Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2571499
Is welliswaar de UK, maar gerust zou ik er niet op zijn, blijkbaar is in de rund-hamburgers zowel paarden-, als varkensvlees aangetroffen. Je zult het maar aan je hond geven:
http://www.levensmiddelenkrant.nl/10899 ... dl-en-aldi

En ja, ik weet dat er vast wel mensen zijn die dit achterhaald vinden, maar mij staat het nog altijd goed bij hoe een hond van een vriendin jaren geleden ellendig dood ging door auszjewski.
Ik wil altijd nog zelf de keuze kunnen hebben neem ik dat risico en voer dit of niet  ::)

Me dunkt dat dit soort praktijken vaker voorkomt als dat de consument bij stilstaat.

Maar dat ze gewoon andere dingen erin doen dan wat op de verpakking staat mag wettelijk toch helemaal niet?
Zal wel een handig iemand van de marketing-afdeling de tekst zo bedacht hebben dat het net door de mazen van de wet kan  :-\
#2571592
of het is 'gewoon' een foutje. of bijvoorbeeld bij de leverancier van het vlees mis gegaan. als de hamburgers niet op dezelfde plek gemaakt worden als waar de koe geslacht wordt, dan kan het natuurlijk ook in het slachthuis per ongeluk mis gegaan zijn. dat er bijvoorbeeld nog paarden of varkens vlees in een machine zat. of in een kuip waar het rundvlees in ging. ofzo.

ik vraag me wel af hoeveel varken en paarden vlees het is. er is 'dna aangetroffen'. maar over hoe groot percentage niet-rundvlees in de hamburger hebben we het dan?

ze zeggen dat het geen gevolgen voor de gezondheid heeft. ik ken mensen die allergisch of intolerant zijn voor varkensvlees. als de mensen die zeggen dat het geen gezondheidsrisico's geeft op de hoogte zijn van het bestaan van die allergie/intolerantie, dan zou het logischerwijs dus maar om een miniem beetje varken/paard in het rundvlees gaan. zo weinig dat mensen met die kwaal er geen last van hebben.
#2571610
nienk schreef: of het is 'gewoon' een foutje. of bijvoorbeeld bij de leverancier van het vlees mis gegaan. als de hamburgers niet op dezelfde plek gemaakt worden als waar de koe geslacht wordt, dan kan het natuurlijk ook in het slachthuis per ongeluk mis gegaan zijn. dat er bijvoorbeeld nog paarden of varkens vlees in een machine zat. of in een kuip waar het rundvlees in ging. ofzo.

ik vraag me wel af hoeveel varken en paarden vlees het is. er is 'dna aangetroffen'. maar over hoe groot percentage niet-rundvlees in de hamburger hebben we het dan?

ze zeggen dat het geen gevolgen voor de gezondheid heeft. ik ken mensen die allergisch of intolerant zijn voor varkensvlees. als de mensen die zeggen dat het geen gezondheidsrisico's geeft op de hoogte zijn van het bestaan van die allergie/intolerantie, dan zou het logischerwijs dus maar om een miniem beetje varken/paard in het rundvlees gaan. zo weinig dat mensen met die kwaal er geen last van hebben.
In geval van Aldi of Lidl ging het om 29% paardenvlees.
#2571642
[quote="nienk"]
of het is 'gewoon' een foutje. of bijvoorbeeld bij de leverancier van het vlees mis gegaan. als de hamburgers niet op dezelfde plek gemaakt worden als waar de koe geslacht wordt, dan kan het natuurlijk ook in het slachthuis per ongeluk mis gegaan zijn. dat er bijvoorbeeld nog paarden of varkens vlees in een machine zat. of in een kuip waar het rundvlees in ging. ofzo.

ik vraag me wel af hoeveel varken en paarden vlees het is. er is 'dna aangetroffen'. maar over hoe groot percentage niet-rundvlees in de hamburger hebben we het dan?

ze zeggen dat het geen gevolgen voor de gezondheid heeft. ik ken mensen die allergisch of intolerant zijn voor varkensvlees. als de mensen die zeggen dat het geen gezondheidsrisico's geeft op de hoogte zijn van het bestaan van die allergie/intolerantie, dan zou het logischerwijs dus maar om een miniem beetje varken/paard in het rundvlees gaan. zo weinig dat mensen met die kwaal er geen last van hebben.
[/quote]

Als je ergens allergisch voor bent is een spoortje al genoeg.

