Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Bullenbende
#2573252
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, klopt het dat er hier op barfplaats geen apart forum voor is? In ieder geval wel zo leuk om iets van mij te weten voordat ik me ga mengen hier!
Ik ben Pascalle, en samen met mijn man sinds 2 jaar helemaal gek van de Engelse Bulldog! Momenteel hebben we twee prachtige bullendames: Dysha & Nova. Beide dames hebben een stamboom, Dysha van Parasiemprebulls en Nova van Windelloan. Dysha is ruim 2 jaar, Nova is nu 7,5 maand.
Sinds 1,5 jaar zijn we over op KVV en af en toe wat barf. Dysha was onze eerste hond, en we hadden vrijwel géén kennis van vers vlees. Omdat de Engelse Bulldog veel kleine kwaaltjes kan hebben, zoals vieze (ruikende) plooien, tussenteenontsteking, oorontsteking, vette vacht etc. zijn we ons in voeding gaan verdiepen. Destijds begonnen met Carnibest, want dit was gemakkelijk te krijgen in de dierenwinkel. Dit werd uiteindelijk toch wel prijzig, en toen onze vrienden besloten een verkooppunt van Tammenga te worden, waren we natuurlijk om! Nova is hierdoor direct op KVV gezet toen we haar ophaalden bij de fokker.

We voeren nu Kivo, Tammenga, zalmkoppen, kippenekken en af en toe smuldier. Tammenga zijn de laatste kilo's, dit merk gaat er helaas uit bij het verkooppunt gezien de prijsstijging en de hierdoor dalende vraag naar het product. Erg jammer, want ik ben onwijs tevreden over deze KVV. Kivo doen ze het ook erg goed op, maar we willen graag afwisselen. Zijn nog een beetje aan het zoeken naar een goed alternatief, wil niet alleen maar Kivo voeren namelijk.

Dysha weegt 26-27 KG, is een fors gebouwde teef. Ze krijgt nu 400-500 gram KVV, hierdoor blijft ze op hetzelfde gewicht. Nova is 7,5 maand en weegt nu 16-17 KG, krijgt 600 gram KVV. Wij vroegen ons af of we dit nog moeten blijven verhogen gezien haar groeiende gewicht? Of moeten we nu zo'n 2-3% van haar lichaamsgewicht aan gaan houden? Tips zijn welkom!

En wie heeft er tips voor een goede KVV naast Kivo? Ik vind Haaksbarf en bijv Alaska echt te duur, we voeren hier momenteel ruim 1 kilo per dag......
Door M@rina
#2573308
Welkom hier, er is inderdaad geen aparte plek waar je voor kunt stellen al doen sommige het in de bar.
Ik baal ook van de prijsstijging van Tammenga en heb hen hierover gemaild, als antwoord kreeg ik o.a. dat ze met een nieuwe lijn komen die goedkoper zal zijn maar waar de verhoudingen ook anders zullen zijn. Nu is het vlees 70% bot15% en orgaan 15%, de nieuwe lijn wordt 60-20-20, ik ben daar niet happy mee.
Andere goede kvv's zijn
All Animal, darf eko, Versvoer, Tinlo barfmenu, deze zitten qua prijs nog wel boven de oude prijzen van Tammenga (de prijs varieert per diersoort), maar zijn wel goedkoper dan Haaksbarf en Alaska.

Darf is bijv 17,00 voor 5 kilo, Versvoer (www.versvoer.nl of www.hondenvoer-natuurlijk.nl ) zit ook rond die prijs, beide bevatten 4 diersoorten, dus afwisselen hoeft dan niet. Al hebben ze allebei ook andere kvv's.

Qua hoeveelheid voeding voor je pup/puber; kijk vooral naar je hond om het moment te bepalen waarop je gaat afbouwen. Sommige honden beginnen maaltijden over te slaan, anderen (vr)eten gewoon door, maar die zie je dikker worden. In beide gevallen is de tijd daar om de hoeveelheid af te gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Door Bullenbende
#2573326
Bedankt voor je reactie! De prijsstijging van Tammenga is inderdaad waardeloos, maar nog erger vind ik ze nu 2 of 3 diersoorten door elkaar gooien...Erg jammer! Het voornaamste is dat we het hier gewoon niet meer kunnen krijgen, en een ander verkooppunt waar ik wel eens komt heeft alle andere bekende merken wel, zat bijv te denken aan een doos van Tinlo van 10 kilo, dan heb je oa eend, konijn, makreel, natuurlijk etc.
Ik wil gewoon een ander merk toevoegen aan het menu, Kivo doen ze het geweldig op, maar ondanks dat ze complete mixen krijgen vind ik het gewoon te weinig variatie.  ;)

Tinlo Barf menu hier in de buurt kan ik voor 42 euro kopen, dan heb je dus een variatiedoos van 10 kilo. Kan het goedkoper of is dit wel een gemiddelde prijs??
Door smulpaap
#2573350
Hoi welkom hier  ;)

