Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kokkie
#2568759
Hey,

Ik heb even een vraagje, omdat ik mij enigzins zorgen maak over mijn poes Duvel.

Sinds een maand of 4 heb ik mijn katten volledig overgezet op KVV. Omdat ik niet de tijd heb om zelf een volwaardig Barf menu samen te stellen, en dan bang ben dat mijn katten voedingsstoffen tekort komen heb ik gekozen om mijn katten KVV te geven. Wel geef ik ze naast het KVV af en toe wat kippenvleugels, runderhart, of gehakt. Gewoon als verwennerij.

Ze zien er ook goed uit. Voor Duvel geldt dat ze altijd wat kale plekjes had toen ze brokken had, en haar vacht ziet er nu prachtig uit en de kale plekjes zijn volledig verdwenen.

Echter betrapte ik haar er zojuist op dat ze een drol uit de kattenbak op wilde eten. Dat suggereert dat ze in haar voeding bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Het is puur toevallig dat ik dit zag, omdat ik normaal gesproken geen direct zicht op de kattenbak heb, en mijn katjes daar natuurlijk gewoon met rust laat. Ik weet dan ook niet hoe lang ze dit al doet en hoe vaak ze dit doet.

Heeft 1 van jullie dit al eens meegemaakt? En hebben jullie enig idee wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt..
Door Annemarie Rijnveld
#2568803
Nee, ik heb dit zelf bij mijn katten nog nooit meegemaakt. Nu leven zij buiten, dus ik heb er geen zicht op. Maar ik vind het wel raar voor een kat.

Ik hoor weleens van mensen die ananas door het eten van hun honden doen, dit zou poepeten voorkomen want het geeft er een vieze smaak aan. Misschien mag deze truuk ook bij katten worden toegepast?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2568838
:o
Ik heb er echt nog nooit over gehoord, nergens!

Ot heeft als kitten wel eens met een opgegraven drol gespeeld, maar dat is iets heel anders dan 'hmmm, lekker, drol eten'.
Waarom zou zoiets wat echt heel afwijkend is voor een kat op voedingstekorten duiden? Ik zie de link met haar voedsel namelijk helemaal niet.
Ik zou de kat acuut (maandag, het lijkt me niet spoed genoeg voor vandaag) grondig medisch laten nakijken. Als daar niets uitkomt, dan een goede GT raadplegen.

@AR: ik denk dat ananas in een kat proberen te doen niet zo gaat lukken.
Door Annemarie Rijnveld
#2568850
@Koekje, nee misschien niet, maar als die kat gek genoeg is poep lekker te vinden, wie weet ook gek genoeg om ananassap of ananas gepureerd door het eten te accepteren?
Weet ook niet of een kat ananas wel mag, hoor: twas maar een idee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2568857
Bij mijn weten is ananas niet giftig voor katten. Dat neemt niet weg dat het echt heel raar is om voor een kat poep te eten, laat staan van zichzelf.
Honden doen zulke dingen wel eens, dat is ook hier te lezen dat er toch wel honden zijn die een verse drol niet te versmaden vinden. Maar voor een kat hoort dat echt niet. Ik heb meerdere dingen over katten en dan met name rare eetvoorkeuren gelezen, ivm Siens pica. Nog nooit ben ik zoiets tegengekomen.
Door Annemarie Rijnveld
#2568860
koekje schreef: Bij mijn weten is ananas niet giftig voor katten. Dat neemt niet weg dat het echt heel raar is om voor een kat poep te eten, laat staan van zichzelf.
Honden doen zulke dingen wel eens, dat is ook hier te lezen dat er toch wel honden zijn die een verse drol niet te versmaden vinden. Maar voor een kat hoort dat echt niet. Ik heb meerdere dingen over katten en dan met name rare eetvoorkeuren gelezen, ivm Siens pica. Nog nooit ben ik zoiets tegengekomen.
Ik ook niet, en ben toch wel wat jaartjes ouwer dan jij. Héééél raar, hè.
Door Kokkie
#2568887
Tsja ik heb het ook al gegoogled  (zowel in het nederlands als in het engels) en daaruit blijkt dat ik niet de enige ben, maar er is inderdaad relatief weinig over te vinden... Waarschijnlijk hebben de meeste mensen zoiets ook minder snel in de gaten bij een kat, omdat een kattenbak meestal niet midden in het zicht staat.. Bij een hond die je uitlaat merk je zoiets sneller. Gewoon simpelweg omdat je het ziet of anders wel ruikt..

