Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2567943
Ik wil morgen eigenlijk gaan portioneren. En nu had ik bedacht dat ik het vlees er vanavond laat (tegen twaalf uur ofzo) uithaal. Om het morgenochtend tegen een uur of half twaalf (na de ochtendwandeling) te gaan portioneren.
Het vlees ligt dan te ontdooien bij ons in het achterhuis (oude boerderij) dat gedeelte is niet geïsoleerd en dus met dit weer ook nog redelijk koud.
Kan dat, of ligt het vlees er dan te lang uit?
Als ik het er morgenvroeg namelijk uit haal dan is het vaak na twee à drie uur nog steeds best lastig van elkaar te krijgen. 
Door Shanti en co
#2567961
Het vriest nu wel bijna maar ik denk dat het wel te lang is, het ligt er dan wel 12 uur uit, en de laatste dingen langer. Kun je het er niet 's ochtends uithalen en 's middags (na 6 uur ofzo) gaan protioneren?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2567981
Ik denk dat het prima kan, aangezien het vannacht weer -5 wordt, in jouw achterschuur zal het dan ook niet ver boven nul zijn...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2567997
Dat zal prima gaan gezien de verwachte temperaturen komende nacht.
Sterker nog ,als het zo koud blijft dan kan het soms wel 3 dagen duren voordat je het uit elkaar kan halen.

Ik heb zelf regelmatig bulkverpakkingen in plastic verpakt in een doos ,dat is zelfs bij hoge temperaturen in de zomer pas na 2 dagen te portioneren.

Ik zou wel alles in een afgesloten bak of ton doen ,er kunnen muizen e.d op af komen.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2568000
Daantje schreef: Dat zal prima gaan gezien de verwachte temperaturen komende nacht.
Sterker nog ,als het zo koud blijft dan kan het soms wel 3 dagen duren voordat je het uit elkaar kan halen.

Ik heb zelf regelmatig bulkverpakkingen in plastic verpakt in een doos ,dat is zelfs bij hoge temperaturen in de zomer pas na 2 dagen te portioneren.

Ik zou wel alles in een afgesloten bak of ton doen ,er kunnen muizen e.d op af komen.
Idd, ik heb vorige week ook een doos van 10kg lamsstaartjes zeker 1 + 3/4 dag(en) buiten laten staan, voordat ik er uberhaupt tussen kwam met mijn schroevendraaier...
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2568189
Bedankt voor de reacties!
Ik heb zelf het idee dat het met dit weer ook niet zo'n probleem moet zijn. Het vriest hier wel een vier a vijf graden en dus is het in ons achterhuis nu ook behoorlijk koud. Alles wel netjes in plastic bakken gedaan. Bedankt voor de tip Daantje. En dan kan ik morgen na de ochtendwandeling hopelijk direct beginnen met portioneren.
Door **Jolanda**
#2568197
Ik denk dat je later zult moeten portioneren omdat je vlees morgenmiddag rond 12uur nog bevroren is, tenminste als het bulkverpakkingen zijn.
Het lukt mij met deze temperaturen niet om het (bulk)vlees binnen 24uur ontdooit te hebben in mijn schuurtje (niet geisoleerd en dus buitentemperatuur)
Door Anthraciet
#2568211
Een beetje afhankelijk van wat het is en hoe dicht het op elkaar zit, heb je idd best grote kans dat je na 12 uur nog niet kan portioneren.

Ik haal deze tijd van het jaar het eten voor de dieren 's avonds na hun maaltijd al uit de vriezer en laat het dan op het aanrecht ontdooien, dat zijn kiloverpakkingen. En zelfs dan is het de volgende avond vaak nog niet helemaal ontdooid, zeker dingen als pens, wat toch 1 blok is.
(nu is het in onze keuken in de winter altijd koud, denk een graad of 8-10...)
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2568299
Het was vanmorgen idd nog best stijf bevroren. Dus het is nu ff verhuisd naar de gang. Met de deksels eraf. Hopelijk treedt de dooi dan wat sneller in. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door rupa
#2568349
wij laten het nooit ontdooien en het is ook niet echt nodig om het te laten ontdooien.
als je een bijl en een vuistje neemt( hamer van 1 kilo van gewicht ) de kop van de vuist staat er altijd op wat het gewicht is ) dan splijt je al mooi stukken op de grootte die jij wil. en als je nou bv lamstongetjes of kleine hartjes of kippen nekken hebt dan kan je die makkelijk met een beitel en een vuistje van elkaar los tikken.
maar niet op het aanrechtblad in de keuken doen dan maak je meer los dan dat de bedoeling is :biggrin2:
doe het op een massieve ondergrond met een dik stuk hout eronder.
wij doen het zelf op een hakblok misschien kan je ergens een groot hakblok of een boomstam op de kop zien te tikken.
zo doen wij het altijd ( wij ruud dan ;D) die leeft zich er altijd  op uit en ik doe het wel in zakjes ;)
gr paulien en ruud.
Laatst gewijzigd door rupa op zo 20 jan 2013, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2568562
Gisteravond om half 12 eten voor honden uit de vriezer 1 kg kip 400gr hertvlees en 200 gr orgaan. In de keuken laten ontdooien.
Vanmorgen om half 12 was kip nog niet helemaal ontdooit en paard en orgaan waren ook nog erg koud.
En dan woon ik in een flat ;)

2 maanden terug had ik een runderpens van 9 kg stijf bevroren heeft 2 dagen geduurt voordat ik het kon portioneren  :-\
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2568794
Nou, gelukt hoor! ;)
Om 16.00 uur zat alles weer keurig verpakt in de vriezer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door