Ik adviseer je ook om zo goed en zoveel mogelijk af te wisselen in merken kvv . Verder ben ik van mening dat je met dit ras niet moet bezuinigen op goede voeding .
Je schreef het zelf ook al , ze zijn kwetsbaar en gevoelig . Even iets over diersoorten en voedingswaarde . Wist je bv dat spiervlees wat goed bewogen heeft 80 % proteinen bevat ? En spiervlees wat weinig bewogen heeft slechts 20 % proteinen bevat ? En ik denk dat je ook wel weet dat de E.B nu niet bepaald een uitblinker is op het gebied van bv kruisbanden . Banden en bot matrix van een hond , maar zeker van een E.B hebben veel proteinen nodig . Dit heb ik niet zelf verzonnen , dit is verteld door een pro-rauw d.a .
Je kan hier middels de zoekfunctie enorm veel info ,maar ook meningen vinden over de merken kvv . De verhoudingen , en daarmee doel ik op een goede verhouding omega drie /zes
En die is ook ooh zo belangrijk voor dit ras ( alweer de banden de botten de vacht het immuunsysteem enz enz ) Een merk kvv wild voegt ook zeker veel toe (vind ik ) Maar ook de merken die ergens voor staan . Helaas kosten die ook wat , Maar spiervlees van een goede kwaliteit kost ook wat . Een hond optimaal voeren verdient zichzelf a.hw terug .
Ik zou dus zeggen ga eens flink lezen en zoeken , type bv diverse merken kvv in , type bv eens spiervlees in .... enz enz . En dan is het aan jouw wat je keuze worden gaat .
Ik heb zelf ook twee E.B maar die barfen beiden . En daar doen ze het erg goed op . Ik heb in de beginperiode heel even kvv gevoert . Dat ging aardig , maar op barf vele malen beter . Ik heb dus helemaal geen ervaring met bv een merk als Tammenga .
Door chiva
#2573352
Kivo heeft ook een enkelvoudige Eend, Lam, Konijn en Geit.
Zijn wel duurder dan de normale smaken, maar op die manier kan je van Kivo toch een mooi menu maken.
Anders kijken naar Naturis voor de afwisseling in diersoorten.
Gebruikersavatar
Door Bullenbende
#2573358
[quote="smulpaap"]
Hoi welkom hier  ;)

Ik adviseer je ook om zo goed en zoveel mogelijk af te wisselen in merken kvv . Verder ben ik van mening dat je met dit ras niet moet bezuinigen op goede voeding .
Je schreef het zelf ook al , ze zijn kwetsbaar en gevoelig . Even iets over diersoorten en voedingswaarde . Wist je bv dat spiervlees wat goed bewogen heeft 80 % proteinen bevat ? En spiervlees wat weinig bewogen heeft slechts 20 % proteinen bevat ? En ik denk dat je ook wel weet dat de E.B nu niet bepaald een uitblinker is op het gebied van bv kruisbanden . Banden en bot matrix van een hond , maar zeker van een E.B hebben veel proteinen nodig . Dit heb ik niet zelf verzonnen , dit is verteld door een pro-rauw d.a .
Je kan hier middels de zoekfunctie enorm veel info ,maar ook meningen vinden over de merken kvv . De verhoudingen , en daarmee doel ik op een goede verhouding omega drie /zes
En die is ook ooh zo belangrijk voor dit ras ( alweer de banden de botten de vacht het immuunsysteem enz enz ) Een merk kvv wild voegt ook zeker veel toe (vind ik ) Maar ook de merken die ergens voor staan . Helaas kosten die ook wat , Maar spiervlees van een goede kwaliteit kost ook wat . Een hond optimaal voeren verdient zichzelf a.hw terug .
Ik zou dus zeggen ga eens flink lezen en zoeken , type bv diverse merken kvv in , type bv eens spiervlees in .... enz enz . En dan is het aan jouw wat je keuze worden gaat .
Ik heb zelf ook twee E.B maar die barfen beiden . En daar doen ze het erg goed op . Ik heb in de beginperiode heel even kvv gevoert . Dat ging aardig , maar op barf vele malen beter . Ik heb dus helemaal geen ervaring met bv een merk als Tammenga .
[/quote]

Bedankt voor tips, is inderdaad bekend! Barf geven we nog wel eens, maar zien dit (nog) niet zitten om volledig te geven. Wie weet komt dit steeds verder in het menu. Kivo bevalt erg goed zoals ik al zei, vooral Dysha die we eerst op brok hebben gezien (tot 7 maanden) en daarna op vlees: wat een verschil!
Ik zit dus te denken over Tinlo, die hebben aantrekkelijke varianten. Natuurlijk moet je niet bezuinigen, maar ik vind niet dat de duurste merken altijd het beste zijn. Vandaar dat ik verschillende dingen wil proberen. Tinlo is daarvan een goed alternatief, net als Naturis. Ik heb van Naturis al eens een Zalm compleet geprobeerd, beviel ook goed. We maken eerst onze voorraad Tammenga op, en dan ga ik een ander merk bijbestellen voor naast de Kivo.
Laatst gewijzigd door Bullenbende op vr 18 jan 2013, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door