Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door BillyElliot
#2565533
Ongeveer een half jaar geleden zijn wij overgestapt naar KVV. Onze hond had al verschillende brokken geprobeerd (van 'gewone' brokken van Prins en Royal Canin tot speciale voeding van de dierenarts en Orijen) maar zijn klachten (jeuk met name) werden alleen maar erger. Nou ben ik niet zo'n fan van dode beesten (eet zelf dan ook geen vlees)  :( dus was vastbesloten het bij KVV te houden (BARFmenu en Carnibest afgewisseld, net wat makkelijker te krijgen is, meestal BARFmenu) maar hoewel hij al enorm opknapte,  kan hij de standaard mixen (Natuurvoer) niet goed hebben. Kip, konijn, eend en lam gaat wel goed. Zijn grotendeels helaas wel de duurdere varianten. Prima, dierenarts is ook duur. Alleen toen ontdekte ik dat er nog best een groot verschil zit tussen KVV en BARF qua prijs.. Bijvoorbeeld 1kg BARFMenu konijn kost me €5,- terwijl een kg konijnenmix (karkas, hart en long) me €3,- kost.. Vind ik wel een goede reden om me er toch wat in te verdiepen. Het is een kleine hond, maar met een stel (levende) konijnen die me al de oren van de kop vreten is alles mooi.  ;)

Nu had ik ergens gelezen dat ik zonder problemen/tekorten twee maaltijden per week kan vervangen voor BARF. Da's fijn, want ik vind het nog aardig ingewikkeld allemaal en wil het natuurlijk niet fout doen. Maar twee maaltijden per week komt voor mijn hond neer op 250 gram en dat zet nog niet echt zoden aan de dijk.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil vooralsnog op zich niet helemaal van de KVV af, maar half om half bijvoorbeeld lijkt me wel wat.
Door Shanti en co
#2565841
Als je maar 2 dagen per week barf wilt voeren hoef je inderdaad niet heel erg op de percentages te letten.
Je kan dan de ene week wat vleesbot (karkas, nekje) en de andere week wat vlees geven. Of als de ontlasting op alleen vleesbot te hard is vleesbot en vlees (maar dat is wel veel knip/hak werk).

Als je vaker barf wilt voeren moet je
40-50% vleesbot
10-20% orgaan (helft pens, als dat al in kvv zit zou ik gewoon 10% ander orgaan doen)
5-15% groente
En de rest word dan vlees.

Als je die mix wilt voeren moet je daar waarschijnlijk wel de helft aan vlees toevoegen. Tenminste, ik ga ervan uit dat je de kiezebrink mix bedoelt?
Door BillyElliot
#2567049
Uh, heb zo niet bij de hand wat ik besteld heb (heb een zakje mee besteld om te kijken of hij het lust) maar zou heel goed kunnen, hoe bedoel je de helft aan vlees aan toevoegen?

Misschien hou ik het dan eerst toch maar op twee dagen. Even wennen. Volstaat die mix dan wel? Ik dacht ik neem zo'n mix dat is vast wel bewust samengesteld..
Door Shanti en co
#2567142
Als het een kiezebrink mix is (te koop bij lupa, caroba, kiezebrink, ...) bestaat die voor 70% uit karkas (vleesbot), 15% hart en 15% long (site kiezebrink).
Het percentage vleesbot en orgaan is hierbij te hoog, als je de helft aan spiervlees toevoegt krijg je 35% vleesbot en 15% orgaan. Het vleesbot is dan aan de lage kant, je zou ook 1/3 vlees en 2/3 mix kunnen voeren, dan voer je 45% vleesbot en 20% orgaan.

Maar omdat het maar voor 2x per week is hoef je het niet heel precies te doen.
Door BillyElliot
#2570840
[quote="Thessa en Shanti"]
Als het een kiezebrink mix is (te koop bij lupa, caroba, kiezebrink, ...) bestaat die voor 70% uit karkas (vleesbot), 15% hart en 15% long (site kiezebrink).
Het percentage vleesbot en orgaan is hierbij te hoog, als je de helft aan spiervlees toevoegt krijg je 35% vleesbot en 15% orgaan. Het vleesbot is dan aan de lage kant, je zou ook 1/3 vlees en 2/3 mix kunnen voeren, dan voer je 45% vleesbot en 20% orgaan.

Maar omdat het maar voor 2x per week is hoef je het niet heel precies te doen.
[/quote]

Wat zou ik er dan het beste bij kunnen geven? (Ik bestel inderdaad bij Caroba.) Moet ik dat dan tegelijk geven of bijvoorbeeld 's ochtends een deel van de mix en 's avonds dat andere vlees?
Door Shanti en co
#2570883
Je kan volgens mij prima 's ochtends mix en 's avonds vlees geven.
Caroba heeft herten, hazen, paarden en exoten vlees van Kiezebrink. Dat zou je dan als vlees kunnen geven, heb je er gelijk een diersoort bij.  :)

En als je hem wat te knagen wilt geven kun je ook wat vleesbot geven (nekken, karkas). Eenden en kippen nekken zijn per stuk best licht dus dat is qua portioneren ook goed te doen bij zo'n kleine hond. Hierbij zou je ook ongeveer de helft aan vleesbot kunnen toevoegen. Orgaan kan ook maar omdat dat al genoeg in kvv zit zou ik dat voor 2 dagen in de week niet te veel doen.
#2572334
Je kan prima half om half barf en kvv geven terwijl je je inleest, maar met de kiezebrinkmixen maak je het jezelf moeilijker dan als je die gewoon achterwege laat.
Orgaan en vleesbot apart kopen is goedkoper en je hond kan prima zelf kauwen, dat hoeft niet gemalen te zijn.
In zo'n kiezebrinkmix zit dus geen logische verhoudingen en dan moet je zelf ontzettend gaan rekenen en puzzelen om het echt goed te krijgen.  Dan is het eenvoudiger het zelf gewoon samen te stellen in de verhoudingen die je wil. 
Zoals gezegd hoeft het niet echt helemaal goed als je maar deels dat voert, maar als je later enkel op barf over wil, wel.

Ik zou je dus aanraden, om het jezelf en de overstap naar barf, gemakkelijk te maken, om het gewoon bij hele vleesbotjes (nekken, karkas vb kip, konijn, eend, parelhoen om te beginnen) en lappen spiervlees en orgaan te houden. Desnoods koop je bij kiezebrink een orgaanmix als je die organen eng vind.  Maar vleesbot en vlees dan apart.

Ook in hele barfonderdelen geldt dat het niet ontzettend nauw komt als je maar deels barf voert.  Let gewoon om de ontlasting van je hond en houdt in je achterhoofd dat als er in de kvv nogal veel orgaan zit, je dat minder zelf toevoegt. Zo'n zaken.
Pas als je een heel aantal dagen gaat barfen in de week zou je moeten gaan rekenen welke verhoudingen je wil voeren en een menuutje opstellen. Maar daar kan je dus je tijd in nemen om je weg te zoeken en je in te lezen.

Veel succes!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door