Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hamada
#2575959
Sinds kort hebben we een herplaats cavaliertje in huis van ongeveer 6 jaar. Ze heeft altijd brokken gegeten maar eet nu gezellig kvv mee met de rest van de roedel  :) Ze vindt het erg lekker, maar heeft nogal onduidelijke buikklachten.
Om de paar dagen heeft ze erg harde ontlasting die ze ook moeilijk kwijt kan. Ongeveer om de week heeft ze een "borrelbuik". Ze is dan gefixeerd op gras eten, wil niet eten, en heeft keiharde ontlasting. Er is geen verband te vinden met de soort kvv (Darf, carnivoer, een heel enkele keer Rodi), geen verband met de soort vlees, geen verband met het wel of niet toevoegen van groente. Het maakt ook niet uit of ze als tussendoortje gedroogde pens of kippenekken heeft gehad.
Herkent iemand dit?
En nog belangrijker: heeft iemand een idee hoe dit te beïnvloeden?
Door Lizzy
#2576427
Dit lijkt op een aanval van misselijkheid. En als je gaat zoeken op Barfplaats, kom je echt veel gevallen tegen en geen van ons weet wat hier nou aan de hand is, waar het door wordt veroorzaakt, etc. Bij sommige honden is het stress gerelateerd trouwens. Die krijgen zo'n aanval op de dag dat (en nou noem ik maar wat) oma heeft opgepast of ze op training zijn geweest of op hun kop hebben gehad die dag. Sommige krijgen het van te koud eten. Sommige van te vet eten. En zo valt er van alles te verzinnen.

Dat ze hele harde ontlasting heeft: dat is natuurlijk niet goed. Het kan zijn dat ze nog moet wennen. Ik zou de komende tijd gekookte of rauw gepureerde bladgroenten aan haar voer toevoegen. Of een rauw ei (zonder schil dit keer). Of een beetje extra vette vis. Of wat gedroogde pruimen. Je kunt dit ook allemaal afwisselen, de ene dag dit, de andere dag dat. Als ze een borrelbuik heeft, kun je haar wat fijngewreven Okugest (van VSM) tabletjes geven. Het fijnwrijven doe je tussen twee eetlepels, je gooit het poeder in de bek en sluit die daarna weer snel (anders blaast ze het poeder naar buiten).
Door bloemetje
#2576548
Mijn cavaliers hebben ook soms borrelbuik. Ik heb standaard buscopan in huis dat is t enige wat helpt! Bij mijn guus is t stressgerelateerd, bij danny niet. Ik zou t even bij één kvv laten voorlopig en die nog even overgieten met kokend water. Probiotica is ook één goeie.

Ik geef dus,alleen één buscopan bij een aanval. Okugest hielp hier nooit. Het is nl geen misselijkheid maar soort overactieve darmen. Buikje is dan ook steenhard.
Door hamada
#2577289
Bedankt voor de reacties. Inderdaad helpt okugest meestal wel hier bij maag/darmproblemen, maar in dit geval niet.
Ik zal inderdaad de komende tijd standaard groente en pruimen toevoegen en af en toe een eitje. En maar eens een kuurtje probiotica.
Kan best zijn dat ze toch nog wat restjes stress heeft die ook meetellen.
In het begin schraapte ze kauwgom van de straat en liep dan kauwend mee om het ook nog door te slikken  :-X Dat doet ze nu niet meer, maar vooral aan het begin van de wandeling loopt ze extreem te treuzelen en te snuffelen. Komt als nerveus vermijdingsgedrag over.

We kijken hoe het de komende tijd gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door