Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Haasm
#2566230
Na zes weken kvv zullen we binnenkort met onze 4 katten overstappen op barf. We zijn aan kvv begonnen omdat 1 van onze katers (Puk) een blaasgruis probleem had. Probleem met kvv is echter dat onze monstertjes nog maar 2 soorten lekker vinden en 1 soort met lange tanden eten dus te weinig variatie hebben. Ook vinden we 100 euro in de maand voor (Haaksbarf) kvv toch wel veel geld. :-\

Als eerste stap heb ik de handleiding op het forum gelezen en de eerste 5 pagina's van het barf forum. Wat een leuke verhalen! Heb hierdoor een aardig beeld gevormd van wat er nodig is en hoe we het moeten doen. Bedankt dat jullie zoveel tijd en energie hierin hebben gestoken om andere op weg te helpen! ;D

Als tweede stap gaan we van het weekend wat gereedschap bestellen om te kunnen gaan barfen. Bij Amazon.co.uk zullen we de volgende dingen bestellen:
- Talon Fileer handschoen tegen de wondjes (bedankt voor de tip, was hier nooit opgekomen) £4.99
- Oxo wildschaar (ook al lees ik dat vooral de snoeischaar in trek is, maar ja ben toch lekker eigenwijs  :P. Komt ook bij dat onze snoeischaar een felco van ruim 50 euro is dus daar ben ik wel zuinig op.) £14.00
- Procook hakmes (18cm) (ook al lees ik wisselende reacties over het gebruik van zo'n ding) £12.00
- Apollo 35*35*4 rubberhout hakblok. £17.04
Ik wilde eerst ook al gelijk een gehaktmolen aanschaffen (jupiter tbv kitchenaid), maar heb besloten om hiermee te wachten totdat we zien dat dat echt nodig is.
En ik ben al een tijdje aan het sparen voor een Tormek slijpmachine om de boel scherp te houden.
We zullen een oude handdoek verknippen als barfkleedjes.

De derde stap is dat we de huidige voorraad kvv op maken en bij degomeat van veel dingen een beetje bestellen om te zien wat wel en wat niet gaat.

Ik zal de bevindingen in dit draadje schrijven...  ::)
Laatst gewijzigd door Haasm op vr 18 jan 2013, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Haasm
#2573175
Jippie! de spullen zijn binnen om te kunnen barfen. Het bij Amazon bestelde gereedschap, de eerste Barf bestelling en ik heb een excel sheet gemaakt als week menu.
Van het weekend ga ik portioneren, maar dat lijkt me best veel werk om drie diepvries laden te doen. Hopelijk gaat het goed met mijn nieuw gereedschap. Het barf spul ziet er trouwens mooi uit en Gustaf werd al half wild van de dozen toen deze in de keuken stonden. Hopelijk worden de andere dat ook als ze het voorgeschoteld krijgen :-).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2573191
Hmm, ik ben benieuwd hoe lang jouw wildschaar het uit gaat houden.  :D
Sorry hoor, ik had er ook eentje maar die heeft niet al te lang overleeft.

Voor de rest erg veel succes gewenst, en als je nog hulp nodig hebt: vraag maar raak. ;)
En geniet ervan.  Ik herken de vreugde bij het begin van het barfen.  Nu nog zou ik niet anders willen, maar die opwinding is doorgaans wel verdwenen. ;)
Enkel als ik erg mooi vlees binnenkrijg, krijg ik nog eens een rush...  :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2573208
Mag ik nog even opmerken dat je in je tabel onder vleesbot ook een aantal zaken hebt staan die meer dan 50% bevleesd zijn?
Natuurlijk prima, en als jij daarmee rekent kan dat ook. Maar weet wel dat er meer vlees op zit en het dus eigenlijk anders rekent dan vb nekken en kwartelkarkas.  Parelhoenkarkas is vaak ontzettend kaal, dus daar zou je dan weer vlees aan moeten toevoegen om het als 50% vleesbot te kunnen rekenen.

Vleesbot waar meer vlees op zit: konijnschouders,  wilde eendenbillen als de voetjes er vanaf zijn.  De patrijspoten zou je moeten bekijken, waarschijnlijk ook wat te veel spier als de voetjes er vanaf zijn.
Kwartel in veren is bot en spier in 1, dus zeker te veel spier om als vleesbot te tellen.

Konijnenoren bevatten dan weer geen bot, enkel kraakbeen met wat huid.  Ze zijn leuk als snack maar kunnen in je menu eigenlijk niet gebruikt worden.
Konijnkoppen zijn nogal kaal, dus wel wat spier toevoegen. Die ga je trouwens wel plat mogen meppen voor ze ze gaan kunnen eten (help, daar zitten hersenen in en dat spetst alle kanten op), en ik denk dat dat een serieus gevorderd bot is voor katten.  Ik zou ze dus nog even onderaan in de vriezer laten liggen.

