Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2576898
Heel, heel, heel stiekem was ik even aan het neuzen naar de prijzen als ik zelf menu's zou gaan samenstellen. Toen ik op 7 euro per week uit kwam voor mijn bouvier, had mijn partner er ook wel oren naar. Zijn enigste eis is dat het niet vies moet zijn. Wat hij onder vies verstaat weet ik niet, want hij staat zonder moeite een penslap te ontleden :p

Maar nu zou ik graag jullie meningen willen:

Menu 1, Kalkoen:
5% Kalkoen hart
5% Kalkoen lever
5% Konijnen nier
50% Kalkoennek
35% Kalkoendij vlees                                 

Menu 2, Eend:
5% Eend hart
5% Eend lever
5% Konijnen nier
50% Eendennek
35% Hertenvlees                        (Ik wilde erst Eendenvlees Lobsnit doen, maar gezien de onduidelijkheid wat het is, gekozen voor hertenvlees)

Menu 3, Paard:
15% Gemalen paarden orgaan. (Vermoedelijk hart, lever, long. Ik kan eventueel ook 5% paard hart, 5% paard lever en 5% konijn nier doen)
50% Fazanten karkas
35% Gemalen paardenvlees

Menu 4, Haas + lam:
5% Lams hart in blokjes
5% Lams lever
5% Lams nier
50% Haas Karkas
35% Gemalen hazenvlees

Menu 5, goedkope mix:
5% Eenden hart                                            (of paarden hart)
5% Paarden lever
5% Konijnen nier
50% Fazanten karkas
35% Gemalen paardenvlees

Menu 6, vis:
Grofgemalen zalm of hele makreel.



En dan zou ik nog 1 lampensdag voor mijn bouvier doen (eventueel met een eendennek), waarvoor mijn poes een stukje kwartel(karkas) krijgt.


Elke dag zou mijn bouvier nog een zakje groentemix krijgen, wat ongeveer 10 tot 15% van haar menu zal zijn.

Graag hoor ik op of aanmerkingen.
Ook zou ik graag willen weten of alleen konijnennieren en lamsnieren niet te eentonig zijn? Ik kan namelijk geen andere nieren vinden.. Hoe doen jullie dat?

Zou ik met deze menu's gemakkelijk porties kunnen maken zonder hak of breek werk en zonder vleesmolen? Want ik denk dat mijn partner dit onder 'vies' verstaat.
Staan er nog dingen tussen die stinken of bloederig zijn?

Bij KVV gebruiken ze 10 tot 15% bot. Bij BARF lijken ze 50% vleesbot te gebruiken. Komt 50% vleesbot overeen met 10 tot 15 % bot?
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 21 jan 2013, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#2576907
Kalkoendij zou ik persoonlijk niet voeren, omdat daar een flink rond bot in zit dat akelig splinteren kan. Of bedoel je dijvlees, omdat je al 50% kalkoennek hebt als vleesbot?

Help me even herinneren: waarom heb je een menu per diersoort gemaakt? Iets met eliminatiedieet?
#2576946
Anne in Duitsland schreef: Kalkoendij zou ik persoonlijk niet voeren, omdat daar een flink rond bot in zit dat akelig splinteren kan. Of bedoel je dijvlees, omdat je al 50% kalkoennek hebt als vleesbot?

Help me even herinneren: waarom heb je een menu per diersoort gemaakt? Iets met eliminatiedieet?
Het gaat idd om kalkoendij vlees, maar ik kan er eventueel ook hertenvlees van maken..

Ik doe nu alles zo veel mogelijk per diersoort omdat dat voor mij makkelijk is en omdat ik mijn herder met nierproblemen (zit nu op de duurdere kvv soorten) rustig aan ook over zou willen zetten.

Mijn dieren hebben idd een allergie voor rund, kip, graan, tomaat, paprika en vermoedelijk aardappel. Mijn bouvier heeft vermoedelijk nog meer allergiën, van haar wacht ik de uitslagen van de test af.
#2577118
*Marga* schreef: Gelukkig hebben ze geen graan/tomaat/paprika en aardappel nodig...

Ik geef ook kalkoendijvlees, mooi mager vlees...
Kip en rund ook niet ;)

Maar ik zou graag antwoorden willen op mijn vragen en op/aanmerkingen op mijn menu's ;)
#2577323
Ik vind dat je nogal veel orgaan geeft.... (voor je bouvier dan)

1 dag in de week pens is al 15% van het totaal en dan ook nog eens iedere dag 15% van het dagmenu...
Even uit mijn hoofd kom je dan uit op een kleine 30% per week (denk 28 of 29 om precies te zijn) aan orgaan (dus pens + hart, lever en nier)


Voor de rest vind ik het er prima uitzien, maar het wordt wel een heleboel werk om het te portioneren!
Vooral de orgaantjes dan, steeds 30gr nier, 30gr dat enz. voor mij teveel werk.
Zelf heb ik daarom besloten om orgaan per 8 dagen compleet te geven. Elke dag krijgt hij 250gr orgaan.
Maar ik verpak het in zakjes van 500gr (per 2 dagen dus).
Eerst 2 dagen pens, dan 2 dagen hart (waarvan 1/5 deel nier), 2 dagen pens en dan weer 2 dagen lever (waarvan 1/5 deel nier).
Zo maak ik een stuk minder porties en na 8 dagen is het orgaangedeelte precies weer goed. Althans vind ik hem goed; ik geef 4% hart, 4% lever, 2% nier...
Dat bevalt mij prima! (en dus een stuk minder gedoe met miniporties maken...)
Oh ja, in bijv. het hartzakje zitten wel veel diersoorten verwerkt (momenteel paard, hert, geit, lam en rund), zo wissel ik dus wel lekker af...