Duvel heb ik overgenomen van andere mensen die haar niet meer wilden hebben.. Het was een hele bange kat met veel overgewicht toen ik haar kreeg, en met heel veel geduld heb ik haar nu zover gekregen dat ze in plaats van de hele dag in een hoekje te zitten, lekker bij me komt liggen en zelfs vreemden komt begroeten en bij hun op schoot gaat liggen.. Ze heeft ook een enorme obsessie voor eten. Als ik haar eten voorzet gaat altijd alles op.. Hoeveel het ook is. Daarom geef ik haar afgemeten porties. Anders zou ze haarzelf gewoon dood eten.. Ze is nu prachtig op gewicht. Ze is niet extreem dun, maar je kan de ribben wel vinden. De enorme laag vet is weg.

Ik weet niet of dit gedrag te maken heeft met het feit dat ze altijd zo obsessief met eten bezig is. Ik denk dat ze ergens in haar leven te weinig voedsel heeft gehad, of misschien zelfs al in het nest degene was die te weinig kreeg.. Het zou daar natuurlijk mee te maken kunnen hebben.

De reden dat ik denk aan bepaalde tekorten is omdat ik weet dat sommige andere dieren dat ook om die reden doen. Misschien werkt dat voor katten hetzelfde..
Door Mevroi Kruim
#2568918
Heel bijzonder idd, ik heb het ook nog nooit meegemaakt of zelfs maar ervan gehoord en ook ik ben al aardig bejaard  :biggrin2: en mijn katten eten al 13 jaar vers.

Ik heb geen idee hoe het met katten zit maar bij honden is het een redelijk bekend verschijnsel helaas, en alle verhalen over tekorten ten spijt is daar nog nooit iets van gebleken. Merkwaardigerwijs hoor je die verhalen over tekorten in de voeding eigenlijk alleen als het gaat over een versgevoerde hond, bij een brokkenhond die exact hetzelfde doet weet men het dan ineens niet meer. Bij onderzoek komt er ook nooit wat uit trouwens. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat dat bij jouw kat de oorzaak zou kunnen zijn.

