Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ankob
#2571286
Hallo allemaal,

Wij zitten thuis met een probleem onze rocky (11 jarig ) een hondje( kruizing tussen boomer, chichu en terrier) heeft al een lange periode last van overgeven.
Hij braakt vaak 's nachts rond een uur of 3 / 4. Dit is soms wat restanten van zijn maaltijd maar vaak komt daarna Gal, heel dik geel slijm. (soms wel 3x in de nacht)
We zijn hiermee al meerdere keren naar de dierenarts geweest waar ze hem wat geven tegen de misselijkheid ( Cerenia middels injectie).
zodra hij dit heeft gehad gaat het prima met hem dan eet hij weer en braakt hij niet en is hij ook niet misselijk.
Echter zodra dit middels is uitgewerkt ( 48 uur later) zien we de situatie weer achteruit gaan en begint hij weer te braken.

De dierenarts heeft al een bloedonderzoek uitgevoerd waar uit is gebleken dat alle waarden goed zijn.
Hun stellen nu een maagonderzoek voor middels een kijk operatie, echter voelen wij hier niks voor omdat het met het Cerenia middel wel goed gaat. Afgelopen weekend zijn wij naar een vervangende arts gegaan omdat hij wederom erg misselijk was. deze heeft wederom Cerenia toegedient en de arts gaf aan als hij dit middel heeft gekregen en hij braakt dan niet dat er geen tumoren in de maag maar ook geen andere voorwerpen daar zitten die er niet thuis horen.
Daarbij rade ze ons aan om over te gaan op vers voer, wij hebben nu Energique voor de gevoelige maag in huis (nr 4) gecombineerd met nog wat miselijkheidspilletjes, nu geen cerenia maar een ander merk Perimed oid.
Maandagavond heeft hij zijn eerste vers vlees maaltijd gehad, deze viel erg goed bij hem in de smaak.
Gisterochtend en gisteravond ging het wederom goed, hij genoot van de maaltijd en stond te springen in de kamer van blijdschap.
Echter vannacht was het weer mis, veel slikken en een klein beetje van de maaltijd van gisteravond kwam eruit.
Vanmorgen had hij ook geen zin in zijn maaltijd en heeft hij het laten staan.

Rocky is een gezelschapeter, hij eet eigenlijk niet eerder als wanneer iedereen thuis is. Hierdoor heeft hij een erg onregelmatig ritme.

Ooh ja gedurende de hele periode was zijn ontlasting normaal. Hij poept nog regelmatig en een regelmatige hoeveelheid, daarbij plast hij ook nog gewoon. Bij het overgeven komt er geen bloed uit.

Heeft een van jullie een idee wat die lieve schat van ons mankeerd? Wij zijn ten einde raad!
Door Lizzy
#2571294
Wij kunnen natuurlijk ook vanaf de buitenkant niet zien wat daar binnen aan de hand is, helaas.... Ik zou zelf de komende week Energique blijven voeren. En dit goed op kamer temperatuur geven. Dat hij op wisselende tijden eet is juist goed. Maar goed, ik zou het nog een paar daagjes aankijken en als het niet verbeterd, terug gaan naar de dierenarts die jullie verse voeding hebben aangeraden. En deze dierenarts laten beslissen hoe nu verder te gaan.
Door ankob
#2571340
Hi Lizzy,

Dank voor je reactie, wij zullen zeker nog even door zetten met het voedsel..
Erg jammer dat honden niet kunnen zeggen of schrijven hoe ze zich voelen of waar ze last van hebben.. dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
Is rijst door het vers voer heen mengen een goed idee? kan het ook zijn dat hij te veel heeft gehad gisteren en daardoor weer wat verergt misselijk is?
Door ankob
#2571348
vanmorgen kwam er geen gal uit maar een klein beetjevoer, ongeveer 1/4 van de geconsumeerde maaltijd..
Daarna is hij blijven slikken van misselijkheid ook na het geven van een pilletje.
Meer voeren is dan geen optie denk ik? of wel?
Door Lizzy
#2571349
Meer voeren? Het hangt af van of je hond te dik of te dun is. Als ie nu al te dik is, zou ik niet meer gaan voeren. En als hij mooi slank is, mag er best iets bij. Ik zou je ook aan willen raden om Okugest van VSM te geven, als hij misselijk is. Dit kun je gewoon bij de drogist kopen, een homeopathisch middel voor mensen. Wrijf tussen twee eetlepels een tabletje fijn en strooi het poeder in de bek van je hond (waarna je de bek gauw dicht houdt). Dit werkt in sommige gevallen veel beter dan alle middelen die je bij de dierenarts krijgt.
Door ankob
#2571435
Hallo Lizzy,

Ik weet niet of meer voeren een optie is aangezien de laatste keer braken een beetje van de maaltijd mee naar buiten kwam, circa 7 uren nadat hij het gegeten had.
Aan het energique voegen we rijst toe voor een grote porsie en meer verzels. Kan het zijn dat deze rijst te droog is? De rijst is gekookt volgens aanwijziging op het pakje, hierdoor is het vermoed ik wel wat aan de droge kant....
Het middel Okugest is niet gewicht afhankelijk?

Meer mensen ervaring met gebruik van Okugest van VSM?
Gebruikersavatar
Door Fioon
#2571456
Ik zou de rijst weglaten en even doorzetten met de kvv. Eventueel vaker per dag kleine porties voeren. Okugest kan heel goed als je de kinderdosering aan houdt. Sterkte!
Door Lizzy
#2571608
Ik zou de rijst ogenblikkelijk weg laten! Rijst is troep voor honden. Je kunt best wat meer voeren en eventueel meerdere maaltijden per dag geven.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2571614
hoe zwaar is de hond en hoeveel eten krijgt de hond ?
wat lizzy zegt ben ik mee eens , vaker voeren en okugest gebruiken ( van al die medicijnen worden de darmen ook niet beter van)
Door ankob
#2571648
Hij weegt nu 6.6 kilo en krijgt de voorgeschreven hoeveelheid conform zijn gewicht
Ik ben net thuis gekomen meneerbegint gelijk met het bakje van vanmorgen dat ik had klaar gezet hele dag niks gegeten dus..... ik zal straks 1 zonder rijst klaarmaken en kijken hoe deze aanslaat
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2571905
ankob schreef: Hij weegt nu 6.6 kilo en krijgt de voorgeschreven hoeveelheid conform zijn gewicht
Ik ben net thuis gekomen meneerbegint gelijk met het bakje van vanmorgen dat ik had klaar gezet hele dag niks gegeten dus..... ik zal straks 1 zonder rijst klaarmaken en kijken hoe deze aanslaat
dat zegt niet veel , dit is een richtlijn .....
en hoeveel houdt dit in , in gewicht?

als voorbeeld heb er hier eentje van 8,4 kg die 140 gram krijgt en de andere dame is 7 kg en krijgt 200 gram .....
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 16 jan 2013, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door