Weet verder dat wild bot serieus harder is dan tam bot en dat het ook iets meer stopt. Bij een wild vleesbot mag je dus iets meer spier voeren en het nog steeds als 50% vleesbot rekenen.
Of ze het gaan kunnen eten, is nog wat anders.  Volgens mij gaan die poten (dragende delen) wel wat hard zijn.  Je kan het natuurlijk proberen, maar ik zou het ook houden tot als ze al wat gewend zijn.
Ik zou als ik jou was beginnen met de kwartel, parelhoen en kip.  Daarna de konijnschouders (maar zonder de kop) of karkas als je daaraan kan geraken.  OOk eend (en dan zeker wild) is al wat harder.
Door Haasm
#2573366
Heerlijk! Wat zijn jullie toch lief 8).

Bedankt voor de feedback. Ik begreep van andere draadjes dat het een kwestie van inschatten is hoeveel vlees er aan het bot zit en op die manier gaandeweg de hoeveelheden bij stellen. Wel prettig om op voorhand te weten dat ik wat dingen aan moet passen. Ik zal de konijnenoren bij diversen zetten, had toch al moeite om daar aan de hoeveelheid te komen.
Zal kijken hoe het met de 'bevlezing' is van de parelhoen en de konijnschouders/eendebillen maar wellicht valt dit tegen elkaar weg. Mits ze het natuurlijk oppeuzelen. Hetzelfde geld dan voor de kwartel.

Jammer dacht het met mijn exceltje aardig op orde te hebben  :'(. Was er een beetje vanuit gegaan dat als er bot in zit het ene wel met het andere corrigeert, maar ik begrijp dat ik dat toch zelf in de gaten moet houden.

Voor wat betreft feedback is het bekijken van de ontlasting van 3 poezen lastig omdat die naar buiten gaan. Zal dus naar onze jongeling kijken, maar ja weet weer niet of die dezelfde dingen lust.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2575880
Voor honden kan je zaken prima tegen elkaar op laten wegen.
En dus de ene dag meer bot voeren dan de andere.  Maar mijn ervaring bij mijn katten is toch dat katten daar gevoeliger aan zijn en snel te harde ontlasting krijgen.  (andere mensen kunnen mij tegenspreken als ze andere ervaringen hebben)
Dus daarmee wil ik zeggen dat je beter kan proberen elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid kaal bot te voeren.  Je kan natuurlijk wel prima aanpassen door de hoeveelheid spier op te hogen of net te verlagen ifv de bevlezing van het vleesbot dat je wil voeren.
Zo doe ik het ook hoor.  Op het einde van de week komt dat dan wel op hetzelfde uit. 

Maar dus de ene dag wat meer en de andere dag minder, zou ik niet aanraden.  Je kan ook altijd iets kaler bot (met dus extra spier) combineren met lever, dat doet goed schuiven. ;)
Gemalen bot stopt trouwens ook een stuk minder dan een stuk karkas of nek dat ze zelf knagen.
Door Annemarie Rijnveld
#2575919
Heel veel succes, ziet er allemaal goed uit!
Voor de rest, @pop heeft altijd heel goede raad, ik sluit mij aan bij haar adviezen.
Gaat helemaal goed komen, hoor, je hebt je prima voorbereid.
Door Haasm
#2578779
Bedankt voor jullie feedback. Het is zo leuk om te lezen dat andere begaan zijn met het slagen van ons project :) Ik zal in de gaten gaan houden hoe dat met de bot hoeveelheid per dag zit en dmv wat extra of minder (spiervlees/mix) het corrigeren.

We zijn nu officieel twee dagen aan het barfen en we hebben wisselend resultaat maar we zijn helemaal niet ontevreden  ::).
De platgeslagen kippennek moest ik wel in kleinere stukjes knippen maar dat eten ze alle vier terwijl het animo voor de kip-kvv aardig afgenomen was. De konijn organen mix werd gelukkig ook door alle vier gegeten en daar maakte ik me eigenlijk de grootste zorgen om, maar onterecht... De zalmkarkas werd alleen door Gustaf en Jaffa geprobeerd (en flink kouwen op de graten), maar zelfs na superkleine stukjes te knippen hoefde Madaleine en Puk het nog niet. Dat gaat het niet worden, later nog maar eens proberen. De kangaroe mix werd door Madaleine en Jaffa gewardeerd, maar Puk vond het zozo en Gustaf hoefde het niet. Die was dan wel weer verzot op de konijnoren die ik in stukjes had geknipt. Hij gromde zelfs als ik het van zijn bordje wilde pakken om nog kleiner te knippen... heerlijk toch! De kwartel met veer in stukken geknipt/gemept werd door niemand gewaardeerd (terwijl ik dacht dat dat het helemaal zou zijn voor ze). Alleen Gustaf en Madaleine wilde er een paar hapjes van proberen. Vanmorgen begonnen met hazensnijsel en eendebil en dat ging er ook best goed in bij allemaal...

