf oudje dus gewoon meer voer, net zoveel als dat ze er goed van op gewicht bleef. Karkasje e.d. er nog wel bij, maar dan in zo'n hoedanigheid dat het meer voor de snacks was als voor eten, omdat ze deze dus wat moeilijker weg kreeg.

An sich hoef je geen pasta e.d. te voeren. Dat is een beetje standaardadvies van een da. Ik zou gewoon van het gebruikelijke voer de hoeveelheid opschroeven. Mijn oudje van 34 kilo at met alle gemak zo rond de 9 ons per dag weg.
Door Dhjali
#2578628
Dank voor jullie reacties! Ik had de hoeveelheid al wat naar boven gebracht maar twijfelde of dit wel verstandig was. Fijn om het even bevestigt te krijgen  :)

Ja dat klinkt logisch qua kaakkracht, had ik nog niet eens aan gedacht... Misschien kan ik het een volgende keer wat platter slaan of gewoon wat "makkelijkere" dingen geven die hij wel lekker vindt. Me niet te druk maken is ook een goed advies  :biggrin2:
Door smulpaap
#2578886
Met dit koude weer kunnen ze idd best iets meer /extra gebruiken , mits ze niet dichtgroeien natuurlijk . Ik las al dat je ook zo nu en dan een barfhapje geeft
Ik weet niet of je oudje ook van vette vis houd ? Dat zou ook een leuke aanvulling zijn , sardines , ongezouten rauwe haring dat soort dingen . Dat is ook zacht
Verder is bv kwartelkarkas goed te doen voor bejaarde honden , of wilde eendendijtjes . Als je hond dat lust , wilde eend heeft wel een specifieke smaak
Ik heb hier ook een oude tut, zij barft , en krijgt qua vleesbot kwartel , kwartelkarkas , wilde eendendijtjes en wild konijn behalve de kop . Dat is wat zij nog kan bewerken en wegkrijgt . Nekjes gaan hier qua kauwen nog wel ,maar qua verteren valt het ook niet zo lekker meer . Tamme eend idem , te vet . Ik geef haar wel zoveel mogelijk soorten spiervlees en groenten . En nu met de kou doe ik de ene dag een wat grotere maaltijd en de andere dag weer haar normale portie . En daar doet oma het goed op
En idd wat Angelique ook al post , oud zijn kost zeker energie . Rijst en pasta zou ik ook niet geven . Ik zou dan bv eerder kiezen voor eens wat rauwe ongezouten noten
Je kan middels de zoekfunctie wel het e.e.a vinden over noten , vis etc
Door Dhjali
#2579675
Nee precies het is niet de bedoeling dat hij dik wordt, zeker niet met zijn arthrose. Ik zou qua vis eens kunnen variëren, tot nu toe eigenlijk alleen zalm gegeven en daar ging hij de laatste keren van aan de diarree... hij is sowieso best gevoelig moet ik zeggen.
De kwartelkarkasjes zijn hier helaas niet zo geliefd, vind het ook een ideaal formaat voor mijn kleinere hond maar het wordt met lange tanden gegeten  ::)
Wilde eendendijtjes ga ik eens uitproberen. Interessant wat je zegt qua nekjes, dat is bij mijn oudje namelijk precies hetzelfde!
Dank voor je tip over de noten, ik ga even zoeken op het forum.  :)

Geeft groente ook een meer "voldaan" gevoel? Anders zou ik dat er misschien nog bij kunnen geven zo nu en dan? Of wordt dat te scheef qua verhoudingen ivm zijn kvv?
Door smulpaap
#2579717
Ik kan me idd zo indenken dat een hele vette vismaaltijd ook te zwaar valt ? Die van mij lust geen vis , dus met haar heb ik die ervaring niet
Daarom zijn die kleine visjes zoals een sardine wel leuk , dat kan bv ook eens als tussendoortje

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd wat er in Carnibest aan groenten zit , ben niet meer zo thuis in al die kvv,s
Maar een wat oudere hond kan je best eens wat extra groenten geven hoor , als je op die dag een barfmaaltje geeft
Mits je natuurlijk wel normale hoeveelheden geeft . Mijn oudje heeft het echt nodig , ze onlast zich ook beter /gemakkelijker als ze voldoende groenten krijgt
Vooral bladgroenten zijn goed voor die ouwetjes

Ik vrees alleen dat als kwartel al niet word gewaardeert dat wilde eendendijen ook blehe zullen zijn . Maar ik kan me vergissen ook natuurlijk  :biggrin2:
Maar hier gaan zeer rijk bevleesde vleesbot soorten het beste qua vertering
Door Dhjali
#2579979
Daar zou het natuurlijk ook aan kunnen liggen, ik ga eens kijken hoe hij op de kleinere visjes reageert.

Ik ga even bijlezen over de groentes voeren, daar ben ik niet zo van op de hoogte  :)

;D Ja het is altijd afwachten wat ze er van vinden he?! Zo denk jij iets lekkers in huis te hebben gehaald om vervolgens tot de conclusie te komen dat het helemaal niet in de smaak valt...  ::) We gaan het gewoon eens uittesten  :)
Door Suzanne
#2580084
Guinnie kon/kan met het klimmen der jaren ook steeds minder "aan", aan barfspul.

Ik ga ervan uit dat ze een brokkenhondje was ;-) maar in het begin was een kwartelkarkasje, kipkarkasje ofzo nog te doen; nu al tijden niet meer.

Ze krijgt Carnibest natuur en daar heeft ze idd steeds meer van nodig om op gewicht te blijven.

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door