Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sheela
#256975
Hallo,
Ik ben nieuw. Ik heb 9 katten en af en toe een toerist.
De meeste katten heb ik overgenomen van andere mensen die ze niet meer wilden en ze naar het dierenasiel wilden brengen. Normaal gezien zou ik er niet zoveel houden.
Ik heb een paar vraagjes :
1) welk ontwormingsmiddel gebruiken jullie ? Ik heb hier een paar katten die zich absoluut heel sterk verzetten tegen zo'n pilletje. Niet te doen, krabben, vertikken het in te slikken en bijgevolg schuimen in de bek (ik weet nochtans hoe ze een kat moeten klemmen en hoe een pilletje toedienen, maar bij die paar gaat het echt niet). Een pasta dan voor hen?.
2) ik las op een paar sites voor gezonde dierenvoeding dat er snacks zijn met kruiden. Ik zou ze dit gewoon geven om hun algemene conditie te onderhouden of te verbeteren indien nodig. Heeft iemand daar ervaring mee ?Of is het beter zalmsnacks ivm met die visolie te geven? Ik zou niet weten hoe ik die visolie moet geven ze eten meestal droogvoer (Hill's, Royal Canin, en iets met Pro...)of af en toe blik (een paar maar, de rest lust het niet) (zie punt 3)
3)ik woon in België (Limburg, regio Hasselt) en hier kan ik gewoonweg niet aan carnibest geraken. Weet iemand waar ik het dichtbij de grens kan vinden?
Ik heb geprobeerd met rauwkost, maar met 9 katten is dit moeilijk. De ene lust geen gemalen kippenbotjes, de andere geen maagjes, de andere weer geen hartjes. Geen van allen eten ze lever. Eend of lam of iets andere kan ik niet geven, veel te duur hier in België, en zeker voor 9 katten.
Vis, ook weer zoiets. De ene lust die vis wel, maar de andere vis dan weer niet. En zeker geen 2 dagen na mekaar. Sta ik daar met al dat vele eten gekocht en klaargemaakt en dan eten er maar 3 van en dan nog, ze eten er maar heel weinig van. Nu ja, diegenen die het lusten zitten dan wel goed. Toch een kat of 2 die blijft eten.
Zo, was wel een dikke boterham. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes en bedankt,
sheela

Ja, voor de rest heb ik via de site wel heel wat bijgeleerd. Leerrijk.
#257076
Tja, ik had met drie katten een vergelijkbaar probleem. De een wil dit niet en de ander dat niet. Ik maakte elke dag wat anders en als ze een keer niet aten was dat hun eigen probleem. Blijven ze mooi slank bij.
Door sheela
#257708
ik denk dit ook te doen, maar ik heb toch een paar katten die bijna nooit versvoer willen eten of maar heel weinig, een hapje en dat is het. Ik weet niet of ik hen kan motiveren, of zullen ze toch ooit eens proberen? Ze steken nochtans hun neusje in de lucht en staan ongeduldig te wachten. Ik blij want ik denk dat de geur hen aanstaat en dan....
Eenmaal voor hun neus, niks of één hapje en dan weg. Sta ik daar met mijn kommetjes gevuld met eten.
Straffe gasten!
#258279
Gewoon je poot stijf houden. Als ze niets anders krijgen gaan ze het wel eten.

