Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door koningBilly
#2576309
Ik lees dat hier heel veel mensen gevogelte bot geven. Bouten en karkassen enzo....
Ik heb zo wat een schrik opgelopen toen mijn teckel een stukje bot had vastzitten ergens. Hij begon plots heel raar te doen alsof hij stikte. Direct naar de dierenarts, bleek dan zo n scherp stukje te zijn dat tussen zijn kiezen zat. ( hij mist wat tanden) en echt wel vast.
Dus van gevogelte durf ik alleen nog nekjes geven nu. Maar ik wil graag volledig gaan barfen. En dan wordtt wat moeilijk . want ik heb zo konijn in stukken in de diepvries maar dat zijn ook van die scherpe botjes.
Nu geef ik geitenribben en nekjes en stukken kalfsrib als vleesbot. En dat doet ie prima. Hij kraakt alles supergoed tot het laatste kleine stukje. Al wat te hard is voor hem laat ie ook liggen.
Geeft dat vaak problemen bij kleine hondjes? Die stukjes bot kunnen soms zo scherp zijn... blijf het wat eng vinden eigenlijk...
Door Anne in Zweden
#2576312
Ik heb weliswaar grote honden, maar als je bot voert dat goed ingepakt zit in een partij vlees, gaat het in principe gewoon goed. Bij bouten van kip en konijn is dat zonder meer het geval, tenzij ze kaal zijn geschraapt.
Gek eigenlijk, dat je wel geitenribben en kalfsrib durft te voeren; die worden hier als bot voor ervaren barfers gezien, niet als beginnersbot. En ze zijn definitief harder dan konijnenbot! Ik geef alleen reeribjes, omdat ribbot voor mijn gevoel veel meer splintert dan een kippen- of kalkoennek.

Hoelang barf je al?
Door koningBilly
#2576326
Ik geef al een jaar kvv maar hij krijgt barfdingetjes bij. Ik heb zo de eerste maanden alleen nekjes gegeven en dan langzaam andere dingetjes , zien hoe t gaat. Alleen dus met die kip problemen gehad.
Maar soms heb ik toch vragen bij wat ze allemaal in die kvv draaien ... dan zie ik liever wat ik geef.
en zijn ontlasting doett ook veel beter op dagen dat ie vleesbot gehad heeft...

Misschien moet ik t dan maar langzaam weer eens gaan proberen. Ik heb nu in de vriezer konijn, zo schedel en karkas en bouten. Is dat hard bout van konijn?
Door smulpaap
#2576498
Weet je , met die kleintjes zijn veel dingen al snel te groot , zeker als ze net beginnen . En dan lijkt het idd  alsof ze nekjes en ribben makkelijker eten omdat de vorm voor hun bekkie beter past . Maar wat Anne ook al schrijft dergelijke ribben zijn nu niet bepaald beginners vleesbot . Ik denk dat het al wat beter gaat als je het gevogelte de eerste tijd even plat mept met een hamer , en even goed bekijkt of er ev scherpe uitsteeksels aan zitten . Dat kan je de eerste tijd gerust even wegknippen , totdat je hondje het kunstje goed beheerst . En echt dat leren ze hoor . Dus gewoon vooraf even goed naar de vorm kijken , desnoods knip je het zo dat het a.hw wat plat word , maar wel groter blijft dan het hondenbekje zodat je hondje er ook echt op gaat werken . En ik weet niet of je aan kwartelkarkasjes kan komen ? Dat is echt heel mooi oefenmateriaal . Aan kip kan idd soms nog weleens wat scherpigheid zitten , kwartel heb ik nog niet meegemaakt . Verder zijn bv parelhoenvleugeltjes voor die kleintjes ook mooi spul , vaak lekker dik bevleest ,of kipvleugels
Hier op de website staat een voorbeeld , hoe je een vleugel even in kan knippen . Het gaat om het z.g bochtje , dat is wel even een belangrijk weetje
Door smulpaap
#2576501
Ooh ja , wat ook leuk is voor die beginnende kleintjes zijn konijnenvoorpootjes , ook goed bevleest en ik heb wel gezien dat bv Lupa ze in het assortiment heeft . Maar misschien ook de poelier in jouw omgeving
Door koningBilly
#2577865
Ja het gedeelte schrik voor kip zit in mijn hoofd hoor,  ::) niet dat van mijn hond... Maar sinds dat gedoe met dat stukje durf ik dus niet meer. Ik heb een jaar opgebouwd naar de dingetjes die hij nu vlot eet.

Ik heb in de vriezer die konijnenvoorpoten steken, vandaag krijgt hij er eentje van.
Ik heb nu een collectie van konijn, kip, rund, kalf en geit in mijn vriezer steken. Ik kan ook nog aan kalkoendingen raken. ..
En een groetenmix. Ik heb zo eens gezien naar de rekenhulp hier en met wat ik nu heb kan ik de verhoudingen wel goed krijgen. Alleen pens lust ie echt niet. En een visje daar moet ik ook nog wat op vinden. Maar we beginnen er te geraken denk ik...
Hij vindt het alvast geweldig, elke dag begint zijn bord meer en meer op een verrassing te lijken ipv de voorspelbare kvv ( die hij ook niet vervelend vond) maar aan zo n stuk kauwwerk heeft hij meer plezier vind ik....

Ik zal me dan ook maar weer wagen aan allerhande kippenonderdelen....naast de nekjes dan. misschien drumsticks ofzo. Die vleugeltjes bezorgen me de rillingen... >:(
Door Shanti en co
#2577882
Ik zou geen kalkoenbot voeren, dat is erg hard en scherp!
De nek schijnt soms wel te kunnen maar de rest van de botten niet. Wij hebben laatst via bp hele kalkoenen gekocht (voor het vlees) en de botten waren stukken scherper dan ik gewend ben van kip, eend, gans enzo.

Als hij geen vis lust kun je proberen of hij wel wat zalmolie over zijn eten wil, daar zit ook veel omega 3 in.
En misschien kun je gemalen pens proberen? Dan kun je het met de kvv mengen, met heel weinig beginnen en dan steeds meer.
Je zou een pakje smuldier pens in de supermarkt kunnen kopen om het te proberen, dat is toch maar 400g.
Door koningBilly
#2578006
Goed idee van de smuldier! dat kan ik nog in kleinere stukjes hakken. Dan steekt er geen hele pens in mijn vriezer.....
Die kalkoen war enkel voor het vlees. Ik heb de nekken gezien en das toch echt wel evenlang als mijn hondje... Ik wist niet dat het bot scherper was. Dus goed om weten wel.
Door wijkje
#2578117
Ik heb hier meestal meeste problemen met parelhoen. Op een op andere manier gaat het hier vaak niet helemaal goed. Ik voer ze nog wel, maar blijf er altijd bij. Zeker bij parelhoen. Verslikken doen ze niet, maar soms zit er nog stukje bot achter bij kiezen of zit bot vast in gehemelte..Geen idee hoe ze voor elkaar krijgen.
Maar dat heb ik nu wel aantal leren meegemaakt.
Door johanna25
#2578551
koningBilly schreef: sta ik daar met mijn konijnepoot...  :-\ wou hij hem niet... de viesneus. Morgen krijgt hij hem terug voorgeschoteld hoor.
vind ik ook, gewoon je poot stijf houden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door