Qua bloederigheid:
lever geeft best veel bloed, verder van de producten niet echt buitensporig veel...

Alleen konijn + lamsnieren is prima hoor...
Als je aan iets anders kunt komen is het ook prima, maar hier wordt ook voornamelijk lamsnier, biogeitennier gegeten en een enkele keer biorundernier, maar voornamelijk ook maar van 2 dieren ;)

Paardenlever schijnt trouwens vaak afgeraden te worden iets met dat een paard geen galblaas had.
Precies weet ik het niet meer, aangezien ik er toch niet aan kan komen ;)
Laatst gewijzigd door Manon op ma 21 jan 2013, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2577332
Ok, bedankt Manon.

Hoe zit het dan met de mensen die een pensdag geven? Die doen het toch zoals ik in mijn begin post schetste? Pens is

Overigens zou ze op de pensdag wel minder krijgen als op de overige dagen. Op de visdag krijgt ze ook minder als op de overige dagen. Op die 2 dagen krijgt ze namelijk ongeveer 300 gram, terwijl ze op de andere dagen ongeveer 400 gram krijgt.
#2577338
Je kunt natuurlijk wel alle pens van de week op 1 dag geven, maar dan zou ik toch niet meer dan 10% van het totaal geven en dan er dus in totaal 10% ander orgaan bij.
Dan kom je uit op 20% aan orgaan; een mooi percentage!

Voor de rest geven NRV'ers wel pensdagen; maar ik vind dat weer niet heel goed vergelijkingsmateriaal; deze geven immers ook geen groenten en veel meer spiervlees.
En we zitten hier niet voor niets op barfplaats....

Misschien dat de pensdag mensen (althans dat lijkt mij de logische verklaring) alle pens gecentreerd op 1 dag van de week samen met evt. nog iets anders?

Is 300 resp 400gram overigens niet heel weinig voor een bouvier???
#2577343
Nog 1 puntje; vergeet je uiteindelijk ook niet rekening te houden met hoe bevleesd het bot is?
Ik heb bijv. nog nooit haaskarkassen gezien met 50% bot/50% vlees. Ik geef er dus altijd wat extra spiervlees bij of vervang een deel van het aantal grammen door hazenschouders waar weer veel meer vlees dan bot aan zit....
#2577354
Manon schreef: Nog 1 puntje; vergeet je uiteindelijk ook niet rekening te houden met hoe bevleesd het bot is?
Ik heb bijv. nog nooit haaskarkassen gezien met 50% bot/50% vlees. Ik geef er dus altijd wat extra spiervlees bij of vervang een deel van het aantal grammen door hazenschouders waar weer veel meer vlees dan bot aan zit....
Van de haas kon ik alleen karkas krijgen. Maar dat van die vleesbot theorie snap ik idd nog niet.. Vandaar ook mijn vragen daarover ;) Ik wil maximaal 15% bot voeren, maar heb geen idee hoe ik erachter kom dat ik daadwerkelijk op 15% bot zit..

Dat van die pensdag.. Dat zou idd 10% van haar hele menu zijn. Vis is ook max 10% van haar hele menu.
Dan zou ik de 15% orgaan door de weeks dus moeten inkorten naar 10%. Dat is wel te doen.

Voor wat betreft de hoeveelheid voor een bouvier.. Ondanks dat ze een drukke hond is, komt ze snel aan. Nu op kvv zit ze op dezelfde hoeveelheid en ze is nogsteeds niet vel over been ;) Met de brokken had ze ook altijd minder nodig als aanbevolen.
Mijn herder had overigens met de brokken altijd veel meer als aanbevolen nodig, terwijl hij met kvv genoeg heeft aan 2%.

Overigens is mijn bouvier teefje 'slechts' 26 kilo. Het is dus niet een bouvier reu van 50 kilo ;)
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 21 jan 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2577360
Vond ik aan het begin ook erg moeilijk; inschatten hoe je de verhouding vlees/bot is. Op een begeven moment wordt je er steeds beter in hoor!

Voor nekken kun je gewoon aannemen dat het ongveeer 50% bot/50% vlees is (misschien wel iets meer vlees dan bot). Wil je dus 15% kaal bot geven, geef je 30% vleesbot qua nekken.
Maar bij nekken kun je ook prima 40% aanhouden denk ik zo; een deel is immers ook kraakbeen en mede door het feit dat het wat meer vlees dan bot is...