Over ontwormen. Ik zou ze alleen ontwormen als er daadwerkelijk wormen zijn. Dat kun je niet in de ontlasting zien dus dan moet je de ontlasting laten controleren op eitjes.
Anders belast je alleen maar het lichaam met chemische troep.
Door An
#258445
Je komt hier naar mijn ervaring heel wat makkelijker en goedkoper aan spullen voor te barfen dan in Nederland. Carnibest weet ik een verkooppunt zo'n 60 km over de grens (als de de grens in de buurt van Antwerpen oversteekt). Dus aan dat adres kan ik je wel helpen. Eendagskuikens vind ik ook niet in België daar ga ik de grens voor over.Daar kan ik je ook een adres voor geven. Kippenekjes kan je bij de meeste slachterijen van gevogelte wel krijgen hoor voor een schappelijke prijs. Kippevleugeltjes soms ook maar als je bv. zaterdagavond naar GB of Delhaize gaat staan er meestal met een hoop korting op die durf ik ook wel is meenemen. Ik dacht dat er ergens in Limburg een slachthuis was met een winkeltje aan? Daar kan je vast ook wel is gaan horen voor snijsels van vlees. Ff de gouden gids erbij en wat adresjes zoeken. ;D Verder kan je ook gerust wel is Duck enkelvoudig nemen hoor. Dat is volgens mij enkel gemalen vlees en botten zonder granen.
Door sheela
#262059
Hallo An en Hitam,
Sorry dat ik niet sneller reageerde maar ik had een oud wachtwoord ingevoerd en natuurlijk klopte dit niet. Maar ik ben snel geholpen.
Ik weet dat ze in bepaalde Delhaizes overschotten van vis en kip enz.. verkopen maar dit is wel buiten Hasselt gerekend.
Ik ga het hen eens vragen of ze er voor mij willen opzij zetten en ik vraag het ook eens aan de Carrefour.
Ik ken inderdaad een slachthuis, maar daar vertik ik naartoe te gaan. Ik kan er echt emotioneel niet tegen. Die levende dieren die daar dagelijks aangevoerd worden om geslacht te worden.Wij eten meestal vegetarisch en af en toe eens vlees (maar dan biologisch gekweekt). Maar dat is een zaak apart.
Sinds een weekje is het derde ooglid aan beide ogen te zien bij mijn kater. Dierenarts geweest. Hij ravot in de tuin, eet en drinkt. Hij had 39,5°C. Algemeen onderzoek gedaan en de arts verklaarde dat hij misschien met een infectie zat. Hij heeft al sinds een jaar last van oormijt, gisten en bacteriën in zijn oren. Heeft een kattin ook aangestoken. Ik heb al van alles geprobeerd. Ze heeft mij nu Aurizonzalf gegeven met antibiotica en natuurlijk ook Baytril (is ook antibiotica) om de oorproblemen grondiger aan te pakken (voor beide katten) en dan nog iets tegen gisten (Tolfedine ,20 dagen in te nemen) voor beiden.
Ik ben nogal snel bezorgd om de katten en ik geef hen die middelen maar feitelijk doe ik het niet zo graag, omdat ik hen liever op een atlernatieve manier wil helpen.
Daarom vroeg ik me af of iemand de volgende middelen kent : All-Septicum (met oa ecchinacea, dient om het gestel te versterken, tegen bacteriën, schimmels, virussen, enz, goed voor de darmen en de longen, helpt de weerstand te verhogen...), dan is er Pro-Bioforte (voor de aanmaak van goede bacteriën en na een anti-bioticakuur) en natuurlijk ook vitaminen.
Nu, die dagelijkse pilletjes geven is niet min, ook druppeltjes is een ferme opdracht. Daarom zocht ik snacks of tabletjes die lekker smaken en waarin toch versterkende kruiden verwerkt zijn). Kennen jullie zo iets?
Heeft iemand van jullie ervaring met Henne zalmsnacks?
Die Duck, waar kan ik dat verkrijgen?
Ik ga mij ook eens bevragen bij de 2 diervoedingswinkels in de buurt of ze die Carnibest of Duck niet kunnen invoeren.
Groetjes,
Door An
#262153
sheela schreef:
Ik ken inderdaad een slachthuis, maar daar vertik ik naartoe te gaan. Ik kan er echt emotioneel niet tegen. Die levende dieren die daar dagelijks aangevoerd worden om geslacht te worden.Wij eten meestal vegetarisch en af en toe eens vlees (maar dan biologisch gekweekt). Maar dat is een zaak apart.

Miss een beetje hard van mij maar die luxe kan je je als mens permiteren maar je hebt met een kat in huis te halen een carnivoor in huis gehaald of je het leuk vind of niet ;) Gewoon je erover zetten en ernaartoe gaan hoor.
#262210
Ik zie dat je al veel antwoorden hebt gekregen, dus ik concentreer me even op het ontwormen!

Hier op Barfplaats woeden discussies over het al dan niet noodzakelijk zijn van ontwormen, daar moet je zelf je keuze in maken.