Ik zag dat de ontlasting van zowel Madaleine als Puk (de andere doen het buiten) welwat grijzer was als van kvv, maar het was niet hard of zo dus gaat dat ook wel goed, denk ik.

Afgelopen zaterdag heb ik trouwens geportioneerd. Pff, wat een werk is dat zeg! Ik had een weekmenu opgesteld met zo'n beetje 25 verschillende dingen maar heb toch maar een nieuw gemaakt met wat minder verschillende zaken zodat ik het portioneren over een paar keer verdeel. Heb nu dus twee laden vol met aangeleverd spul en 1 lade met kleine zakjes per soort per dag. Die heb ik dan per dag weer in een grote zak zitten zodat ik dagelijks (op volgorde) 1 zak uit de vriezer haal. waar dan 4 kleine zakjes in zitten
Door Anne in Zweden
#2578861
Tjonge, jij gaat niet over één nacht ijs zeg! Als ik bedenk hoe ik destijds ben begonnen ("Schat, hier staat dat brokken niet goed zijn en dat je ook gewoon rauw vlees en botten kunt voeren. Doen?" :biggrin2:)... Hartstikke leuke verslaving hobby heb je erbij, dat kunnen we je in ieder geval wel verklappen!

Ik hoop voor je dat jouw katten hun rauwe voer ook gewoon ongemalen willen eten. Die van mij kijken bij iedere poging mijnerzijds zo van: Wááát, werken voor ons eten?! >:( ::) Maar mochten ze niet willen kraken, dan kun je inderdaad altijd nog een vleesmolen kopen en de boel zelf tot moes malen.

Succes en veel plezier! Denk om je vingers! :P
Door *Flip*
#2579529
Haasm schreef: Voor wat betreft feedback is het bekijken van de ontlasting van 3 poezen lastig omdat die naar buiten gaan. Zal dus naar onze jongeling kijken, maar ja weet weer niet of die dezelfde dingen lust.
hier staat de kattenbak ook zwaar nutteloos te wezen. Geen idee hoe Flips drollen eruit zien, wel zijn poepgat :biggrin2: Die wilt hij nog wel eens showen op mn bureau, als er nog een zwart randje aan zit was zn drol wrs te zacht, meestal is het mooi wit, nog nooit rood/geirriteerd gezien, maar dat zal een teken zijn voor langere tijd te harde poep.
Om krijtjes te voorkomen voer ik nooit enkel vleesbot, daar gaat altijd iets van spiervlees/orgaan bij. Bij erg kaalbot liever geen orgaan, want dat kan laxerend werken, spiervlees werkt dan meer als inpakker.

Verder sluit ik mij ook bij de rest aan.

en ja, het is veel werk. Ik propotioneer max 2-3kg per keer, meer muffinbakken heb ik niet en ik heb ook maar 2 vakken waarin ik in kan vriezen. Dat kan ik nog eens in een uurtje tussendoor doen en ben ik niet meteen een hele dag slagertje aan het spelen ;)

Ik vind het altijd erg leuk om te zien hoe het eten wordt gekeurd, kiezen waarmee te beginnen, halverwege toch ff hapje van iets anders :)
Die kwartel, was dat met darmen? Vogels met veren en ingewanden zijn hier ook :boo: Met hameren heb je de darminhoud goed verspreid, dat is echt een no-no ;) Ik heb dat zelf ook ooit eens gekocht, zelf geplukt en geleegd, maar laatste stukje van de darm was gescheurd met het eruit halen, wel meteen gewassen, maar dat deel werd niet meer gegeten >:(
Kwartelkarkasjes zijn klein(60gr denk ik) en vrij kaal, maar goed om mee te beginnen want dat is erg zacht bot. De darmpjes zijn er ook al uit. Degomeat heeft ook kwarteltjes met vlees, zonder veren en inhoud, deze zijn wel wat duurder.
Door Sannetje
#2581542
Haasm schreef: Afgelopen zaterdag heb ik trouwens geportioneerd. Pff, wat een werk is dat zeg! Ik had een weekmenu opgesteld met zo'n beetje 25 verschillende dingen maar heb toch maar een nieuw gemaakt met wat minder verschillende zaken zodat ik het portioneren over een paar keer verdeel. Heb nu dus twee laden vol met aangeleverd spul en 1 lade met kleine zakjes per soort per dag. Die heb ik dan per dag weer in een grote zak zitten zodat ik dagelijks (op volgorde) 1 zak uit de vriezer haal. waar dan 4 kleine zakjes in zitten
Ik kan me voorstellen dat je het zo veel werk vind ja!
Ik maak altijd porties per soort en dan zo dat je dat binnen 2 tot 3 dagen op kunt maken. Dan neem ik grote zipzakken, daar zet ik op wat het is en daar doe ik die porties in.

