Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door galgo
#2568849
Ik kwam dit artikel tegen op Facebook.
Iemand hiermee bekend?
Wat vinden jullie ervan (ook ten aanzien van BARF)?

Karnemelk tegen vlooien en teken
Vlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de hond zelf is dit ook geen pretje. Vaak werken de reguliere bestrijdingsmiddelen niet voldoende meer, doordat de vlooien er resistent voor zijn geworden of de hond is zelf allergisch. Gelukkig zijn er ook nog huis, tuin en keukenmiddeltjes beschikbaar.

De alom bekende middelen
Er zijn een hoop natuurlijke middeltjes beschikbaar om onder andere huidproblemen bij de hond te doen verminderen. Een aantal bekende middelen voor huidproblemen zijn bijvoorbeeld de hond een ei te geven om de vacht te doen glanzen of wat olie door het voer mengen voor een glanzende vacht. Het probleem vlooien en teken kan vaak verminderd worden door het geven van knoflook aan uw hond. Pas echter op met de hoeveelheid. Te veel knoflook kan namelijk een heel ander effect hebben, aangezien dit giftig kan zijn voor uw hond.

Karnemelk tegen vlooien en teken
Een huismiddeltje dat een stuk minder bekend is bij veel mensen is karnemelk. Het dagelijks geven van een kopje karnemelk aan uw hond zorgt ervoor dat deze een stuk minder aantrekkelijk wordt voor deze nare beestjes. Door dagelijks een hoeveelheid karnemelk te geven, veranderd de zuurtegraad van de huid en ook de zuurtegraad van het bloed. het gevolg hiervan is dat de hond minder aantrekkelijk wordt voor vlooien en teken. De vlo zoekt nu liever een andere hond op.

Hoeveelheid en misverstanden
De hoeveelheid karnemelk bij uw hond ligt aan de grootte van de hond. Een kleine hond kan aan een scheutje al genoeg hebben, terwijl een grote hond misschien wel een heel pak nodig heeft. Als u net begint met het geven van karnemelk is het verstandig dit de eerste paar dagen aan te lengen met water. Zo kan de hond rustig wennen. Een misverstand is dat honden van karnemelk aan de diarree gaan. dit komt omdat karnemelk vaak verward wordt met normale melk. Van normale melk kunnen honden wel aan de diarree gaan. dit komt door de lactose in de melk. in karnemelk zit zeer weinig lactose en hierdoor kunnen honden hier veel beter tegen

Tot slot
Karnemelk is een natuurlijke optie bij het tegengaan van vlooien en teken. Karnemelk is goed voor uw hond, dus geldt de regel baat het niet, dan schaadt het niet. Bij dagelijks gebruik, zal uw hond minder aantrekkelijk worden voor vlooien en teken. Prettig voor de baasjes, die geen plaag meer in huis hebben en natuurlijk nog prettiger voor de hond, die iedere dag een heerlijke traktatie krijgt en nog eens een vlovrij leven heeft!

Bron: InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Karnemelk tegen vlooien en teken
#2568856
Een pak karnemelk zou ik ook niet in mijn hond gieten, maar ik geloof best dat het zou kunnen helpen de vlooien op een afstand te houden, door de verandering van zuurgraad. Per slot bestaat ook appelazijn als hulpmiddel tegen vlooien en teken, en wordt toegepast met meer of minder succes.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2569440
jaren geleden zeiden ze dit al en of het werkt :-\ dan geef ik liever biogarde yoghurt dat vind ik beter voor de darmpjes ook ;) en is ook zuur dus denk zelfde effect of geen effect :biggrin2:
Door Perdita
#2569444
Het werkt in elk geval niet tegen muggen. Ik heb het een paar jaar geleden uitgeprobeerd, en dronk elke dag een glas karnemelk. Maar ik werd nog steeeds evenveel gestoken.
Door nienk
#2569469
Perdita schreef: Het werkt in elk geval niet tegen muggen. Ik heb het een paar jaar geleden uitgeprobeerd, en dronk elke dag een glas karnemelk. Maar ik werd nog steeeds evenveel gestoken.
tegen muggen helpt vitamine B met biergist erg goed.
Door Lizzy
#2569511
Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van, dat karnemelk werkt. En biergist is niet erg gezond (afval van de bierindustrie, waar veel mensen en dieren een teveel aan gisten van in de darm krijgen).
Door nienk
#2569521
Lizzy schreef: Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van, dat karnemelk werkt. En biergist is niet erg gezond (afval van de bierindustrie, waar veel mensen en dieren een teveel aan gisten van in de darm krijgen).
ik moet toegeven dat ik geen idee heb wat er precies in die pillen zit en waar de grondstoffen vandaan komen. ik weet wel dat ze voor veel mensen die ik ken voorkomen dat ze helemaal gillend gek worden van de muggen en steekvliegen in scandinavië, heb het daar zelf ook voor gebruikt en het werkt echt fantastisch. ken mensen die van alles en nog wat geprobeerd hebben, maar uiteindelijk toch uit kwamen bij die pillen.

(tegen die paar muggen hier in Nederland zou ik het ook niet slikken, maar daar moet je toch iets!)
Gebruikersavatar
Door Bullenbende
#2573340
Ik heb ook gehoord dat knoflook vlooien en teken zou afstoten, moet zeggen dat ik er niets van geloof...Heb een tijdje knoflook bonbons van Biofood gegeven, maar hier desondanks toch nog een vlo gespot!  ??? Weliswaar een enkele, maar toch...Ook heb ik wel eens gehoord dat lavendelolie op de vacht vlooien voorkomt, iemand daar ervaring mee?

Ik ben een beetje voorzichtig met dingen zoals karnemelk, die bullen hier zijn vrij gevoelig voor veranderingen in het menu.
Door Shera
#2573398
Onze honden krijgen knoflook en kefir. Voor vlooien lijkt het te werken ze hebben eigenlijk nooit vlooien. Ze zeggen ook dat het tegen teken werkt maar helaas is dat hier niet zo. In de zomer gaan onze honden 3 x daags naar bos en dat betekend dan 3 x daags op hoogtijdagen meer dan 20 teken over de vacht van onze 2 witte herders. Ons malthezertje heeft bijna nooit teken. Sinds ik dus zelf ook een teek hier in huis via de honden opgelopen had ,dus maar wel een tekenband helaas.
Door bellabeest
#2576995
Perdita schreef: Het werkt in elk geval niet tegen muggen. Ik heb het een paar jaar geleden uitgeprobeerd, en dronk elke dag een glas karnemelk. Maar ik werd nog steeeds evenveel gestoken.
als klein kind dronk ik dagelijks een pak melk werd nooit gestoken.
nu drinkt ik al jaren geen karnemelk meer en word totaal lek gestoken dus volgens mij werkt het toch wel tegen muggen
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door