Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vega
#2569961
Hallo Barfers,

Mijn naam is Marja en ik woon in Apeldoorn met 2 honden en 2 katten. Afgelopen december heb ik een 3e poes van 11 jaar moeten laten inslapen met acute nierziekte.... Mijn honden zijn straathonden, ingeburgerde vluchtelingetjes, zeg ik altijd maar. Een ex-zwervertje-poes en een blaasgruis-kater. Zelf ben ik vegetariër :-S.

Omdat ik zo baal van al die synthetische troep die er in brokken zit, wil ik nu helemaal overstappen op KVV. Dat wil ik dan zo doen dat mijn dieren niets te kort komen. Ik zou graag merken willen afwisselen. Maar ja, welke merken?? Ik lees zoveel dat ik door de bomen het bos soms niet meer zie als beginner. En als je vis geeft, dan zeker niet de sardientjes uit een blikje uit de supermarkt? Ga ik die dan halen bij de visboer, rauw, en mag dan alles er nog op en aan zitten (vind het zelf wat moeilijk dat zo te halen met kop en al als ze het zouden lusten)? En welke vis precies?

De poes eet nu wel Tinlo en houdt dat ook binnen, maar ik begreep dat daar veel calcium in zit en dat dat de ontlasting weer hard maakt? Als ik haar vroeger Carnibest gaf, dan kotste ze dat gelijk weer uit (maar waarom? zit daar groente in?). Ook nu een piepbeetje van Lotgering (hond) kotst ze meteen weer uit. Warm water etc, maakt niet uit. Tinlo dus wel, CB nu ms wel, maar dat wil ik nog uitproberen. Wat zouden jullie wat haar betreft nog kunnen aanraden?

Dan verder over de probleemkater. Hij had vroeger blaasgruis, en volgens mij was dat struviet. Jarenlang RC Urinary gegeven omdat dat 'moest'. Altijd het idee gehad dat dat niet goed voor hem was. Hij heeft ook problemen met ontlasting. Afgelopen weken vaak genoeg naar de d.a. gemoeten omdat hij verstopt zat (en dan natuurlijk juist in weekend of in de avond). Van de d.a. moest hij op Fibre van Hills. Nu zat hij ook
'ineens' weer stampvol met calcium oxalaat. Na een weekje Fibre (dat goed werkte tezamen met Tractonorm [laxeermiddel]), kon hij over op Hills S/D. Dat geef ik hem nu maar 'braaf' samen met Tractonorm. Hij blijft aandrang houden (plast wel 1 à 2 x p/dg grote plas) en heeft nog steeds moeite met de ontlasting. Hij is al 11 jaar aan het sukkelen en ik weet niet meer wat ik nu met hem aan moet. Wil graag KVV geven, en dan maar samen met vezels en als het niet anders kan ook Tractonorm. KVV wordt niet aangeraden door de d.a. omdat het niet zuur genoeg zou zijn. Is dat zo?? En voor de vertering zou het ook niet zo denderend zijn. In Tinlo zit veel calcium heb ik gehoord. In Carnibest zit minder calcium, maar wel rijst en ms ook groente?? En wat zit er in Lotgering voor de kat? Heeft iemand een idee wat ik nu zou kunnen doen en welke KVV? Aanvullend: de kater heeft ook nog eens een hartruisje waardoor hij vaak moet hoesten (hij krijgt daar een HP middel voor), heeft beetje artrose aan achterpoot en een vetbult achter de voorpoot.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn kater het best kan voeren en wat het beste is voor de poes die niet alles binnenhoudt? Mijn vragen over KVV voor de honden zal ik in een ander topic stellen.

Hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken, en wat helderheid kan scheppen in de 'verwarring'. Dank alvast!
Door Mowgli
#2570646
Hoi, welkom hier :)

Helaas kan ik niets zeggen over de kvv's die je tot nu toe hebt geprobeerd, omdat ik in Berlijn woon. Voor onze kater van 19  maanden stel ik zelf een barfmenu samen wat ik vervolgens door de gehaktmolen jas zodat ik zelfgemaakte kvv ZONDER vezels heb. Wat bedoel je precies met vezels? Groenten, of ook granen en rijst? Waarom zou je vezels willen voeren? Granen en rijst zijn een no-go voor katten. Dit zijn koolhydraten waar de kat niets mee kan; ze veroorzaken blaas- en nierproblemen en ook diabetes. Groenten zou je kunnen geven, maar voegen niets aan waarde aan het kattenmenu toe.

Als kvv weer wordt uitgekotst, heb je dan al eens geprobeerd een paar stukjes spiervlees te voeren om te zien of dat wel binnen blijft?