Bouten; bijv kippenbouten (ja, ik weet dat je die niet kan geven) hebben meestal een verhouding van 1:2 (bot:vlees). Dus je zou dat als vleesbot + spiervlees in één kunnen zien.

Karkassen; ja, dat is dus altijd erg afwachten. Hangt er van af of er veel vlees is afgesneden of niet. Haas is over het algemeen best wel kaal, maar verder is er niet echt een pijl op te trekken. Sommige geven wel eens de tip om voor jezelf een keer al het vlees ergens af te snijden en dan wegen hoeveel vlees en hoeveel bot het was. Natuurlijk een leuk idee bij een pootje, maar voor een karkas is dat geen doen. Ja, het is dus echt schatten; aan het begin lastig, maar al snel wordt je er goed in! Daarnaast merk ik het ook wel aan mijn hond... Ik geef bijv. 40% vleesbot, maar als ik mijn lamsribben niet goed zou inschatten en bijv. 25% kaal bot zou geven, zie ik dat de volgende dag wel terug in z'n 'cadeautjes'....

Wel fijn overigens; zo'n goedkope hond!
#2577368
Manon schreef: Vond ik aan het begin ook erg moeilijk; inschatten hoe je de verhouding vlees/bot is. Op een begeven moment wordt je er steeds beter in hoor!

Voor nekken kun je gewoon aannemen dat het ongveeer 50% bot/50% vlees is (misschien wel iets meer vlees dan bot). Wil je dus 15% kaal bot geven, geef je 30% vleesbot qua nekken.
Maar bij nekken kun je ook prima 40% aanhouden denk ik zo; een deel is immers ook kraakbeen en mede door het feit dat het wat meer vlees dan bot is...

Bouten; bijv kippenbouten (ja, ik weet dat je die niet kan geven) hebben meestal een verhouding van 1:2 (bot:vlees). Dus je zou dat als vleesbot + spiervlees in één kunnen zien.

Karkassen; ja, dat is dus altijd erg afwachten. Hangt er van af of er veel vlees is afgesneden of niet. Haas is over het algemeen best wel kaal, maar verder is er niet echt een pijl op te trekken. Sommige geven wel eens de tip om voor jezelf een keer al het vlees ergens af te snijden en dan wegen hoeveel vlees en hoeveel bot het was. Natuurlijk een leuk idee bij een pootje, maar voor een karkas is dat geen doen. Ja, het is dus echt schatten; aan het begin lastig, maar al snel wordt je er goed in! Daarnaast merk ik het ook wel aan mijn hond... Ik geef bijv. 40% vleesbot, maar als ik mijn lamsribben niet goed zou inschatten en bijv. 25% kaal bot zou geven, zie ik dat de volgende dag wel terug in z'n 'cadeautjes'....

Wel fijn overigens; zo'n goedkope hond!
haha, ze is zeker een fijne hond ;) Ik ben dol op haar en zij op mij, maar dat is een ander verhaal (kan daar uren over typen ;)).

Qua bot is het gelukkig zo dat mijn bouvier niet snel problemen met haar ontlasting heeft. Ze heeft juist altijd last van haar anaalklieren, dus een wat stevigere ontlasting is geen probleem ;)

Ik ga het menu aanpassen met 40% nekken. Hoeveel zal ik bij de karkassen (haas, fazant) in eerste instantie aanhouden?
Zijn die 2 karkassen trouwens wel goed in stukken te maken? En de kalkoensnekken?
Kan de kat dat wel kauwen?
#2577380
haha,

Om meteen met de laatste vraag te beginnen; mijn katten kunnen geen kalkoennekken kauwen en ook haas zal ze niet helemaal lukken (wel de ribbetjes aan de voorkant).
Mijn katten eten meer het kleinere botwerk; kwartelkarkas, kipkarkas/nek, konijnkarkas dat gedoe...

Voor het fazantenkarkas zou ik gewoon 30% aanhouden als je nog steeds 15% bot wilt aanhouden.
Als ze dan goed erg goed bevleesd blijken te zijn, kun je de volgende keer 40% aanhouden, maar ik denk dat ze van kiezebrink zijn???
Volgens mij zit daar ook al orgaan in....

Als je bij fazant 30 aan zou houden, dan zou ik voor de haas ongeveer 25 aanhouden, dan zit je altijd goed qua gemiddelde...

Maar ik wil nogmaals benadrukken dat ik dit nu basseer op het vlees wat ik de afgelopen jaren krijg, ik weet niet hoe het er van lupa uitziet...
Een schatting kun je natuurlijk altijd maken, maar of dit nou precies zal kloppen???
Misschien kun je vragen aan lupa naar hun schatting; ze hebben het immers zelf verpakt...

Waarom overigens niet gewoon bij alles 40% aanhouden als je bouvier toch niet zoveel problemen heeft met haar ontlasting...
(en bij haas dan 30% aanhouden)???

Maar goed, als je de kat wil laten mee-eten dan wordt dat toch nog wel een beetje lastig...
Laatst gewijzigd door Manon op ma 21 jan 2013, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door