Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door KingCharlie
#2561167
Hallo allemaal,

Ik had graag informatie gehad over het samenstellen van een gekookt menu. Ik weet het, dit is een forum over rauw voeren, maar mijn Cavalier Charlie verdraagt momenteel geen rauw.
Hij heeft al een hele tijd last van darmproblemen, sinds begin vorig jaar, die dan uiteindelijk voedselintoleranties bleken te zijn. Ik ben toen op zoek gegaan naar andere, en betere, KVV merken. Dit ging een hele tijd goed.
Sinds een paar weken geleden kreeg hij regelmatig slijmen bij de ontlasting en ook af en toe weer dunnere ontlasting dan normaal.
Een 2 weken geleden begon hij 's ochtends last te krijgen van zijn maag. Slikken, smakken, overal obsessief aan likken.. Hij wil dan ook niks eten, dit duurt ongeveer tot 's middags, dan wil hij stillaan weer iets eten. Overgeven doet hij niet, wel heeft hij woensdag 2 keer moeten overgeven, zijn Carnivoer eend kwam er onverteerd weer uit. Woensdagavond heeft hij gekookte kalkoen gekregen, donderdagochtend was er niets aan de hand. Donderdag dus gewoon weer zijn KVV gekregen, vrijdagochtend ging het weer mis en was hij weer erg misselijk. Vrijdag ook slijmen bij de ontlasting.
Nu heeft hij al 2 dagen gekookt gegeten, vrijdag en gisteren, hij is niet misselijk meer geweest, hij heeft ook prima ontlasting zonder slijmen.

Wat moet ik nu met hem?  :-\
Ik ben een vrij zeker van dat het rauw hem problemen oplevert, al wil ik het liefst dat hij gewoon rauw kan eten natuurlijk.

Nu, heeft iemand ervaring met gekookt samenstellen? Kan een hond überhaupt gezond leven op volledig gekookt?

Voorlopig laat ik hem een paar dagen op gekookt, dan eens proberen met een stukje rauwe kip ofzo om te zien hoe hij reageert.
Stel dat hij rauw nooit meer kan hebben, hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij geen tekorten oploopt? Supplementeren?
Hij heeft de afgelopen dagen kalkoen en paard gekregen, met puree van zoete aardappel en wortel. Zijn ontlasting hierop was best goed. Ook poept hij met dit gekookt minder dan op KVV.  ???

Zucht, had ik net het KVV voeren onder de knie, nu dit weer..
Door 202Spots
#2561204
Ik ben voor onze vorige hond Torro gaan koken nadat hij verschillende keren Pancreatitis had gehad.
Hier nog 'n oud topic waarin ook de maaltijd staat, Ik gebruikte geplette gersts inplaats van rijst, en daar dan gekookte gekookte kip/kalkoen en gekookte groentes bij.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 7.120.html

Hier nog meer menu's in Engels
http://www.b-naturals.com/newsletter/cooked-diet/
http://dogaware.com/articles/wdjhomemade3.html
succes er mee..
Door nienk
#2561448
oooh er was tijden terug een hondje dat ook niet tegen rauw kon en een tijd op gekookt geitenvlees stond. wie was dat ook al weer? ik kan net niet op de naam van het hondje komen...

maar, zou je hem niet eerst eens grondig laten onderzoeken, misschien is er wel iets aan de hand? wel bij voorkeur door een DA die pro-vers is.

hoe heb je ondekt dat hij voedselintoleranties heeft? en voor welke voeding?
Door KingCharlie
#2561539
Bedankt! Die artikels zijn een grote hulp.  :)
Dus, het belangrijkste is om calcium te supplementeren. Ik dacht eraan om multivitaminen te kopen (van de Groene Os). Ik heb gezien dat hier ook calcium in zit. Is dit voldoende of moet ik nog aanvullen met eierschaalpoeder?

Nienk, wat zou er dan aan de hand kunnen zijn, is er iets waar je aan denkt?
Momenteel gaat het erg goed met hem, hij eet, hij drinkt, hij poept goed, hij is energiek.
Wanneer hij terug moest last krijgen van slijmen of misselijkheid dan ga ik naar de dierenarts, want dan weet ik niet meer wat te proberen.

