Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2572276
Beste,

Ben al 2 maanden mijn labrador van 7 maanden met KVV en Barf aan het voeren. Met bv. een volledige barfmenu van tinlo geef ik hem 450 g per dag. Moet ik hem extra bot en orgaanvlees geven?  Hoeveel? Heeft hij voldoende aan alleen die 450g ? Ik ben er nog niet, is me wat onduidelijk. Vannacht heeft hij weer losse stoelgang gehad in zijn  bench wat heel erg vervelend is voor hem en voor mij.  Ik had hem 'smorgens 250g barfmenu kip gegeven en 's avonds 200g pens.  Naast zijn barfmenu hoeveel beloningssnacks en welke kan ik hem geven? Ik denk dat hij gisteren van mijn nieuwe oppasser teveel snoepjes van de supermarket heeft gekregen en ik had haar nochtans verwittigd dat hij dat niet mag. Kan hij van bullepees of pens ook losse stoelgang krijgen? Zijn barfmenu is compleet maar wat kan ik hem extra geven en hoeveel?
Bedankt.
#2572277
Nog 1 vraag:

Als ik hem extra bot kan geven, hoeveel en welke? Nog steeds kippennekken en karkassen of mag ik runderbotten paardenbotten ook geven?Geen draagbotten had ik gelezen, hé?
Lamsribben en kalfsribben geef ik hem ook.
dank
#2572608
Ik zou sowieso geen runderbot voeren en ik lees soms dat mensen wel paardenribben geven maar mij lijken die ook erg hard.
Als vleesbot geef ik eenden/kippen nekken en karkas, ganskarkas, fazantkarkas, zalmkoppen en konijnenkoppen. Naast kip zijn er nog veel meer opties.  :)

Van pens kan een hond diaree krijgen aangezien dat laxeerd bij sommige honden, snacks kunnen dat ook doen. Ik denk dat het daaraan ligt aangezien in Tinlo al vrij veel bot zit.

Als je 5 dagen per week kvv geeft hoef je niet heel erg op de percentages te letten maar alleen vleesbot zorgt vaak voor te harde ontlasting en alleen orgaan laxeert vaak.
Ik zou niet meer dan de helft aan vleesbot geven, de percentages hoeven niet heel precies voor een paar dagen per week maar omdat er in Tinlo al vrij veel bot zit zou ik daar wel rekening mee houden.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,72140.0.html Hier kun je ook veel lezen over barf bij kvv voeren.  :)
#2572688
[quote="Pirlo"]
Beste,

Ben al 2 maanden mijn labrador van 7 maanden met KVV en Barf aan het voeren. Met bv. een volledige barfmenu van tinlo geef ik hem 450 g per dag. Moet ik hem extra bot en orgaanvlees geven?  Hoeveel? Heeft hij voldoende aan alleen die 450g ? Ik ben er nog niet, is me wat onduidelijk. Vannacht heeft hij weer losse stoelgang gehad in zijn  bench wat heel erg vervelend is voor hem en voor mij.  Ik had hem 'smorgens 250g barfmenu kip gegeven en 's avonds 200g pens.  Naast zijn barfmenu hoeveel beloningssnacks en welke kan ik hem geven? Ik denk dat hij gisteren van mijn nieuwe oppasser teveel snoepjes van de supermarket heeft gekregen en ik had haar nochtans verwittigd dat hij dat niet mag. Kan hij van bullepees of pens ook losse stoelgang krijgen? Zijn barfmenu is compleet maar wat kan ik hem extra geven en hoeveel?
Bedankt.
[/quote]

Wat weegt je hond? Je voert een jonge Labrador zo ongeveer 3% van zijn huidige lichaamsgewicht. Dus stel hij weegt 25 kg., is dat 750 gram per dag.

En dan is het niet de bedoeling dat je 1 smaak TinLo voert (je moet de smaken afwisselen) en voor een groot deel pens. Wat is eigenlijk je bedoeling, hoeveel KVV en hoeveel BARF wil je voeren?

