Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jasmijn
#2570863
Hoe doen jullie dat zonder dat je keuken gelijk onder de vlees spetters zit ???

Ik heb het zelf wel eens geprobeerd met een theedoek, maar toen ging de theedoek stuk :-\
Ook met plastiek zakjes was geen succes  :-X
Door Sannetje
#2571018
Ik nam een plastic zakje en een oude handdoek. Maar eerlijk gezegd vind ik knippen met een snoeischaar zelf fijner, misschien is dat ook wat voor jou?
Door Shanti en co
#2571070
Ik mep ze als ze nog bevroren zijn, tijdens het portioneren. Dat doe ik buiten met een grote hamer op een houtblok, ideaal.  :)
Door Annemarie Rijnveld
#2571084
Thessa en Shanti schreef: Ik mep ze als ze nog bevroren zijn, tijdens het portioneren. Dat doe ik buiten met een grote hamer op een houtblok, ideaal. :)
Bovenstaand is de enige en allerbeste manier. Ik heb al van alles uitgeprobeerd, maar wat ik ook gebruik aan kranten, zakken, zacht plastic platen, handdoeken (blèèèh of je moet ze willen weggooien), vleesspetters overal.
Door johanna25
#2571273
ik gooi ze in de vermaler, ik heb wel begrepen dat dit een vrij zeldzaam apparaat is, ik heb er nog nooit iemand over gehoord, wel luxe dus.
Niet te verwarren met een grote gehaktmolen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2571336
Vreemd, ik heb helemaal geen vleesspetter.  ???
Of toch niet ontzettend veel.
Mij was ook gewaarschuwd voor vleesspetter dus probeerde ik de eerste maal ook met een plastic zakje. Dat scheurde al na de eerste mep, dus geen succes. Daarna heb ik het een hele tijd in een keukenhanddoek gedaan die ik speciaal daarvoor bewaarde.  In het begin leek hij mooi schoon te gaan na het wassen, maar na een tijdje moest je hem toch al 2 maal wassen of hij was ietwat stijfjes...  8)
En dan heb ik gewoon geprobeerd het zo te meppen en ik vond dat spetteren nogal meevallen.  Er spetst wel ietjes, maar niets wat je met een vaatdoek (schotelvod voor de belgen) niet gewoon kan afvegen.  Niet dat de hele keuken onder ligt.

Ik gebruik wel een vleeshamer, geen gewone hamer voor nagels in de muur te kloppen.  Misschien dat dat verschil maakt?
Ik mep eendennekken, kippenrug, soms konijnenrug...  Onlangs nog kwartel met orgaan in en daar heb ik wel heel voorzichtig op gemept.  :biggrin2: Kwartel heeft gelukkig niet veel nodig (het werd uiteindelijk meer drukken dan meppen) wat dat spetste inderdaad nogal wijd uit met dat orgaan (long vooral) er nog in.  Maar bij nekken heb ik dat probleem zo niet.
Kippenrug spetst nog het meeste omdat dat vlees zoveel vocht bevat.

Ik heb ook ooit nog rubberen matjes overwogen, maar volgens mij komen daar ook spetters vantussen dan.
Door Annemarie Rijnveld
#2571339
Ja, die rubberen matjes vind ik ook geen aanrader, spuit er tussen vandaan inderdaad.
Ik mepte vooral lamsribbetjes en kalkoennekken met een heel zware hamer, niet zo eentje voor spijkertjes in de muur dus. Meer een moker, zeg maar en dan met een reuzezwaai er opknallen. Deed ik het met minder kracht, dan kreeg ik het bot niet aan stukken.
Tja, bij mij de spetters op de vloer, tegen de muur, in mijn kleren. Buiten is de beste oplossing, wat er dan uitvliegt laat ik liggen voor het rondzwervende gedierte.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2571350
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, die rubberen matjes vind ik ook geen aanrader, spuit er tussen vandaan inderdaad.
Ik mepte vooral lamsribbetjes en kalkoennekken met een heel zware hamer, niet zo eentje voor spijkertjes in de muur dus. Meer een moker, zeg maar en dan met een reuzezwaai er opknallen. Deed ik het met minder kracht, dan kreeg ik het bot niet aan stukken.
Tja, bij mij de spetters op de vloer, tegen de muur, in mijn kleren. Buiten is de beste oplossing, wat er dan uitvliegt laat ik liggen voor het rondzwervende gedierte.
Ah ja, maar zo'n hamer heeft een plat vlak. Een vleeshamer heeft ribbels. Die breken het bot eenvoudiger zonder het vlees er vanaf te knallen. Als je de kleinste ribbels gebruikt kan je een eendennek zo fijn meppen dat je de kleine stukjes bot voelt bijna net zo groot als wanneer gemalen, maar hij hangt wel nog steeds aan elkaar. Net een lap spiervlees (ok, wel iet of wat beschadigd :P) waar je het bot in kan voelen.
Als ik spetters heb, is dat vocht, hoogstens een beetje bloed (maar dus niet bij nekken), maar zeker geen stukken vlees.

Ik mep natuurlijk wel geen kalkoennekken en ribbetjes krijg ik zowiezo niet aan stukken omdat die al plat zijn. Kippenrug wel want daar zijn dwarsverbindingen tussen de ribben en die staat bol, maar konijnenribbetjes bv krijg ik gewoon niet stuk met een hamer. Dat moeten ze maar zelf knagen (of ik moet ze malen voor Luis). ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 16 jan 2013, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2571372
OK, dat van die ribbeltjes wist ik niet. Goed plan! Maar...die ribbeltjes hebben toch geen grip als je tussen nek en hamer een handdoek of krant legt? Of toch wel?
(Gelukkig hoef ik voor Yuma niet meer te meppen, en voor de katten is het enkel gemalen vleesbot)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2572093
Annemarie Rijnveld schreef: OK, dat van die ribbeltjes wist ik niet. Goed plan! Maar...die ribbeltjes hebben toch geen grip als je tussen nek en hamer een handdoek of krant legt? Of toch wel?
(Gelukkig hoef ik voor Yuma niet meer te meppen, en voor de katten is het enkel gemalen vleesbot)
Het gaat niet over grip maar over de druk van de mep te centreren in bepaalde kleine puntjes (waardoor het bot op die plaatsen sneller breekt zonder dat je heel erg door moet meppen) ipv 1 groot vlak.
Zal tussen een krant of handdoek natuurlijk wel iets minder goed werken, maar toch afdoende.
Door Annemarie Rijnveld
#2572116
pearlsofpassion schreef: Het gaat niet over grip maar over de druk van de mep te centreren in bepaalde kleine puntjes (waardoor het bot op die plaatsen sneller breekt zonder dat je heel erg door moet meppen) ipv 1 groot vlak.
Zal tussen een krant of handdoek natuurlijk wel iets minder goed werken, maar toch afdoende.
OK, gesnopen, dank je wel. Ja, ik heb een harde kop, solly.
Door Mevroi Kruim
#2572441
Annemarie Rijnveld schreef: OK, gesnopen, dank je wel. Ja, ik heb een harde kop, solly.
Nou, gebruik je die toch! Problem solved ;D
Door Envie
#2575828
Mep nekken in plastic zakje, eerst een beetje plat meppen, daarna iets harder slaan. Doe dat buiten op tegels, kunnen de muizen nog meesnoepen..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door