Hij kan niet tegen rundsvlees en reageert ook op granen. Rundsvlees was een vrij hevige reactie, de dag na het eten van rundsvlees had hij last van bloederige diarree. We hebben een tijdje rund weggelaten, daarna nog eens rund geprobeerd, toen weer zo'n diarree.
Door nienk
#2561657
nou, een gezonde hond kan in de regel gewoon rauw vlees verteren. daar zijn ze namelijk voor gebouwd. dus als dat eerst een tijd wel goed gaat, en dan niet meer, dan zou ik denken dat er dus ergens iets niet klopt.

ik zou persoonlijk proberen het koken langzaam af te bouwen (dus steeds iets minder lang koken, totdat je het alleen nog maar over giet met kokend water), en dan de diersoort die je dus eerst gekookt gaf, rauw geven. dus niet diersoort A gekookt geven en dan diersoort B rauw proberen.
Door KingCharlie
#2562116
Inderdaad, het is wel vreemd dat rauw ineens niet meer gaat, maar met zoiets moet ik niet naar onze DA gaan. Het is een goeie DA (medisch gezien dan), maar van rauw kent hij niets. Een pro-vers DA is erg zeldzaam in België vrees ik.

Ik heb nog gekookt voor vandaag en morgen. Woensdag probeer ik nog eens KVV, ik ga er wel kokend water overgieten, misschien dat dat helpt.
Door Juul
#2562159
Als je er van overtuigd bent dat t 'm in het rauw zit zou ik dan gewoon je menu samenstellen zoals je het normaal doet, maar dan gekookt, en in plaats van vleesbot geef je vlees en eierschaalpoeder. Ik denk niet dat ie dan ernstige tekorten oploopt.

Maar kan het niet een allergie zijn? Heb je al geprobeerd om te elimineren? Wat zit er precies in zijn KVV?
Door KingCharlie
#2562174
Elimineren hebben we nog niet geprobeerd, maar mijn gevoel zegt dat het nu niet om een allergie gaat.. Hij heeft last op verschillende merken/diersoorten. Bv. Tinlo konijn gaat dag 1 en dag 2 goed, dag 3 heeft hij slijm bij de ontlasting.
Last van de maag 's ochtends heeft hij de hele week gehad (toen hij nog op KVV stond). Sinds vrijdag, sinds hij gekookt eet, geen last van de maag meer.
Door KingCharlie
#2564825
Hij heeft vandaag nog eens KVV gekregen, hopelijk gaat alles morgen goed en heeft hij geen last van de maag, maar momenteel voelt hij zich nog goed.  :)

Enneuh, de boosdoener van de slijmen bij de ontlasting is gevonden.. Elke avond voor we gaan slapen krijgt hij een gedroogde snack (konijn, kip, eend). Ik ben eens gaan bijhouden wanneer hij welke snack krijgt en hij reageert duidelijk op de gedroogde kipfilet. Veel (gele !) slijmen bij zijn ontlasting..  :-\

Wil dit zeggen dat kip rauw nu ook niet meer gaat?
Door nienk
#2567355
KingCharlie schreef: Is gekochte kipfilet, zou wel 100% kip moeten zijn, zonder toevoegingen..
dat zeg je goed 'zou moeten zijn'. afhankelijk van het merk zou ik er niet helemaal op vertrouwen dat die kipfilet niet verdragen iets zegt over kip in het algemeen verdragen.
Door Lizzy
#2570165
Heb je die waarschuwingen op FB wel eens gezien voor gedroogde kip snacks? De meeste komen uit China en aanverwante Aziatische landen en er zijn al meerdere honden ziek geworden, ja zelfs dood gegaan. Lang leven het zelf drogen!
Door Jantina
#2570206
Ook ik kook maaltijden voor een van mijn honden. Maar wel omdat hij echt iets heeft en inmiddels zijn we stapje voor stapje weer rauw aan het toevoegen. (na 3 jaar) Maar echt omdat het niet anders kan bij hem en met de juiste supplementen die ik zelf voor hem op maat van zijn dieet laat maken. Als ik jouw verhaal zo lees zou ik toch zeker eerst de oorzaak achterhalen voor je over gaat op koken, want het is echt niet iets wat je zo maar doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door