Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anjes
#257385
Ik heb een vraagje; mijn ouders zijn de hele zomer in Denemarken en mijn vader gaat daar vissen, voornamelijk op kabeljauw, nu gaan de meeste koppen weer terug de zee in, van een enkele maakt mijn moeder soep, maar deze kan hij nu dus mee nemen voor onze hond hé? Maar de ingewanden doet hij ook weggooien kan ik die ook geven of is dat niet goed?
Nu heb ik nog een vraag; hier op barfplaats heb ik gelezen dat je ook soepvlees kan geven, kan je dan dat bot wat erbij zit ook geven (uiteraard rauw) of is dit een recreatie bot, dus even laten kluiven en dan afnemen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#257436
Kabeljauw koppen kun je rustig geven, van de ingewanden ben ik niet helemaal zeker, lijkt me eigenlijk van wel. Maar misschien dat de experts hun licht daar over willen laten schijnen ;).
Het bot van soepvlees is volgens mij heel hard (je bedoeld toch zo'n mergpijpje?), dus idd even het vlees eraf laten kluiven en dan afpakken. Let wel even op hoe groot dat bot is, dus niet een grote hond op een klein mergpijpje laten kluiven, snijd anders zelf het vlees eraf en gooi het bot weg.
Door 202spots
#257472
Wanneer 't hele verse vis is met ingewanden dan zou ik ze wel geven,om alleen de ingewanden te bewaren voor later lijkt me niet zo lekker.

Soepvlees zoals schenkel bedoel je?
Eerst het vlees er rondom af laten scheuren,dan kijken of ie de merg uit de bot gaat halen,en dan de bot weg halen.
Mergpijp zit meestal geen vlees meer aan om eraf te kluiven,en tenzij je de mergpijp in de lengte door kan zagen om makkelijker bij 't merg te komen,zou ik ook geen mergpijp als kluif bot geven.
Door Anjes
#257475
Lizzy schreef: Ik weet wel dat de organen van vissen ontzettend snel bederven.
Zij hebben daar ook vrieskisten, als hij ze gelijk invriest is het dan goed? Wat zou jij zelf doen?

Bedankt Nitus over jou uitleg, met name soepvleesbot.
De koppen wist ik eigenlijk al omdat ik dat gelezen had hier op barfplaats.
Door 202spots
#257488
Anjes schreef: Zij hebben daar ook vrieskisten, als hij ze gelijk invriest is het dan goed? Wat zou jij zelf doen?
Wanneer je alleen maar ingewanden gaat geven als hele maaltijd,(zonder de rest van de vis) dan is dat wel 'n glibberige bedoening hoor.
Wanneer je samen met 'n paar koppen gaat geven dan zou 't kunnen,maar anders is 't alleen orgaanvlees.... :-\
Door Nelly
#257489
richard schreef: Je kan beter de ingewanden aan je vader geven en de rest van de vis aan je honden ;D

richard
;D ;D ;D
Door Anjes
#257499
202spots schreef: Wanneer je alleen maar ingewanden gaat geven als hele maaltijd,(zonder de rest van de vis) dan is dat wel 'n glibberige bedoening hoor.
Wanneer je samen met 'n paar koppen gaat geven dan zou 't kunnen,maar anders is 't alleen orgaanvlees.... :-\
Dat was ik ook niet van plan; alleen de ingewanden te geven als maaltijd, maar inderdaad met een paar koppen en eventueel nog wat anders, moet nog kijken ook wat het gewicht is dan.
Verder is het natuurlijk ook niet aan te raden deze iedere week 1 keer te geven want dan krijgt hij geen variatie genoeg denk ik of niet? Wil om de week kabeljauw geven andere week een andere vis/vissoort.
Door Lizzy
#257517
Anjes schreef: Dat was ik ook niet van plan; alleen de ingewanden te geven als maaltijd, maar inderdaad met een paar koppen en eventueel nog wat anders, moet nog kijken ook wat het gewicht is dan.
Verder is het natuurlijk ook niet aan te raden deze iedere week 1 keer te geven want dan krijgt hij geen variatie genoeg denk ik of niet? Wil om de week kabeljauw geven andere week een andere vis/vissoort.
Ik denk dat je ook de organen wel eerst een dag of 10 moet invriezen (net als de meeste vissoorten beter eerst ingevroren kunnen worden ivm bepaalde parasieten/wormen). Maar goed, je zou het kunnen proberen. Kijken wat de honden er van vinden. Je zou wel 1 keer per week vis kunnen geven en ook best kabeljauw. Ja, nOg mooier is als je dat inderdaad ook afwisselt, de ene week kabeljauw en de andere week wat anders, maar als je verder goed afwisselt lijkt me het ook geen probleem om gewoon 1 keer per week kabeljauw te geven. Vaker als 1 keer per week zou ik het niet geven.
Door 202spots
#257522
Wanneer je 1 keer per week vis of koppen geeft dan hoeft er voor mij niet veel variatie van vis in te zitten hoor.
Ik heb nu nog voor 10 keer dezelfde gemalem viskoppen-mix in de vriezer...dus ze krijgen hier voorlopig elke week 't zelfde.
Wanneer je genoeg variatie hebt met de andere dagen dan mag de vis gerust elke week dezelfde soort vis zijn.
Als je b.v 1 keer per week lamnek geeft...dan geef je de volgende keer toch ook weer lamnek?
Niet moeilijker maken dan dat 't is!
Remember.....KISS...???Keep It Simple Stupid :-*
Door Anjes
#257535
Anjes schreef: Hallo Dorry, moet ik die viskoppen dan malen kun je die niet heel geven?
Sorry, Dory ;)
Door Truus
#257537
Anjes schreef: Hallo Dorry, moet ik die viskoppen dan malen kun je die niet heel geven?
Nee hoor, die hoef je niet percé te malen, je kunt ze heel geven.
Door 202spots
#257555
Anjes schreef: Hallo Dorry, moet ik die viskoppen dan malen kun je die niet heel geven?
Hoeft niet,en wanneer ik 'n hele vis geef,dan geef ik 't ook wel is is z'n geheel.
Maar de laatste keer had ik 'n zak met alleen maar koppen gekregen,wanneer ik ze 2 of 3 hele koppen zou geven dan zijn die in 2 of 3 seconden doorgeslikt,dus ik voel voor meZELF wat prettiger wanneer ik de koppen maal,en dan gebruik ik ze samen met de groentemix.

Ik moet wel zeggen dat ik in deze zak koppen nog nooit zoveel verschillende vis ogen naar me heb zien kijken.... :o en sommige vissen hebben 'n vreselijke harde kop!! Zelfs mijn super molen had af en toe moeite om ze klein te krijgen! :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door