Bij het ontwormen van de katten gebruik ik Flubenol. Wij hebben 6 katten en toen we nog fokten hadden we er meer en dan loopt dat ontwormen best op. Pasta's zijn waardeloos, want een poes die zich moeilijk laat pillen, die wil ook die pasta niet.

Wij kopen voor de volwassen kattten Flubenol voor honden (zelfde samenstelling als voor katten) en breken de tabletten dan naar het gewicht van de kat. Flubenoil smaakt niet sterk en dat is handig. Dan per kat de juiste dosering met een vijzel tot poeder stampen en mengen door een eetlepel voer wat de kat erg lekker vind en wat zij zeker direct op zal eten. Zo wordt het ontwormen een plezier in plaats van een worsteling. Ik weet niet of je in Belgie Flubenol kunt krijgen, maar overleg dan even met je dierenarts of er een wormmiddel is waarbij je de hondenversie kunt gebuiken. Pas wel op, want dat kan niet met alle merken! Je moet ook goed berekenen hoeveel een kat nodig heeft, dit kan verschillen met de hond van hetzelfde gewicht (is bij Flubenol hetzelfde).

Vroeger hebben wij ook ontwormd met Stronghold voor paarden(!) ook goed uitrekenen en je bent veel voordeliger uit. Wel handig om een dierenarts te hebben die meerekent voor de klant.

Maar goed, als je een verwoed BARF-er wordt dan kan je er dus ook voor kiezen om niet te ontwormen...
Zelf heb ik de keuze nog niet gemaakt...

Groetjes,
#262217
Je hoeft geen verwoed barfer te zijn om ervoor te kiezen om niet standaard gif door je huisdier te gooien.
Wormenkuren werken niet preventief dus heeft het alleen zin om het te geven als ze het hebben.
En een oplettend eigenaar heeft best snel door dat er misschien sprake is van een worm besmetting.
Door sheela
#262654
Hallo Sylvia,

