Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door zhiva
#2578777
Mayby heeft al weken wondjes achter de oren en af en toe op zijn lijf. In eerste instantie dacht ik dat deze kwamen door het knokken met de andere katten in de buurt. Echter begin ik steeds meer te twijfelen. Ik weet dus niet wat een hotspot is en dus ook niet hoe ik deze herken. De wondjes zien eruit als schaafwondjes, ze gaan alleen niet weg! Ik maak ze regelmatig schoon met gekookt water en doe er dan wat calendulacreme op. De honden likken er ook regelmatig aan (dit mogen ze niet trouwens ,maar ik ben er niet altijd bij) Wie kan mij uitleggen wat een hotspot nu precies is en vooral, hoe ik dit herken?
Laatst gewijzigd door zhiva op di 29 jan 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2578810
Een hotspot is een vurige rode ontstoken plek die steeds groter wordt. Vaak zie je er ook etter op.
Dit klinkt niet als hotspots eerlijk gezegd. Heeft hij vlooien?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2578824
Niet dat ik kan vinden nee, er zal ongetwijfelt wel een vlo kunnen rondhuppelen in huis. Ik durf nooit te beweren dat mijn dieren 100% vlovrij zijn. Die ene vlo kan ik makkelijk over het hoofd zien.

er zit geen etter op, wel korstjes, en af en toe heb ik echt het idee dat er 'gaatjes' in zitten. Dus dan toch van het knokken?
O ja, de plekken worden wel wat kaal. Vooral die op zijn lijf (ongeveer maaghoogte zeg maar, zijkant lijf) lijkt het net alsof er 'iets' langsgeschaaft is wat zijn haar gemillimetert heeft? Dit is zo ongeveer een cm of 3 rondom het plekje, het plekje zelf is kaal.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2578830
Zoals je het omschrijft klinkt het inderdaad als vlooienallergie, dat zijn dan juist de plekken die ze zelf kapot krabben / likken. Dus dat 'iets' is waarschijnlijk dan de tong van de kat ;)
Dus wellicht is de boel ontvlooien (niet met Frontline, werkt niet meer weet ik uit eigen ervaring) geen slecht idee, dan weet je meteen of dat het is, hier krijgen ze ook last van allergische reacties voordat ik door heb dat ze vlooien hebben!
Door flin
#2578848
in mijn oren klinkt t als 'iets' dermatologisch,

kan natuurlijk vanalles wezen,
maar een allergie voor bep voer, of misschien iets van ringworm/schimmel oid, stress kan ook loeren

een foto maakt misschien meer duidelijk?

dis een rat  8) , lijkt t hierop?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2578877
gut wat een schatje :smitten: Ja het heeft er wel wat van.. zoals het achter de oortjes eruit ziet, echter op zijn lijf weer niet.
Ik zit nu nog op mijn werk (ja heul hard werken ;D) maar zal zo thuis even proberen een foto te maken.
Door *Flip*
#2579006
het klinkt niet als een hotspot, maar ook niet als vlooien allergie. Dat begint namelijk bij de staartbasis, begint met jeuk, je zal de kat met zijn rughuid zien trekken, dan wordt het rood, ziet er geirriteerd uit en spreidt naar voren. De kat zal er dan ook veel aan likken/bijten, want vlooienallergie jeukt.

Wij hebben een klootzak (gedoopt door buuv met 2 katten) die met regelmaat katten hier in de buurt in elkaar mept, onze Flip gaat hier helaas niet voor uit de weg en komt dan ook met wondjes thuis.
Meestal is dit gewoon een korstje en verdwijnt weer, geen grote kale plekken oid. Laatst wel een abces op zijn kop, dan ook geen kale plek, enkel een dikke bult die open scheurt ( en stinken!!!)
Vechtabcessen zijn meestal boven op de kop (winnaar) of op de kont (verliezer, die heeft flip ook wel eens gehad ;) )

