Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Natascha
#2572403
Hoi allemaal,

Ik ben Natascha, wij hebben 3 katten.
Sheema, met 1 jaar uit het asiel gehaalt en zij is inmiddels 13 jaar.
Lotje, ook uit het asiel en 11 jaar.
En Kruimel, zoontje van Sheema (die dus toch niet gesteriliseerd bleek :P) is 10 jaar.

Zij krijgen altijd brokjes, en eten dat op zich prima. Wij hebben alleen 2 katten die al eens blaasgruis hebben gehad.
Door mijn zussen die hun honden kvv/barf geven ben ik daar eens wat meer over gaan lezen, vandaar dat ik me hier ook heb aangemeld.

Volledig over op barf/kvv lijkt me niet haalbaar, omdat we meermaals per jaar een weekend weg zijn en dan brokjes weg zetten. Ook in de vakantie komt er meestal 1x per dag iemand langs om water/brokjes te geven en even lekker te kroelen. Vlees maar 1x per dag lijkt me niet handig en fris. Denk ook niet dat de oppas dat ziet zitten ;)

Zou je ook een combi kunnen doen van kvv met brokjes? Dus bijvoorbeeld beide 1x per dag?
Ik heb om te proberen eens smuldier kip gekocht en dat vonden ze alledrie heerlijk. Ook een geklutst ei vonden 2 van de 3 erg lekker.
Volgende week krijgen we de hond van mijn zusje als logé en ga ik voor hem tinlo halen. Ik zou dan natuurlijk ook verschillende soorten voor de katten kunnen meenemen.

Groetjes Natascha.
Door vega
#2573766
Volgens mij niet handig brokken en kvv op 1 dag vanwege de vertering. Ms 6 dagen kvv en 1 dag brokjes?
Zoek eens op 'blaasgruis kat' (struviet?), daar is hier op de site zoveel over te vinden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2573846
Welkom!

Kvv en brok is idd niet zo geweldig voor de vertering, menig kat gaat er van overgeven.
Het grootste probleem zit hem in het overzetten zelf. De meeste katten willen niet aan vers zolang er nog brokken staan. Ik vergelijk het altijd met kinders de keuze geven tussen een happymeal en een gewone gezonde maaltijd. Deze katten zullen dan net zo lang weigeren het rauwe voer te eten totdat er weer brokken 'op tafel' komen.

Als het enige euvel de oppas is om nog brok te geven, is dat ook geen obstakel. Er zijn voederautomaten in de handel met koelelement. Deze automaat werkt op een tijdschakelklok.
De oppas hoeft het kattenvoer niet zelf op te eten, ik neem aan dat deze ook geen brok eet.

Smuldier-kip is niet compleet. Het bestaat uit enkel gemalen kipkarkassen. Je mist hierin om te beginnen variatie van diersoorten, en natuurlijk spiervlees en orgaan. Ik vind het zelf veel te omslachtig om dat compleet te maken; het is veel praktischer om dan gewoon gelijk te gaan barfen (zelf menu samenstellen, en dat hoeft echt niet perse gemalen te zijn) of om een compleet kvv te geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door