Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2574755
Na een lange en moeizame start lukt het sinds een tijdje om helemaal te barfen zonder diarreem waarbij de hond goed op gewicht blijft.
Daarom wil ik graag even checken of we een beetje goed zitten, of dat er nog iets aan gesleuteld moet/ verbeterd kan worden.
Ons hondje is een gesteriliseerd teefje van 2 jaar en 17 kilo.

Maandag:
500 gram eendenrugstuk, 250 gram hazensnijzels, 160 gram runderpens, 100 gram groente.
Dinsdag:
500 gram kipkarkas, 250 gram kalkoenvlees, 170 gram eendenhartjes, 100 gram groente.
Woensdag:
500 gram konijnkarkas, 250 gram paardensucade, 160 gram runderpens, 100 gram groente.
Donderdag:
500 gram haaskarkas, 250 gram runderstoofvlees, 90 gram lamslever, 100 gram groente.
Vrijdag:
500 gram kipkarkas, 250 gram kalkoenvlees, 170 gram eendenhartjes, 100 gram groente.
Zaterdag:
500 gram konijnkarkas, 250 gram runderstoofvlees, 40 gram konijnennier, 100 gram groente, 1 ei.
Zondag:
700 gram zalmkarkas, 160 gram runderpens, 100 gram groente.

Ik hoor graag wat er nog anders zou moeten.
Door Shanti en co
#2574806
Qua afwisseling ziet het er super uit maar ik vind dat je wel heel veel hart voert en weinig lever en nier.
Als ik het goed heb uitgerekend voer je 950g orgaan, 480g daarvan is pens en van die overige 470g voer je 340g hart, 90g lever en 40g nier.
Ik zou meer nier en meer lever voeren, over die konijnenniertjes lees ik trouwens dat daar veel vet aanzit en dat je daar rekening mee moet houden met het bestellen.

Voor de rest vind ik het er heel mooi uitzien!  :)
Door Cupcake
#2575888
Ja klopt, ik heb hier gelezen dat je per 10kg 50 gram lever en 25 gram nier zou moeten voeren, dus vandaar de 40 gram en 90 gram lever. Lastige is alleen dat dat heel mooi zou passen in een menu waarbij je 2 of misschen 3% voert, maar omdat ze zo 5-6% krijgt, wist ik niet of ik dan ook het percentage lever en nier ook omhoog moest schroeven en zoja hie hoog dat dan zou moeten.
En als dat niet zou moeten, zou ik dan een deel van het hart voor een ander orgaan moeten vervangen?
Door Shanti en co
#2575937
Ik voer lever en nier in percentages, als een hond meer voer nodig heeft verbruikt hij dus ook meer stofjes uit lever en nier.
De percentages die ik als max aanhoud zijn 5% voor lever en 3% voor het nier. Nu zit ik met beide op 2,5% aangezien ik een mix voer, de volgende bestelling ga ik waarschijnlijk wel losse organen kopen.
Dan ga ik ook een beetje maag, long en milt kopen.
Het lijkt mij namelijk dat elk orgaan wel wat waarde heeft, en aangezien elk orgaan anders is wil er zo veel mogelijk mee afwisselen. Maar wel met het grootste deel aan hart, lever en nier aangezien die wel het belangrijkst zijn.
Door Cupcake
#2576905
Waar heb je die percentages gevonden? Ik heb er destijds namelijk wel naar gezocht, maar ben niet verder dan dit gekomen. Ik heb begrepen dat bijv long weinig toevoegt en omdat er makkelijk schijterij is heb ik bewust voor niet teveel orgaan gekozen, maar als ze beter verdeelt kunnen worden doe ik dat natuurlijk graag.
Door Shanti en co
#2576976
Long heeft inderdaad niet veel waarde maar aangezien prooidieren ook long hebben wil ik het wel een beetje gaan voeren. Net als maag, over milt ben ik nog info aan het zoeken maar ik heb al wel gevonden dat het zeer laxerend zou zijn, in jou geval dus niet zo'n goed idee. Volgens mij laxeert long en mag niet heel erg dus daarvan zou je eventueel ook wat kunnen voeren, maar echt belangrijk zijn die organen niet.

En ik zou niet meer weten waar ik die percentages tegenkwam maar ze zijn volgens mij gebaseerd op dat max 25/50g per 10kg lichaamsgewicht. Want als je dan 2% voert is dat bijna hetzelfde.
Wat ik hier vaak lees is dat je het orgaan gewoon verdeeld over wat je voert met als hoofddeel lever, hart en nier. Die max 25/50g per 10kg lichaamsgewicht kwam ik wel eens tegen op NRV site's.
Door Lizzy
#2578584
Ik voer gewoon 10% organen als lever, hart, nier, tong en heel soms long/hersenen en dat deel ik gewoon in ongeveer gelijke delen op. Zo krap komt dat allemaal niet. Zolang je die 10% maar verdeeld over minimaal 3 orgaansoortjes (bijv. hart nier en lever).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door