Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2574108
we zitten inmiddels op 3weken dracht, Jolie weegt zo n 33 kg en geef haar nu 2.5 % van haar lichaamsgewicht = 825 gr pd.
nu ben ik alvast aan het denken als ze straks voller word (hopenlijk drachtig ;) )
"Geleidelijk vanaf week 5 a 6 ga je zo'n 5% a 10% meer voeren, zodat je tegen week 8 zo'n 1/4 tot 1/2 meer voert dan in het begin van de dracht" 
5% van 825 is 41.25 (toch?)  maar hoe verdeel ik dat over alles? kortom hoe reken ik dat precies uit? kan ik op de rekenhulp van 2.5% meer maken? en hoeveel meer is dat dan

groetjes esther
Door 1eboa
#2574289
Als je van 2.5% naar 5% gaat wordt het 1650 gram per dag. Ik zou vanaf 6 weken  200 gram meer geven of als je 1x per dag voert, nu naar 2x per dag voeren gaan en per week het opvoeren met 200 gram tot 5%.
Door Lizzy
#2574610
Dit komt uit het boek van Ian Billinghurst. En ik vind het zelf ook nogal onduidelijk :-X

Wat hij niet bedoeld is dat je 5% van het lichaamsgewicht moet van voeren (en al helemaal geen 10%, want dan springen ze echt uit de voegen :biggrin2:). Als je 1/4 tot 1/2 meer voert, is dat 200 a 400 gram meer. Dus 1000 a 1200 gram per dag. Je voert gewoon net zo lang gewichten en percentages in op de barf rekenhulp tot je op 1000 of 1200 gram uit komt. En je gaat ook andere percentages voeren, tegen die tijd.

Overigens heb ik dit totaal los gelaten, de hoeveelheden. Ik doe dat alleen nog maar op het oog. Ik werd er bloed nerveus van. Ik heb een lijstje gemaakt (en dat hangt in de keuken) met de percentages/hoeveelheden vleesbot, orgaan (tot nu toe heb ik echt heel weinig tot geen lever gegeven), spiervlees, groenten, etc. voor 800 gram, 900 gram, 1000 gram, 1100 gram en 1200 gram per dag. En de ene dag voer ik 800 gram en de andere dag 900 of 1000 gram en zo voer ik op het oog. Ik voer nu 3 keer per dag (en dat bevalt me ook voor geen meter want het wijffie heeft de hele dag honger...., maar ja, dat schijnt beter te zijn......).
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2574709
bedankt voor jullie antwoorden!

haha ik dacht al! had die 5% ingevuld en schrok me rot, dacht moet mijn hond dat eten? haha
na de echo ga ik idd aangepaste menu s maken en dan vanaf een week of 5? 3x per dag eten geven
ik heb ook geen lever gegeven, doe ik straks aan het einde vd dracht wel weer :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door