Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2568024
Ik heb vandaag lamslong van IC verwerkt en ik zag voor het eerst dit orgaan erbij zitten?
Ik heb het opengesneden en het was wat wittig van binnen. Kon het niet thuisbrengen. Ik ben nieuwsgierig wat het is en of ik het kan geven. Heb het nu voor alle zekerheid met het vet enzo weggegooid.

Wie weet het?

Afbeelding
#2568154
Nope, zijn twee verschillende organen

"De thymus of zwezerik is een orgaan dat bij kinderen en jonge zoogdieren te vinden is tussen het borstbeen (sternum) en de luchtpijp (trachea) in het voorste mediastinum. Het is sterk ontwikkeld bij kinderen, maar verschrompelt na de puberteit.

Lange tijd heeft men gedacht dat de thymus een (vrijwel) nutteloos orgaan is. Pas sinds men is gaan experimenteren met het verwijderen van de thymus (= thymectomie) heeft men een idee van de functie van de thymus gekregen. De thymusklier is een van de belangrijkste organen in ons afweersysteem. Een belangrijk deel van de lymfocyten, de zogenaamde "T-lymfocyten"(T van Thymus) worden er "rijp". Daarnaast speelt de thymus ook een essentiële rol bij de aanmaak van "geheugencellen" die het recept onthouden hoe de afweerstoffen tegen doorgemaakte ziekten moeten worden aangemaakt."

"De alvleesklier (buikspeekselklier) of het pancreas (Lat.: pancreas van Grieks ??? = "alles" en ????? = "vlees") is een orgaan dat zich retroperitoneaal in de buikholte, gedeeltelijk achter de maag en de twaalfvingerige darm bevindt. De alvleesklier komt eveneens achterlangs in contact met de linker nier en bijnier. Het pancreas ligt diep naar achteren verscholen in de bovenbuik, achter de maag en het achterste buikvlies en vóór de wervelkolom. Deze klier is dan ook moeilijk toegankelijk voor medisch onderzoek.

Bij de volwassene is het pancreas 12 tot 15 cm lang en weegt 70 tot 100 gram. Het pancreas bestaat uit een caput (hoofd), een corpus (lichaam) en een cauda (staart) en is een gemengde klier met endocriene en exocriene functie.

Embryonaal ontwikkelt de alvleesklier zich uit één of meer uitstulpingen van de twaalfvingerige darm. Deze vertakken zich tot een gangenstelsel met aan het eind de cellen die het alvleeskliersap produceren, dat door de gangetjes de darm kan bereiken. Daarnaast ontstaan in de alvleesklier ook klompjes cellen, de eilandjes van Langerhans, die hun producten (hormonen nodig voor de koolhydraatstofwisseling) niet lozen op het gangenstelsel, maar rechtstreeks afgeven aan het bloed.

De secretiefunctie van dit orgaan is dubbel, namelijk: hij vormt een klier met uitwendige afscheiding ten behoeve van de spijsvertering, en een klier met inwendige afscheiding ten behoeve van de koolhydraatstofwisseling."

Dit is zeer wsch een zwezerik, die zit nl zo hoog tussen de longen. De pancreas zit veel lager in de buikholte. De milt zit ook veel lager en is donkerrood.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2568188
Dan doen we dat de volgende keer. Ik kwam bij al die longen die ik had, ze niet overal tegen overigens. Had er 2 of zo en dit was de grootste.
Laatst gewijzigd door Naomi B op zo 13 jan 2013, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door