Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2577677
Bono heeft een blaasontsteking. Urine heeft een flink hoge ph (ruim boven de 7.4 in ieder geval, want tot zover gaan de stripjes)
Direct aan de cranberrie en gisterochtend wat urine weggebracht. Cranberrie hielp goed, want de PH was goed, zei de assistente.

Nou had de dierenarts eigenlijk liever urine aangeprikt en op kweek gezet. Bono was thuis, dus dat ging niet, bovendien had ie natuurlijk geen volle blaas meer.
Nu heb ik voor 10 dagen antibiotica meegekregen. Na de kuur moeten we een paar dagen wachten en dan gaan ze alsnog urine aanprikken om te kijken of de bacterie weg is.

Dit gebeurt toch bij mensen ook niet? Dan lever je toch een potje urine in en aan het einde van de kuur ook weer, ter controle? (weet ik niet zeker; ik heb 20 jaar geleden voor het laatst blaasontsteking gehad)
Waarom moet bij een hond dan, vóór de kuur gestart wordt en een aantal dagen ná de kuur, urine aangeprikt worden?
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op di 12 feb 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2577679
Inge en Bono schreef: Bono heeft een blaasontsteking. Urine heeft een flink hoge ph (ruim boven de 7.4 in ieder geval, want tot zover gaan de stripjes)
Direct aan de cranberrie en gisterochtend wat urine weggebracht. Cranberrie hielp goed, want de PH was goed, zei de assistente.

Nou had de dierenarts eigenlijk liever urine aangeprikt en op kweek gezet. Bono was thuis, dus dat ging niet, bovendien had ie natuurlijk geen volle blaas meer.
Nu heb ik voor 10 dagen antibiotica meegekregen. Na de kuur moeten we een paar dagen wachten en dan gaan ze alsnog urine aanprikken om te kijken of de bacterie weg is.

Dit gebeurt toch bij mensen ook niet? Dan lever je toch een potje urine in en aan het einde van de kuur ook weer, ter controle? (weet ik niet zeker; ik heb 20 jaar geleden voor het laatst blaasontsteking gehad)
Waarom moet bij een hond dan, vóór de kuur gestart wordt en een aantal dagen ná de kuur, urine aangeprikt worden?
Waarschijnlijk om  te kijken welke bacterien erin zitten, en dus welke antibiotica er ingezet hoort te worden. Zodat ze geen breed spectrum hoeven geven, wat met ressistentie niet zo goed is (zouden ze bij mensen ook meer mogen doen).
Alleen met urine zonder kweek kijken ze naar leuko's, dat zijn ontstekinswaarden zeg maar.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2577684
Okido, thnx!
Maar is de bacterie resistent, of Bono  :-[ Want die dikke krijgt nooit antibiotica; de laatste keer toen hij zijn kruisbanden gescheurt had en dat is een jaar of 7 geleden....

En; heeft het dan zin om na de kuur alsnog te controleren? Want als de bacterie er dan toch nog zit, is de kuur al agelopen.... Beginnen we dan weer opnieuw met antibiotica, maar dan een gerichte? Hij heeft nu Synulox.
Door eelke
#2577686
Inge en Bono schreef: Okido, thnx!
Maar is de bacterie resistent, of Bono  :-[ Want die dikke krijgt nooit antibiotica; de laatste keer toen hij zijn kruisbanden gescheurt had en dat is een jaar of 7 geleden....

En; heeft het dan zin om na de kuur alsnog te controleren? Want als de bacterie er dan toch nog zit, is de kuur al agelopen.... Beginnen we dan weer opnieuw met antibiotica, maar dan een gerichte? Hij heeft nu Synulox.
Bacterien kunnen resistent worden. Het is belangrijk dat de bacterie sowieso helemaal uitgeroeid wordt, want als er eentje blijft zitten, is dat de bacterie die weet hoe die met de antibiotica moet omgaan en dus resistent kan worden. Als die dan vermeerderd heb je zeg maar een probleem. Dus vandaar ook dat altijd gezegd wordt dat je een kuur moet afmaken bij antibiotica.

Dus als er dan nog een bacterie aangetroffen wordt, wordt er inderdaad een andere kuur ingezet, denk ik zo.

Maar ik ben geen (dieren)arts, dus als ik poep (of in dit geval pis) praat, is er vast iemand die mij komt corrigeren.  ;D
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2577691
Juustem! Weer bedankt!  :D
Weer een vraag  :-[ waarom moet er dan 5 dagen gewacht worden met urine aanprikken? Dan heeft die bacterie toch veel langer de tijd om zich te vermenigvuldigen en bewapenen tegen een andere antibiotica?
Door eelke
#2577694
Inge en Bono schreef: Juustem! Weer bedankt!  :D
Weer een vraag  :-[ waarom moet er dan 5 dagen gewacht worden met urine aanprikken? Dan heeft die bacterie toch veel langer de tijd om zich te vermenigvuldigen en bewapenen tegen een andere antibiotica?
Ehm, omdat ze nu denk ik een breedspectrum antibiotica gestart zijn, en die dan eerst de kans willen geven. Omdat dat in veel gevallen ook gewoon voldoende werkt.
Denk ik he?! ;)
Door Celicaatje
#2583382
Hoe gaat het nu? Mag ik eens vragen waarom er gedacht wordt aan blaasontsteking?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2584580
Met plassen gaat het weer vrijwel normaal; de antibiotica slaat aan.
Waarom er aan een blaasontsteking werd gedacht? Bono vertoonde alle symptomen; veel aandrang tot plassen, sterkere geur urine, meer geconcentreerd, verhoogde phwaarde urine, bloed in urine.

Dinsdag kreeg Bono echter steeds vaker aandrang om te poepen. Woensdag begon hij aan te geven dat hij naar buiten wilde. Donderdag waren ze 5,5 uur alleen en heeft Bono in huis gepoept (en hij is echt überzindelijk!!) 's Nachts werd ik wakker van z'n gestommel; weer naar buiten. Vrijdag ging Bono mee met Mike naar de garage; om 16.20 konden we terecht bij de dierenarts. De dierenarts schrok en vertelde dat Bono een tumor in z'n darmwand heeft; zo'n 5 cm groot.

Helemaal geschokt naar huis; mijn grote hondenmeneerliefde....
Praten, praten, praten.... Vandaag overleg gehad met de dierenarts en de Wagenrenk; morgenochtend 9.00 een echo om te zien hoe groot de tumor echt is, om te zien of er te opereren is....

Als er nog wat duimen over zijn morgenochtend.... Ons Boontje kan ze wel gebruiken!
We zijn helemaal stuk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door