Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roosj
#2566277
Hoi,

Gister heb ik mijn vriezer half gevuld met kvv (viel erg tegen hoeveel ruimte het inneemt ;) Ik had een volle vriezer verwacht). En de buiten thermometer erin gelegd. De temp was gister -10. Ik heb hem toen hoger gedraaid en nu staat hij op -16.

Maar wat is nu eigenlijk de ideale temperatuur? Het hele spul wordt ongeveer 10 weken bewaard.
Door kimber
#2566286
Tenminste -18 graden maar liever nog -20 graden.
Volgens mij staat het op de meeste KVV verpakkingen ook wel aangegeven.
Door Roosj
#2566292
Ik zal even op de verpakkingen kijken.

Is het niet zo dat hoe dieper je het invriest, hoe meer voedingsstoffen er verloren gaan?

Ik kwam voor mensen voeding dit rijtje tegen:
1 ster *
Vriestemperatuur van -6 °C. Geschikt voor het maken van ijsblokjes, consumptiewaterijs en voor het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen. Consumptie-ijs kan één dag bewaard worden.
2 sterren**
Vriestemperatuur van -12°C. Geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten tot maximaal één maand en consumptie-ijs tot één week.
3 sterren***
Vriestemperatuur van -18°C. Geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten tot maximaal drie maanden en consumptie-ijs tot één maand.
4 sterren****
Vriestemperatuur van -24°C tot -40°C. Met invriesmogelijkheid. De vriescapaciteit is afhankelijk van de vriesruimte en de haalbare temperatuur.


Maar ik kan het dus gewoon instellen.
Door nienk
#2566882
stel je op een temperatuur in, of op een stand?

want het kan zo zijn dat de vriezer zichzelf nog moest af koelen, en er dan relatief 'warm' vlees in krijgen (weet niet wat de temperatuur van de kvv was bij levering?), dan kan het even duren voordat de vriezer zijn constante temperatuur bereikt heeft.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2566912
[quote="Roosj"]
Ik zal even op de verpakkingen kijken.

Is het niet zo dat hoe dieper je het invriest, hoe meer voedingsstoffen er verloren gaan?

Ik kwam voor mensen voeding dit rijtje tegen:
1 ster *
Vriestemperatuur van -6 °C. Geschikt voor het maken van ijsblokjes, consumptiewaterijs en voor het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen. Consumptie-ijs kan één dag bewaard worden.
2 sterren**
Vriestemperatuur van -12°C. Geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten tot maximaal één maand en consumptie-ijs tot één week.
3 sterren***
Vriestemperatuur van -18°C. Geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten tot maximaal drie maanden en consumptie-ijs tot één maand.
4 sterren****
Vriestemperatuur van -24°C tot -40°C. Met invriesmogelijkheid. De vriescapaciteit is afhankelijk van de vriesruimte en de haalbare temperatuur.


Maar ik kan het dus gewoon instellen.
[/quote]

Die voedingsstoffen gaan pas verloren als je het niet diep genoeg invriest en dan te lang in de vriezer laat liggen. Hier staan ze op -20. Dat is de temperatuur waarbij je vlees tot wel 1 jaar kan goed houden. Wat niet wegneemt dat ik een omslag heb van 3 maanden...uitzondering dat het er langer in ligt.
Door Roosj
#2566954
[quote="nienk"]
stel je op een temperatuur in, of op een stand?

want het kan zo zijn dat de vriezer zichzelf nog moest af koelen, en er dan relatief 'warm' vlees in krijgen (weet niet wat de temperatuur van de kvv was bij levering?), dan kan het even duren voordat de vriezer zijn constante temperatuur bereikt heeft.
[/quote]

Het is gewoon een draai knop met alleen de teksten min, mid en max die je net zo lang draait tot je de temperatuur goed vind.

Het vlees werd door lupa goed bevroren met een vries auto geleverd. De exacte temp weet ik niet.

Het is een nieuwe vriezer en regelt zijn temp heel snel.
Laatst gewijzigd door Roosj op vr 11 jan 2013, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2566971
Kan ook zijn dat je buitenthermometer niet zo precies is. Je hebt speciale thermometers voor koel/vrieskasten(kisten).
Door Roosj
#2566982
[quote="pike"]
Kan ook zijn dat je buitenthermometer niet zo precies is. Je hebt speciale thermometers voor koel/vrieskasten(kisten).
[/quote]

Waarom zou de thermometer niet goed zijn?

Mss dat er verwarring ontstaat. De temp verandering komt doordat ik aan het knopje aan het draaien ben (waar geen temperatuur getallen bij geschreven staan) tot ik de temperatuur heb die ik wil hebben ;) Daarvandaan kwam dus mijn vraag wat de beste temp is. Op Alaska stond overigens -18
Door Martine-Tom
#2567004
Hier staat ie op -24, hoger gaat ie alarm geven en ik ben te lui om uit te zoeken hoe ik dat kan veranderen  :P
Door Roosj
#2567008
[quote="Martine-Tom"]
Hier staat ie op -24, hoger gaat ie alarm geven en ik ben te lui om uit te zoeken hoe ik dat kan veranderen  :P
[/quote]

Haha, tja.. Dat is mij te laag hoor ;) Dat verbruikt bakken stroom..
Door Martine-Tom
#2567035
[quote="Roosj"]
Haha, tja.. Dat is mij te laag hoor ;) Dat verbruikt bakken stroom..
[/quote]valt mee hoor, gewoon altijd vol houden met vlees :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#2567113
[quote="Roosj"]
Waarom zou de thermometer niet goed zijn?

Mss dat er verwarring ontstaat. De temp verandering komt doordat ik aan het knopje aan het draaien ben (waar geen temperatuur getallen bij geschreven staan) tot ik de temperatuur heb die ik wil hebben ;) Daarvandaan kwam dus mijn vraag wat de beste temp is. Op Alaska stond overigens -18
[/quote]

Huis- tuin- en keukenthermometers zijn nou eenmaal geen precisie-instrumenten en kunnen altijd wat afwijken van de werkelijke temperatuur. Leg drie verschillende thermometers in je koelkast en je krijgt drie verschillende temperaturen. Ik heb bijvoorbeeld 2 koelkastthermometers en daar zit onderling 4 graden verschil in.
Door Roosj
#2567138
[quote="pike"]
Huis- tuin- en keukenthermometers zijn nou eenmaal geen precisie-instrumenten en kunnen altijd wat afwijken van de werkelijke temperatuur. Leg drie verschillende thermometers in je koelkast en je krijgt drie verschillende temperaturen. Ik heb bijvoorbeeld 2 koelkastthermometers en daar zit onderling 4 graden verschil in.
[/quote]

Dan weet je dus nog niets, want welke heeft dan gelijk? ;)
Door Unicorn
#2567140
Bij de electrozaak een thermometer voor de vriezer kopen, kost een euro of 3. Dan weet je zeker dat je de juiste temperatuur hebt. Hier is die altijd -20
Door Roosj
#2567153
[quote="Unicorn"]
Bij de electrozaak een thermometer voor de vriezer kopen, kost een euro of 3. Dan weet je zeker dat je de juiste temperatuur hebt. Hier is die altijd -20
[/quote]

Maar wie zegt dat die dan gelijk heeft? Zie de bovenstaande reactie.. 2 thermometers en 4 graden verschil tussen die 2..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door