Je zei dat een oplettend baasje het wel door heeft of de kat wormen heeft. Nu, ik denk niet dat mijn katten het hebben. Ik zie niets in de ontlasting, ze hebben geen gezwollen buikje, geen diarree en zijn levenslustig (behalve nu met die koude wind buiten, zijn er toch wat katten die liever binnen zitten te luieriken). Sommige katten eten meer dan de rest maar ze worden niet dikker, maar dat is altijd zo geweest. Anderen komen dan weer goed aan.Vermoedelijk de aard van het beestje.
Ik las dat als katten vlooien hebben, (want sommigen hebber er hier, en ik ben bezig met alternatieven -tea-tree, pepermunt, eucalyptus) ze hoogstwaarschijnlijk vormen hebben. Dus? Ik ben nog niet zo lang bezig met de katten op een alternatieve manier te verzorgen (heb nooit problemen gehad met hen en ik ben per toeval op 'alternatieve sites' gevallen).
Als ze toch wormen moesten hebben dan probeer ik jouw methode eens Astrid. Goede tip. Bedankt.
Nog allemaal bedankt en tot horens,
Chantal
#262655
Heel vaak vertoont de hond of kat wel wat verschijnselen als er sprake is van een wormen besmetting. B.v. het kont schuiven, of het doffer worden van de vacht, hoesten. En inderdaad als je last hebt gehad van een vlooienplaag kan er sprake zijn van lintworm, maar het is ook niet zo dat als er eens 1 een vlo heeft dat ze dan per definitie lintworm hebben.
Als je ontwormt, ontworm je van het moment van inname tot uitscheiding, dus ook al ontworm je twee maal per jaar, als je vandaag ontwormt en morgen loopt hij een besmetting dan duurt het minstens weer een half jaar voor hij weer ontwormt wordt, wedden dat je voor die tijd doorhebt dat er sprake is van een wormen besmetting.
Door An
#262830
sylvia schreef: Heel vaak vertoont de hond of kat wel wat verschijnselen als er sprake is van een wormen besmetting. B.v. het kont schuiven, of het doffer worden van de vacht, hoesten. En inderdaad als je last hebt gehad van een vlooienplaag kan er sprake zijn van lintworm, maar het is ook niet zo dat als er eens 1 een vlo heeft dat ze dan per definitie lintworm hebben.
Als je ontwormt, ontworm je van het moment van inname tot uitscheiding, dus ook al ontworm je twee maal per jaar, als je vandaag ontwormt en morgen loopt hij een besmetting dan duurt het minstens weer een half jaar voor hij weer ontwormt wordt, wedden dat je voor die tijd doorhebt dat er sprake is van een wormen besmetting.
Ja idd hoor ik doe er ook niet aan mee aan dat ontwormen op regelmatige basis. Je ontwormt jezelf toch ook niet elke 6 maanden denk ik dan?
Door sheela
#263854
Gelijk hebben jullie. Ik zie toch geen enkel verschijnsel wat er kan op wijzen dat ze last hebben van wormen.
Met mijn zieke kater gaat het beter, temp. 38,7. Wat betreft het derde ooglid kreeg ik van de dierenarts te horen (en ook op internet gevonden) dat zo'n ooglid nog weken tot een maand kan te zien zijn. Katten die buiten lopen hebben nogal kans op toxoplasmose (eten van besmette vogels en muizen). Het kan ook voorkomen bij maag-darminfecties waarbij de bacteriën aangevallen worden en hierbij ketosines geproduceerd worden. Die zouden voor een tijdelijke verlamming van het derde ooglid tot gevolg kunnen hebben.
De antibiotica heb ik daarom ook gegeven maar ook omdat ik 2 katten heb die met chronische oorontstekingen zitten. Omdat de zalf niet voldoende is zouden zij intern moeten behandeld worden. Tja, ik kon er niet buiten, is niet leuk voor die diertjes die zo met hun oortjes zitten te schudden.
IK ben ook van plan hen na de kuur pro-biotica te geven. Hebben jullie daar ervaring mee? Raden jullie mij een bepaald merk aan.
Ik heb gisteren en vandaag rauw runds- en kalkoenfilet gegeven (apart). 5 van de 9 katten lusten het. Afwachten of het een tijdje zo blijft. Krijgt men trouwens van rauw vlees ook geen wormen? Ik heb altijd gehoord dat mensen zo weinig mogelijk rauw vlees mogen eten. En zwangere vrouwen moesten hun steak of wat dan ook goed laten doorbakken. Kwestie van toxoplasmose. Nu ja, voor een kat is dat niet zo erg, ze kan het maar eenmaal krijgen. Idem mensen.
Groetjes,
Sheela
Door An
#264220
Ik heb er geen bewijzen voor maar effe een logische redenatie.

Mijn katertje gringo had als kitten een vreselijk ernstige worminfectie, zowat alle wormen die je je kan indenken raasden door zijn lijfje, hij was verwaarloosd en ondervoed gevonden door het asiel. diarree overal, een hele dag zat ik katten en mezelf te wassen. De DA komt ja alle dieren ontwormen want ze kunnen allemaal besmet zijn door de uitwerpselen van Gringo. Ja ok ik doe dat en erna dacht ik hmmz kan ik dan ook niet besmet zijn?? Dus ik bel haar op. En ja dat kan hoewel de kans klein is, maar zelfs al moest je besmet zijn is dit geen probleem, je lichaam houdt dat van zichzelf onder controle en die worden hoe zeg je dat latent? wel aanwezig maar ze doen niks. Hmmz dat zette mij aan het denken. Als dat bij een gezonde mens zo is? Is het dan niet logisch dat dit bij een gezonde hond of kat ook zo is? Als dat zo is... Waarom in godsnaam dan een volwassen dier nog ontwormen?? Ja je hoort wel van worminfecties bij puppies en kittens, maar ik heb het nog nooit gehoord bij een volwassen dier. Dat het niet door regelmatig ontwormen komt weten we allemaal want dan zou je alle dagen moeten ontwormen om zeker te zijn.

Om deze theorie te laten opgaan denk ik dat het belangrijk is dat je dieren een goed imuunsysteem hebben om worminfecties onder controle te houden en eventueel uit te roeien en welke dieren hebben nu een beter imuunsysteem dan barfende honden en katten? Dus de enige conclusie die in kan trekken is vers is net goed tegen wormen.

(ook las ik ooit ergens dat door bot te geven (wat wij barfers doen) de wormen geen kans maklen, hoe dat werkt weet ik wel niet.)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door