Als ik het er dan uit haal zorg ik dat ze van orgaan, spier en vleesbot een beetje heeft voor die dag. Ik schrijf dan ook op wat ze precies krijgt en hoeveel. Als ik te veel in een portie heb, dan bewaar ik dat voor de volgende dag. 's Avonds kijk ik wat ik nog nodig heb de volgende dag en haal ik dat eruit. En als ze dan eerst kip hebben gehad, haal ik de volgende dag haas eruit, niet steeds hetzelfde. Zo ga ik door tot donderdag ongeveer. Dan tel ik op wat ze gehad heeft (meestal kloppen die verhoudingen wel aardig) en kijk ik wat ze nog nodig heeft om het menu helemaal te laten kloppen.

Dan hoef je niet heel precies te zijn met je porties en als ze dan eens een stuk vleesbot laten liggen of een nieuwe soort spiervlees niet lekker vinden dan kun je dat in de tweede helft van de week weer aanvullen met iets waarvan je zeker weet dat ze het lekker vinden.
Door Mowgli
#2581726
Toen ik een tijdje de mixen van kiezenbrink en de duitse gemalen soorten los van elkaar voerde, ontdooide gewoon ik per verpakking van 500 gr. of per kilo, net wat ik nodig had en portioneerde dat. Dus dat waren hooguit 2 verpakkingen per week.
Maar ik vind het toch makkelijker zelfsamengestelde kvv te voeren, zodat ik geen schema's hoef bij te houden. Dat is meer werk. Ik maak dan 2 tot 3 soorten kvv, dat is 5 tot 7,5 kg. op een avond en moet dat in porties van 40 gr. portioneren. Ik ben dan wel een hele avond tot diep in de nacht bezig, maar dat is dan voor ongeveer anderhalf tot twee maand(en). 
Door Haasm
#2585070
Die kwartel, was dat met darmen? Vogels met veren en ingewanden zijn hier ook :boo: Met hameren heb je de darminhoud goed verspreid, dat is echt een no-no ;) Ik heb dat zelf ook ooit eens gekocht, zelf geplukt en geleegd, maar laatste stukje van de darm was gescheurd met het eruit halen, wel meteen gewassen, maar dat deel werd niet meer gegeten >:(
Aha, dus dat was er mis! Afgelopen weekend daarom mijn buurvrouw om hulp gevraagd. Zij is opgegroeid op de boerderij en heeft aardig wat slachtervaring. Samen de kwartel ontveert en ontleed (wat een spul zit er in zo'n beestje zeg) en in stukken gehakt. Helaas, helaas. vier maal :boo:

De tweede week gaat wel wat moeizamer als de eerste jubel week met barf. Alleen Jaffa (voorheen de moeilijkste eter) eet bijna alles wat we hem voorzetten. De andere drie vinden bijna alles wel okay, maar alleen als ze veel honger hebben. Uitzondering is de konijn orgaanmix waar ze allemaal van smikkelen.
Heb nog wel een en ander te testen in de diepvries vwb smaken, maar twijfel ondertussen of ik niet ook moet gaan mengen (is dat dan kvv, of is dat pas als het gemalen is). De eerste week aten ze bijvoorbeeld prima eendenbil, maar gisteren ging dat er met hele lange tanden in. Hetzelfde met de kippennek. Maar goed, het is niet zo dat ze in hongerstaking gaan, het is alleen dat ik graag zie dat ze ook ontbijten en niet wachten tot aan het eind van hun middagdut en nog een rondje naar buiten voordat ze denken; nou als er niets anders is ga ik die kippennek stukjes maar eten.

Voor wat betreft het portioneren; bedankt voor de tips. Het is zoals jullie al schreven... je hebt er een hobby bij. Als je er over nadenkt is het ook niet zo erg. Een hobby is nu eenmaal iets wat tijd (mag) kosten. Het is ons alleen door de brokjesmakers zo verrekt gemakkelijk gemaakt dat je voorheen bijna alleen de lusten en niet de lasten had. Het is dus meer een mind-set zeg maar!
Laatst gewijzigd door Haasm op di 29 jan 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door