In gehakt zit ook conserveermiddel (in alle vlees wat in stukjes/blokjes/reepjes/gemalen is, dus óók bijv. in het rundergehakt van AH).
En een hamburger bevat nog meer toevoegingen.
#2571873
[quote="Anne in Duitsland"]
In geval van Aldi of Lidl ging het om 29% paardenvlees.
[/quote]

aha, ok, dat wist ik niet. dat is wel veul.

[quote="pike"]
Als je ergens allergisch voor bent is een spoortje al genoeg.

In gehakt zit ook conserveermiddel (in alle vlees wat in stukjes/blokjes/reepjes/gemalen is, dus óók bijv. in het rundergehakt van AH).
En een hamburger bevat nog meer toevoegingen.
[/quote]

ja, dat weet ik zelf ook heel goed, helaas. maar ik had alleen nog de berichtgeving gelezen dat er 'paarden en varkens DNA' in runderproducten was gevonden. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als het om DNA gaat, dan zouden dat ook slechts een paar cellen kunnen zijn, dacht ik. vandaar.
Laatst gewijzigd door nienk op wo 16 jan 2013, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2571884
[quote="pike"]
Als je ergens allergisch voor bent is een spoortje al genoeg.

In gehakt zit ook conserveermiddel (in alle vlees wat in stukjes/blokjes/reepjes/gemalen is, dus óók bijv. in het rundergehakt van AH).
En een hamburger bevat nog meer toevoegingen.
[/quote]

onzin
#2571933
[quote="haba"]
onzin
[/quote]

Wat is onzin: De eerste of de tweede zin? Of allebei?

ad 1: Voor een allergie is een spoor echt genoeg om een reactie uit te lokken. Soms zelfs alleen al de geur, of de aanraking. Google er maar eens op dan leer je nog wat.

ad 2: Misschien moet je dan toch eens goed de etiketjes van het vlees lezen.

Bijzonder aardig om te lezen:
http://plazilla.com/onverwachte-beestje ... -hamburger
Laatst gewijzigd door pike op wo 16 jan 2013, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2571946
In gehakt van de supermarkt zit conserveermiddel. Dat doen ze omdat het natuurlijk helemaal geen vers gehakt is, het wordt in de fabriek gemalen en in bakjes gedaan (het vlees is trouwens ook bevroren geweest voordat het in de supermarkt kwam), dus doen ze er conserveermiddel bij. Maar in het vers gemalen gehakt dat ik bij de biologische slager koop zit echt niks, hoor!
Door Martine-Tom
#2571947
[quote="Tanna"]
In gehakt van de supermarkt zit conserveermiddel. Dat doen ze omdat het natuurlijk helemaal geen vers gehakt is, het wordt in de fabriek gemalen en in bakjes gedaan (het vlees is trouwens ook bevroren geweest voordat het in de supermarkt kwam), dus doen ze er conserveermiddel bij. Maar in het vers gemalen gehakt dat ik bij de biologische slager koop zit echt niks, hoor!
[/quote]Zo goed van vertrouwen ben ik helaas niet meer  :-\
#2572367
ik denk zelf dat je met de huidige voedselindustrie (want dat is het, fabriekstoestanden) er van uit kan gaan dat je nooit helemaal zeker weet wat je nou precies eet. Tenzij je volledig op de ambachtelijke toer gaat en zelf je koe uit zoekt en laat slachten e.d.

er was laatst toch ook iets met blikken eten waar per ongeluk het verkeerde etiket om heen zat? stond soep A op en het was soep B.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door