Stel je wilt half KVV en half BARF doen, dan kun je het beste toch de BARF percentages aanhouden, zo ongeveer 40% a 50% vleesbot (dat dus voor tenminste 50% uit vlees bestaat), 15% a 20% orgaanvlees (en dat is inclusief pens), 10% groenten en de rest spiervlees. Als extra's geef je o.a. vette vis en rauwe eieren.

Wat je nu geeft, ja, daar krijg je iedere hond van aan de diarree, dat is veel te veel pens. En zoals je nu voert, komt je hond ook voedingsstoffen tekort. En fors ook. Je diersoortafwisseling is veel te klein en je vleesbot + orgaanvlees + spiervlees + groenten percentage is veel te klein.

Hondenkoekjes uit de supermarkt zijn erg ongezond dus zou ik niet dagelijks geven.
#2572690
[quote="Pirlo"]
Nog 1 vraag:

Als ik hem extra bot kan geven, hoeveel en welke? Nog steeds kippennekken en karkassen of mag ik runderbotten paardenbotten ook geven?Geen draagbotten had ik gelezen, hé?
Lamsribben en kalfsribben geef ik hem ook.
dank
[/quote]

Misschien moet je beginnen met het botten document te lezen in de barfplaats bieb. Daar kun je vinden dat runderbotten en paardenbotten ongeschikt zijn. Naast vleesbot moet je hem dus ook spiervlees, orgaanvlees en groenten geven.

Zolang je je onvoldoende ingelezen hebt in BARF, denk ik dat je er verstandig aan doet om hem gewoon alleen TinLo te geven, in diverse smaken, en dan de hoeveelheid die hij per dag nodig heeft.
#2572694
Op de site van Tinlo staat dat een pup tot 8 maanden 50g per kilo lichaamsgewicht per dag nodig heeft, dit zou dan 1150g van een barfmenu zijn. Terwijl ik er maar 450g van geef. Mijn dierenarts had mij Banditvoer verkocht en daar zou ik 450g per dag moeten geven. Kloppen die hoeveelheden wel?
Als ik zelf samenstel kom ik ongeveer op 630g voer per dag (bot, spiervlees, orgaan, groenten). Wat is juist en wat niet? 1150g en 450g is een verschil.
#2572699
[quote="Pirlo"]
Op de site van Tinlo staat dat een pup tot 8 maanden 50g per kilo lichaamsgewicht per dag nodig heeft, dit zou dan 1150g van een barfmenu zijn. Terwijl ik er maar 450g van geef. Mijn dierenarts had mij Banditvoer verkocht en daar zou ik 450g per dag moeten geven. Kloppen die hoeveelheden wel?
Als ik zelf samenstel kom ik ongeveer op 630g voer per dag (bot, spiervlees, orgaan, groenten). Wat is juist en wat niet? 1150g en 450g is een verschil.
[/quote]

De juiste hoeveelheid voeding voor een jonge hond van 7 maanden ligt ergens tussen de 3% en 5% van het huidige lichaamsgewicht.

Wat weegt je hond?
#2573111
ff de barfrekenhulp gecopieerd  ;)

Menu voor een Labrador Retriever, 23 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 23 kilo = 920 gram per dag / 6440 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 414 gr.
Groentes 10% : 92 gr.
Orgaanvlees 20% : 184 gr.
Spiervlees 25% : 230 gr.


Ras (optioneel)

Een Labrador Retriever weegt normaal tussen de 29.5 en 36.5 kilo. Over het algemeen weegt een teef iets minder dan een reu, vooral bij de grotere rassen. Een pup bereikt pas het gewicht van een volwassen hond vanaf zo'n 12 maanden.
Behalve de juiste voeding heeft een Labrador Retriever ook zeer veel beweging nodig.
#2573141
[quote="Pirlo"]
Mijn hond weegt nu 23 kg...720g per dag. Geldt dat voor een barfmenu dan ook ?
[/quote]

Ja, de hoeveelheden kun je ook voor Barfmenu aanhouden. Je moet trouwens verder met de ogen voeren. Als je hond te dun wordt, voer je gewoon meer.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door