Wat ik vaker gelezen heb hier op het forum, dat Tinlo relatief veel bot bevat, waardoor harde poep / krijtpoep ontstaat.
Als je kat zo veel problemen met zijn stoelgang heeft, zou je kunnen proberen hem eens wat extra rauwe lever kunnen geven. Beter niet van rund en kip, omdat deze dieren vol met antibiotica, groeihormonen en andere medicijnen worden gestopt die in de lever achterblijven, of je zou de bio versie kunnen geven.
Een scheutje olijfolie door het eten of wat extra spiervlees of wat rauwe vis zou je ook kunnen proberen.

Van vis idd geen blikjes vis uit de supermarkt geven. Ten eerste zit hier veel te veel zout in, wat je ook niet kwijtraakt door het onder te kraan uit te spoelen, ten tweede wordt de vis gekookt om het te conserveren, dus qua voedingsstoffen zit er niet veel meer in. Gewoon naar de visboer gaan en wat "slachtafval" als zalmlijven vragen. Zalmkoppen zijn te groot. Of wat kleine sprotjes of sardientjes halen, maar let wel: dit moet rauwe vis zijn, niet gerookt, gezouten, of op olie.

En kvv wat niet zuur genoeg is? Nog nooit van gehoord. Een go0ede kvv bevat geen granen (wat een dieetbrok van de dierenarts dus wel heeft) en kan dus ook geen blaasproblemen veroorzaken. Ik heb het zelf (nog) niet aan de hand gehad, een kat met blaasproblemen. Maar in een actuele topic ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 202.0.html) hierover heb ik gelezen dat je bij blaasproblemen een theelepeltje bologische appelzazijn  aan het drinkwater kunt toevoegen. Dit zou de blaasproblemen kunnen verhelpen.
Door Mowgli
#2570680
Annemarie Rijnveld schreef: Maar niet bij oxalaatstenen Mowgli, appelazijn alleen bij Struviet!!
Het is dus wel zaak uit te zoeken wat voor stenen het betreft.
Wat kun je dan bij oxalaatstenen doen?
Door vega
#2570692
Hoi,

Dank voor jullie meedenken. Het gaat dus om Calcium Oxalaat. Met vezels bedoel ik zeker geen granen (gluten) of groentes. Ik moet iets toevoegen waardoor de ontlasting zachter wordt. Ga nu Clear Intestine toevoegen naast de Tractonorm. Daarbij krijg ik nog toegestuurd iets (natuur middel) om de calox stenen te vergruizen.

Zal best een stomme vraag zijn, maar spiervlees en rauwe lever... dat bestel je via internet (of zit dat ook in een kvv verwerkt)? Zo ja, waar kan dat? En is dat dan fijngemalen? Ik zal zeker eens langs gaan bij de viswinkel en vragen naar de zalmlijven etc. Tinlo houdt de poes wel binnen. Voor haar zou dus dit merk geen probleem zijn, omdat zij geen calox of struviet heeft. Maar ik wissel wel graag de voeding af.

Het lijkt mij dat als er minder calcium in vers vlees zit dan in S/D van Hills waar een zuurtemaker is toegevoegd, dat toch goed moet zijn, ondanks dat de d.a. assistente daar anders over denkt.

Morgen gelijk maar eens langs de viswinkel en kijken wat ze me daar kunnen verstrekken.

Oxalaatstenen moet de kater uitplassen. Daarom zegt de d.a. ook dat hij op S/D moet. Lukt dat niet dan moeten ze hem spoelen. Werkt dat niet dan operatie... Dit volgens de 'wetenschap', maar ik heb ook goeie dingen gelezen over steenvergruizers, dus ga ik dat zeker proberen.
Door vega
#2570744
Dit topic had ik gelezen. Zo kwam ik ook bij Eurologist, al krijg ik nu een middel dat nog beter zou vergruizen. Ook hier lees je weer de verwarring. Wat ik ook zal gaan doen is de urine vaker zelf testen. Bij de d.a. kost zo'n stripje al meer dan 16 euro, dus zelf strippen kopen bij Bol (ook hier gelezen) en dan kijken wat de PH van de urine is. En dan toch maar KVV gaan geven.
Door bellabeest
#2571019
het verhaal van de s/d klopt niet voor zover ik weet.
oxelaat gruis/stenen kunnen niet opgelost worden door s/d deze stenen/gruis is namelijk niet oplosbaar.
alleen struviet katten hebben effect bij s/d