Overigens werken pens, eierkoeken en ananas ook zelden of nooit tegen poep vreten bij honden. De meeste gedragskundigen denken tegenwoordig dat het een gedragsmatige afwijking is maar wat de oorzaak is is niet bekend. En het is zeer verslavend iha, het is een van de moeilijkst af te leren gedragingen.
Door Kokkie
#2568956
Het zou ook heel goed een gedragsprobleem kunnen zijn gezien haar geschiedenis. Het enige wat ik zou kunnen doen om haar de kans niet te geven is nog vaker de kattenbak leeg te scheppen.. Ik kan haar niet constant in de gaten houden per slot van rekening. Wanneer ik lig te slapen of aan het werk ben kan ze het natuurlijk gewoon doen zonder dat ik dat in de gaten heb.. Overigens is het niet zo dat ze alles opeet, anders had ik weinig meer te scheppen :biggrin2:.
Misschien was het gewoon iets eenmaligs en heb ik dat toevallig gezien.. Maar ik hoopte dat iemand anders misschien wist waar het aan kan liggen.. Ik bel morgen de dierenarts wel even op om te overleggen.
Door Kokkie
#2568980
Ik liep vandaag m'n slaapkamer uit, en toen zat ze erop te knabbelen, maar toen ze mij zag leek ze zich wel betrapt te voelen ofzo, want toen rende ze snel weg. Maar toen ik doorliep wilde ze snel terug rennen om de drol alsnog op te halen, maar toen heb ik 'm maar weggehaald en door het toilet gespoeld.
Door Kokkie
#2569052
ik weet het niet.. Ik heb nu ongeveer driekwart jaar Tigerino Crystals.. Ik moet zeggen dat ik dat wel hele prettige kattenbakvulling vind, omdat de kattenbak niet zo snel gaat ruiken..
Door Parelridder
#2569244
'k Heb geen ervaring met poep-etende-katten, maar ik ken wel een kat die echt obsessief bezig is met eten, niet voor te stellen zó erg. Je vertelt dat jouw kat dat ook heeft en daar binnen kan ik het me wel voor stellen. Ik zou het niet interpreteren als 'signaal van voedingstekort'. Ik ken véle honden die poep eten, geen van allen vanuit het oplossen van te korten, allemaal 'smulpapen'.. ::) En in al die gevallen is de toevoeging van ananas, eierkoek, enz. dan ook een heerlijk extraatje wat niets verandert aan het poep eten.
Jouw kattenbak staat zo dat je er normaal gesproken geen zicht op hebt. Mógelijk doet de kat dit dus al veel langer dan sinds er vers wordt gegeten.
Misschien een akelige gedachte, maar stel dat je niets doet tegen het poep-eten, wat zou er dan gebeuren? Je hebt nu eenmalig gezien dat ze er van wilde gaan eten en ingegrepen. De vraag is of de kat werkelijk de kattenbak leeg zou vreten of na een hebberige hap zich walgend zou omkeren.. Als ze een fanatieke poep-eter is zou je dat toch haast in de kattenbak moeten zijn opgevallen aan het ontbreken van ontlasting? Ik zou dus eens stiekem observeren, nadrukkelijk zonder invloed/druk uit te oefenen op de kat en kijken wat er gebeurd.
Iets anders: als deze kat zo geobesedeerd is door eten, helpt het misschien om haar naast de kvv wat te knabbelen aan te bieden. Iets waar ze wel echt werk aan heeft, zodat het hopelijk voldoening geeft. Misschien kun je daarvoor duifkarkas geven, dat is een extra diersoort, dik bevleesd, bevat nog wat orgaan en zit vast nog niet door de kvv. En misschien is het een optie om 1 dag per week in plaats van kvv een kwarteltje te geven, om lekker werk aan te hebben?
Door Anne in Zweden
#2569387
Parelridder schreef: 'k Heb geen ervaring met poep-etende-katten, maar ik ken wel een kat die echt obsessief bezig is met eten, niet voor te stellen zó erg. Je vertelt dat jouw kat dat ook heeft en daar binnen kan ik het me wel voor stellen. Ik zou het niet interpreteren als 'signaal van voedingstekort'. Ik ken véle honden die poep eten, geen van allen vanuit het oplossen van te korten, allemaal 'smulpapen'.. ::) En in al die gevallen is de toevoeging van ananas, eierkoek, enz. dan ook een heerlijk extraatje wat niets verandert aan het poep eten.
Jouw kattenbak staat zo dat je er normaal gesproken geen zicht op hebt. Mógelijk doet de kat dit dus al veel langer dan sinds er vers wordt gegeten.
Misschien een akelige gedachte, maar stel dat je niets doet tegen het poep-eten, wat zou er dan gebeuren? Je hebt nu eenmalig gezien dat ze er van wilde gaan eten en ingegrepen. De vraag is of de kat werkelijk de kattenbak leeg zou vreten of na een hebberige hap zich walgend zou omkeren.. Als ze een fanatieke poep-eter is zou je dat toch haast in de kattenbak moeten zijn opgevallen aan het ontbreken van ontlasting? Ik zou dus eens stiekem observeren, nadrukkelijk zonder invloed/druk uit te oefenen op de kat en kijken wat er gebeurd.
Iets anders: als deze kat zo geobesedeerd is door eten, helpt het misschien om haar naast de kvv wat te knabbelen aan te bieden. Iets waar ze wel echt werk aan heeft, zodat het hopelijk voldoening geeft. Misschien kun je daarvoor duifkarkas geven, dat is een extra diersoort, dik bevleesd, bevat nog wat orgaan en zit vast nog niet door de kvv. En misschien is het een optie om 1 dag per week in plaats van kvv een kwarteltje te geven, om lekker werk aan te hebben?
Daar zat ik tijdens het lezen van dit topic ook aan te denken, of ze kan worden afgeleid van het drollen eten door haar een barfkluifje te geven. Al zou ik niet voor een kwartel kiezen, want die zijn makkelijk weg te knagen, maar eerder voor iets waar ze lang op kan kluiven, een eendennek of zo.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door