Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#256899
Ik ben gisteren eens gaan zoeken op de Leptospirosen bacterieen om mijn kennis proberen op te vijzelen.

Nou goed, er zijn dus diverse soorten lepto bacterieen. Dat wisten we al. Bij mensen vindt er ook nog wel eens besmetting plaats en dan vooral door de:

*Lepto Hardjo, ook welk melkenkoorts genoemd. Besmetting via urine van runderen en ratten. Bij de mens 17 gevallen in de vier jaar.

*Lepto grippotyphosa, welke ook wel modderkoorts wordt genoemd. Verspreid via woelratten. 26 gevallen in de vier jaar.

Dan staat er ineens: deze is niet zo erg als de Lepto Icterohaemorrhagia. En deze bacterie is dus de ziekte van Weil. Besmetting vindt vooral plaats via bruine ratten. In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December. Overigens zit er in het hondenvaccin zowel de Lepto. Icterohaemorrhagia (dus de ziekte van Weil) als Leptospira interrogans.

Er is ook te vinden dat Leptospira Icterohaemorrhagia het meest aangetroffen wordt in Zuid Holland (waar ik woon, zeg maar ::)). Maar, men schrijft tegelijkertijd dat de ziekte voornamelijk wordt opgelopen (door mensen) in sub-tropische/tropische landen, tijdens de vakantie. Vooral tijdens watersport vakanties. Maar er wordt in Nederland toch ook veel aan/in het water gerecreeerd?


Goed, aangezien het aantal menselijke slachtoffers zo laag is, is er voor mensen geen vaccin gemaakt.

Nu barst ik van de vragen! Ik vaccineer mijn honden namelijk al jaren niet meer tegen de ziekte van Weil.

*Hoe hoog is het aantal dodelijke slachtoffers onder de honden? Gevaccineerd en niet gevaccineerd? Weet men dat uberhaubt?
*Is het gevaar dat mensen het oplopen net zo groot als dat honden het oplopen? Ik bedoel, is de hond net zo gevoelig als de mens? Of gevoeliger als de mens?
*Kan de hond de mens besmetten?
*Is deze ziekte van Weil werkelijk ook dodelijk voor honden? (volgens mij wel - meestal schijnt de ziekte overigens wel mild tot matig mild te verlopen bij mensen. Men zegt ook dat van milde slachtoffers we niet eens weten hoeveel het er zijn).
*Hoe groot is het risico dus, voor je hond? Vooral als je in Zuid Holland woont?
*Waarom dus wel de hond vaccineren maar niet de mens?
*Wat doet het vaccin eigenlijk? Zorgt deze echt voor een hogere immuniteit tegen deze bacterie?
*Ik las ook dat het vaccin niet voorkomt dat de urine van een besmette hond ook besmettelijk BLIJFT. Dus de hond kan besmet raken, ook al is hij gevaccineerd, maar hij wordt er niet ziek van? Of krijgt de ziekte in een mildere vorm?
Door Lizzy
#256906
Ik vind ook dat er jaarlijks (onder de mens) ongeveer in totaal 30 ernstige lepto slachtoffers zijn in Nederland. Een derde daarvan is besmet in het buitenland, met name tropische landen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 feb 2005, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#257082
Ik heb ook gelezen dat er al gewerkt wordt aan een vaccin waar beschermt wordt tegen vier verschillende types en die minder bijwerkingen heeft:

"Duramune Leptospirosis vaccine that immunizes against L. grippotyphosa and L. pomona serovars as well as L. icterohaemorrhagiae and L. canicola . This vaccine has been formulated through the new subunit technology that uses only the antigen component of the organism (that will produce an immune response) instead of the entire organism. As such, subunit vaccines greatly reduce vaccine side-effects that occur with higher incidence with bacterin-based vaccines while providing durable protection from the disease"

Zou deze ook al in NL verkrijgbaar zijn?
Door Elvira
#257193
jaren geleden toen ik nog in Gouda woonde, sprong mijn golden in het water. Een mevrouw zei toen tegen me dat ik op moest passen. Haar hond was overleden aan de ziekte van Weil. Ik zei toen dat m'n hond ingeeint was, maar dat was haar hond ook. M'n dierenarts zei trouwens dat de enting niet een heel jaar werkt.
Door Nelly
#257290
Een Weil-enting schijnt idd. niet een heel jaar te werken, daarom is het ook slim om die enting in het voorjaar te geven, dus aan het begin van de zwem-periode zeg maar.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#257318
Nelly schreef: Een Weil-enting schijnt idd. niet een heel jaar te werken, daarom is het ook slim om die enting in het voorjaar te geven, dus aan het begin van de zwem-periode zeg maar.
alleen loop je het meeste risico in het najaar
Door Nelly
#257325
sylvia schreef: alleen loop je het meeste risico in het najaar
Hoezo? Verklaar eens?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#257368
Nelly schreef: Hoezo? Verklaar eens?
De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December.
Door Nelly
#257376
sylvia schreef:
Wist ik niet. Dus als je wilt laten enten zou je dat in mei/juni moeten doen? Dan zou in juli de afweer moeten zijn ontstaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#257379
Nelly schreef: Wist ik niet. Dus als je wilt laten enten zou je dat in mei/juni moeten doen? Dan zou in juli de afweer moeten zijn ontstaan.
Ja zoiets
Gebruikersavatar
Door Angelique
#257543
Nelly schreef: Wist ik niet. Dus als je wilt laten enten zou je dat in mei/juni moeten doen? Dan zou in juli de afweer moeten zijn ontstaan.
Staat in het eerste bericht van Lizzy.
Door Nelly
#257544
Angelique schreef: Staat in het eerste bericht van Lizzy.
Lees hier niet altijd en ook niet alles.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#257547
Nelly schreef: Lees hier niet altijd en ook niet alles.
Als je dat nou eens wel deed hoefde je misschien met je pup niet zo te twijfelen. In dit forumonderdeel lees je namelijk nog wel eens heel interessante artikelen, zonde om over te slaan.
Door Nelly
#257550
Sorry, maar ik zit via een foon-lijntje te bpen en moet m'n uren dus een beetje doseren. Kan niet, zoals velen van jullie het ding de hele dag online gooien. Als ik een dag, zoals vandaag, lang online ben geweest, dan moet ik weer 1 of 2 dagen overslaan. En kabel aansluiting kan hier helaas niet. :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door