daarbij is bij oxelaat de zuurtegraad van de urine juist te zuur en deze moet basis worden, en niet nog zuurder door de verzuurder van s/d
daarom zou je da naar mijn mening ook eerder c/d hebben moeten aanraden ipv s/d
Door vega
#2571052
Bellabeest, ik ben het helemaal met je eens. Vandaar ook dat vers vlees mij beter lijkt voor de kater. Het verschil in zuurtegraad bij S/D en C/D weet ik niet. Dat zou ik nog eens moeten nagaan. Maar de d.a. ass. vertelde mij dus dat ook bij calox de urine wat zuur moet zijn. Verwarring bij mij dus!!! En in vers vlees zag zij geen heil. Ik denk eerder omdat ze het niet kent en ws ook niets weet van BHA/BHT/EQ etc. De 'vergruizer' krijg ik via een holistische d.a. Baat het niet dan schaadt het niet denk ik. Het is een nog betere vergruizer dan Eurologist werd mij verteld. En Eurologist heb ik hier op deze site leren kennen: goede resultaten!
Door bellabeest
#2571166
hier zelf ook een oxelaat kat, onze da zag ook geen heil in vers en voorspelde dat ze binnen 6 maanden opnieuw op de operatie tafel zou liggen om nieuwe stenen te verwijderen, nu 3 of 4 jaar later heeft ze nog steeds geen klachten.

ze eet trouwens lotgering ( hondenvariant zonder pens)
en smuldier kip compleet.
Laatst gewijzigd door bellabeest op di 15 jan 2013, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2571476
Welkom!

Dat je zelf vegetariër bent, is absoluut geen probleem! je hoeft het immers niet zelf op te eten, het is kattenvoer. Hier op BP zitten nog meer vegetariërs. Lizzy, ons opperhoofd en de stichter van BP is zelf ook al 120 jaar vegetariër.

Vis toevoegen is vette vanwege de omega3 vetzuren. Dit kan je overal kopen. Je kan het halen bij de visboer, in de supermarkt of bij een barfdealer (sommige kvv-winkels hebben ook een klein assortiment barfspulletjes). Vette vis geef je bij voorkeur ook rauw natuurlijk.
Even een snel lijstje met wat zoal de kat te voeren is:
- zalmfilet (koeling of vriezer supermarkt of visboer; geen gerookte)
- rauwe ansjovis (wordt hier niet lekker gevonden overigens)
- sardientjes; heel en naar wens schoongemaakt (darmen eruit) door de visboer
- horsmakreeltjes (is geen gewone grote makreel); idem als sardien
- zalmkarkas of zalmstaart; bij visboer of barfdealer

Tinlo is bekend wel vaker (te) harde drollen te geven. Maar dat wil niet zeggen dat het bij alle katten het geval is. Als poes er normaal en stevig op kan kleien, zou ik dat gewoon geven. Mocht dit wel het geval zijn, dan kan je wat spiervlees toevoegen (niet meer dan 25% van het totaal) of iets wat lekker laxeert.

Hoe dat nu zit met je gruiskater snap ik niet helemaal. Heeft hij op dit moment wel of geen gruis? Een kater met gruis is overigens een medisch spoedgeval...
Struviet is op te lossen met navenant verzuren van de voeding en veel vocht. Oxalaat is alleen operatief te verwijderen.
In de medische hoek van de katten is wel eens wat meer geschreven over de risico's van gruisbrok op langere termijn en de gevolgen ervan. Ik wil je aanraden te lezen in de medische hoek en de barfhoek. Er zijn vaker zinnige dingen geschreven. Je kan de zoekfunctie gebruiken.
Door Jacoba
#2571717
Een tip over Tractonorm Lax (lactulose 667 mg) 100 ml:

Voor ons mensen is dit in Nederland o.a. verkrijgbaar onder de merknaam Duphalac. Verkrijgbaar in 200 ml flacon bij de drogist. Scheelt aanzienlijk voor wat je betaald bij je dierenarts (uit eigen ervaring). Andere merken/grootverpakking: Google.

Sterkte hoor met je kat.
Door vega
#2571916
bellabeest schreef: hier zelf ook een oxelaat kat, onze da zag ook geen heil in vers

ze eet trouwens lotgering ( hondenvariant zonder pens)
en smuldier kip compleet.
Zouden al die d.a.'s dan niet eens de boel gaan bestuderen? Mij werd verteld dat ze zelfs katten die vers vlees kregen weer snel terug zagen.

Lotgering hond zit denk ik te veel calcium in voor mijn kater?? En Smuldier kip daar zit ws groente in, dat is weer niet goed voor de kat heb ik begrepen. Denk er wel over om Lotgering totaalvoer kat te gaan proberen (in combi met andere merken).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door