Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#2567368
Ik wil even wat vragen, Ik heb een pakketje van het woud nu thuis liggen ook voor giardia (daar gaat het eigenlijk hoofdzakelijk om ) maar nu las ik in de gebruiksaanwijzing dat je van 1 keer ontlasting moet opvangen met uiteraard de datum van die dag,maar nou mijn vraagje :
ik weet dat je voor giardia 3 dagen ontlasting moet verzamelen omdat het er niet elke dag die cystes in kunnen zitten,heeft iemand hier een tip voor? of is het zo dat het bij hun anders gaat als met een snaptest? dus dat ze het misschien wel van 1 keer kunnen zien  :help:
Door Annemarie Rijnveld
#2567984
kiara schreef: niemand :'(
Ik kan je niet raden, weet niet hoe het daar toegaat. Maar gooi er anders even een telefoontje tegenaan? Zij kunnen je het zo uitleggen wat de bedoeling is.
Succes!!
Door Martine-Tom
#2568007
Ik heb ze toen gebeld, 1 keer was volgens hun voldoende....
Door inni
#2568652
Ik heb hen toen gemailt en van 3 opeenvolgende dagen een staal bijeen gedaan en opgestuurd. Ik heb er nog wel een briefje extra aan vastgeniet met de vraag om op giardia te testen. Of 't echt betrouwbaar is??
Door nienk
#2568731
ik heb die test ook wel eens gedaan, gewoon van 1 keer poepen poep opgestuurd en daar kwam zowel wormen als giardia uitslag van. (je moet toch als je de test besteld opgeven of je allebei wilt.)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2568939
nou ik weet nu helemaal niet meer wat betrouwbaar is , ik heb een test met giardia erbij aangevraagd nou ik bel morgen eerst wel voor ik wat opstuur die paar dagen kunnen er nu ook nog wel bij.
:-\
Door Martine-Tom
#2569014
kiara schreef: was dat ook voor giardia ? en anders bel ik maar even morgen
Ja dat was ook voor giardia, mij werd toen gezegt dat het van 1 dag genoeg was...
Gebruikersavatar
Door kiara
#2569438
heb net gebeld en uitgelegt dat de hond giardia had en kan het gewoon voor de zekerheid voor 3 dagen opsturen dus morgen nog 1 keer dan kan het er naar toe,hoop dat het goed is nu,want ze moet nog der 3 de enting hebben,duimen jullie voor haar :)
Door Parelridder
#2569553
Bij Maartje is afgelopen november tijdens deelname aan het spoelwormonderzoek van de UKG giardia aangetroffen, dat leidde tot interessante info:

Indien Protozoën (Giardia) zijn aangetroffen kan dit twee dingen betekenen:
1.) Uw hond is gezonde drager en uitscheider van Giardia
2.) Uw hond maakt een Giardia infectie door en vertoont ziekteverschijnselen (voornamelijk: langdurig papperige ontlasting bij een verder fitte hond).

In geval van Giardia is er geen passage. Het is een normale eigen parasiet.
Een pup zal altijd op onderzoek uitgaan en er zijn echt veel honden die Giardia als drager bij zich hebben (het giardia-vrij maken van de omgeving van een pup zal dus nooit lukken).

Giardia is voor uw hond zelf geen probleem zolang er geen klinische klachten zijn. Meestal is behandeling van een klachten vrije hond echt niet nodig.

Dat verhaal over drie dagen monster heeft te maken met klachten en is meestal niet geheel juist. Als er klachten zijn die worden veroorzaakt door Giardia, dan is in vrijwel alle gevallen het eerste ontlastingsmonster positief op Giardia. Alleen als dat niet zo is, is het verstandig om - in geval van klachten - een tweede en eventueel derde monster te sturen.


Maartje is zonder behandeling bij volgend ontlastingonderzoek, net als de voorgaande keren, weer vrij van giardia getest.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2569960
dat is vreemd niks aan gedaan dan? :-\
En ik heb intussen al zoveel over giardia gelezen dit ook wat jij stuurde parelridder maar toch ben ik er niet blij mee als een hond het heeft,en ik weet nu inmiddels als geen ander hoe ik het kan herkennen een besmetting dan ,maar ik hoop toch dat het weg is,ze was er behoorlijk ziek van,kon ook niet geent worden (nog puppy enting) ik vind het geen fijn idee als ik weet dat mijn hond besmet is.

En Annemarie dank je hoop dat het goed is ;)
Door Parelridder
#2570211
kiara schreef: dat is vreemd niks aan gedaan dan? :-\
En ik heb intussen al zoveel over giardia gelezen dit ook wat jij stuurde parelridder maar toch ben ik er niet blij mee als een hond het heeft,en ik weet nu inmiddels als geen ander hoe ik het kan herkennen een besmetting dan ,maar ik hoop toch dat het weg is,ze was er behoorlijk ziek van,kon ook niet geent worden (nog puppy enting) ik vind het geen fijn idee als ik weet dat mijn hond besmet is.

En Annemarie dank je hoop dat het goed is ;)
Ik kan me goed voor stellen dat je als je te maken hebt gehad met een hond die ziek was als gevolg van giardia, het aantreffen er van in de ontlasting je onrustig/bezorgd maakt. Maar het is dus een normale eigen parasiet die héél veel honden bij zich dragen en (dus) onvermijdelijk, maar in de regel geen enkel probleem vormt. Om die reden is het simpele feit dat het wordt aangetroffen in de ontlasting dan ook geen reden voor behandeling/bestrijding.
Toen bij Maartje (klachtenvrije) giardia werd vast gesteld middels het maandelijkse ontlastingsonderzoek heb ik ook met enigszins argusogen gevolgd hoe dat verder zou gaan. Opvallend dat ze vanzelf weer vrij testte, zonder enige behandeling, wat dus bevestigd wat de onderzoekers al zeiden. En minstens zo interessant dat de hond met wie zij samen leeft en bijzonder dik bevriend is, dus de hele dag alles deelt, vrij bleef!
Wat ik bedoel te zeggen: als je hond klachtenvrij is zou ik niet testen op giardia, want het eventueel aan treffen er van in de ontlasting is dan niet iets waarmee je iets moet. Sterker nog, bestrijdingsmiddel in zetten voor een normale eigen parasiet die geen klachten veroorzaakt is af te raden..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door