Ik zal eens langs de DA gaan om een een staal te laten nemen en te kijken of er een beestje oid zich daar erg aan het vermaken is.
Door Mevroi Kruim
#2579631
Nou, niet mee eens, als een kat eenmaal allergisch is voor vlooien kunnen de kale plekken overal op het lijf voorkomen, niet alleen achter bij de staart of in de nek. Jeuk klopt wel, veel bijten/krabben/haar uittrekken idd.
Mijten of schimmels jeuken iha niet of minder en kunnen van die kale plekjes met een korstje veroorzaken waar het haar uitvalt of, mij schimmel, net boven de haarwortel afbreekt. Dan krijg je zo'n stoppelveld. Schimmel pleegt zich ringvorming uit te breiden, vandaar de naam ringworm, de randen zijn dan korsterig en in het midden staan stoppeltjes. Je kunt de haren aan de randen met een bosje uittrekken en aan de wortel zit dan vaak een grijzig kluitje.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2579650
Toen ik Simba kreeg had hij korstjes boven zijn ogen en achter zijn oren, zijn staartaanzet en achterpoten en buik waren helemaal kaalgelikt en op zijn rug had hij ook allemaal korstjes... en hij had ook heel veel vlooien, arm beest (en blaasgruis, pfff, we hadden hem dus eigenlijk net op tijd opgehaald...) Ik heb hem niet kunnen betrappen op een voedsel allergie of andere schimmels/beestjes, wel op een vlooienallergie :) De vorige eigenaar dacht dat het van de stress kwam van haar zoontje van 4... ik gok dat het toch vooral de vlooien waren ;)
Door Whisker
#2579935
je zou op de plekken ook eens vetramil kunnen smeren een honingwondzalf
welke antibacterieel werkt en ook jeukstillend en het smaakt bitter er zal niet zo gauw aan gelikt worden
de geur is als van dampo vind ik.  Het is echt super zalf!!
meeste dierenspeciaalzaken hebben het wel en of een dierenarts
nou ben benieuwd of je het gaat proberen ?!

sterkte!
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2580073
sorry, nog steeds geen foto's gemaakt. Ben de camera weer eens kwijt. :-[
Ik heb niet echt de indruk dat het jeukt eerlijk gezegd. Ja, hij krabt wel eens achter zijn oren maar niet meer dan de andere katten.
Likken kan hij niet achter zijn oren dus das het probleem niet. De honden willen er nog wel eens aan likken maar calendula vinden zo ook niet zo lekker  ;) Ik zal morgen eens kijken voor de honingzalf bij de DA.

Maar ondanks dat dit het misschien dan niet is. Hoe herken ik een eventuele hotspot? Want dat weet ik dus nu nog steeds niet  :-[
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2580503
vanochtend eerst maar eens grote zoekactie gedaan hier in huis. Met resultaat want ik heb de camera gevonden! :D

het ziet er nat uit maar dat is het niet... Het is echt helemaal droog en hard. Dit is het ergste plekje.
Afbeelding

die op zijn lijf
Afbeelding

Afbeelding

en het andere oortje, maar dat is meer alleen een korstje
Afbeelding

iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2580556
Het is een Theo look-a-like :D
Ik vind die plekken achter de oren wel typische plekken waar ze zichzelf kunnen krabben met hun achterpoot. Die grote ziet er een beetje uit als een reactie die mijn Theo wel eens kan hebben om teken beten, dat kunnen ook zulke enorme plekken worden. Maar als het alleen die 3 plekken zijn en verder nergens valt voor mij de vlooienallergie toch ook af, want dat uit zich bij katten meestal in veel korstjes op de rug in plaats van maar eentje. Maar ik blijf het er uit vinden zien als een allergische reactie op iets. Wat geef je hem te eten? Want ik heb inmiddels wel ervaring met voedsel allergie die er heel apart uitkomt, zo ken ik een hond waarbij het zich uit in oorontsteking ::)
Door BAC
#2584851
Ik zou hiermee naar de dokter gaan hoor, dit is erg pijnlijk. en met de meeste huishoudzalfjes maak je het alleen maar erger, dit heeft een speciale aanpak nodig (Scheren) met drie dagen moet dit over kunnen zijn
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door