Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Easywoods
#2561845
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met gemiddeld 8 (werk)honden eerst op KVV en later geleidelijk over op zelf samengesteld te voeren.

Om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik destijds het gemiddelde gewicht van alle honden genomen en daarop een menu gebaseerd, echter bleken de verschillen op de lange duur te groot en werden er honden te dik en andere te mager. Om de dagelijkse porties wat eenvoudiger te kunnen verdelen, en ruimte in de vriezers te besparen, maal ik alles grof (16mm snijschijf / groentemix 3mm snijschijf).

Hieronder heb ik nu een nieuw menu samengesteld waarbij twee van de 8 honden een afwijkend gewicht dan wel voedingbehoefte hebben.

Hierbij wil ik jullie vragen er eens naar te kijken en van commentaar te voorzien, omdat het een vrij uitgebreid verhaal is geworden op deze manier heb ik even een linkje gemaakt naar een pdf bestand; Link naar pdf bestand

Niet genoemd in het menu zijn de extra snacks in de vorm van yoghurt, ei, gedroogde long en gedroogde pens.

Al het genoemde orgaanvlees (lever, nier en pens) is lams omdat ik daar makkelijk aan kan komen en gevoelsmatig beter vind dan runder, of zou het verstandiger zijn ook hierin meer diersoorten te kiezen of bied het menu zo voldoende afwisseling?

Voer ik niet teveel nekken en daardoor teveel schildklierhormoon??

Alvast bedankt voor alle reacties,

Peter
Laatst gewijzigd door Easywoods op ma 07 jan 2013, 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim en Casper
#2563068
Ziet er prima uit hoor! Mis alleen hart?
En zelf probeer ik van min. 4 diersoorten spier, van 4 soorten vlees en van 4 soorten orgaan te geven. Maar dat is niet noodzakelijk... Kun je er geen bio runderhart of hertenhart bijgeven?

Verder ziet t er prima uit!
Door Easywoods
#2563208
[quote="Kim en Casper"]
Ziet er prima uit hoor! Mis alleen hart?
Kun je er geen bio runderhart of hertenhart bijgeven?

Verder ziet t er prima uit!
[/quote]

Bedankt voor je reactie;

Ik kan geen reden bedenken waarom er geen hart in het menu is opgenomen eigenlijk  :o

Op zich lijkt me het percentage "afvalstoffen verzamelende organen" dat hierdoor afneemt wel een prettig idee.... Bedankt voor de tip dus!! 

Doe ik dan van het totaal gewicht orgaan 50% pens 15% lever 15% nier 20% hart??  :-X
Door **Jolanda**
#2566097
[quote="Easywoods"]
Bedankt voor je reactie;

Ik kan geen reden bedenken waarom er geen hart in het menu is opgenomen eigenlijk  :o

Op zich lijkt me het percentage "afvalstoffen verzamelende organen" dat hierdoor afneemt wel een prettig idee.... Bedankt voor de tip dus!! 

Doe ik dan van het totaal gewicht orgaan 50% pens 15% lever 15% nier 20% hart??  :-X
[/quote]

Ik heb niet naar je bestand gekeken, maar er word indd geadviseerd om ongeveer de helft van het orgaan aan pens te geven.
Je verhouding pens/lever/nier/hart is prima.
Door Lizzy
#2569524
[quote="Easywoods"]
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met gemiddeld 8 (werk)honden eerst op KVV en later geleidelijk over op zelf samengesteld te voeren.

Om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik destijds het gemiddelde gewicht van alle honden genomen en daarop een menu gebaseerd, echter bleken de verschillen op de lange duur te groot en werden er honden te dik en andere te mager. Om de dagelijkse porties wat eenvoudiger te kunnen verdelen, en ruimte in de vriezers te besparen, maal ik alles grof (16mm snijschijf / groentemix 3mm snijschijf).

Hieronder heb ik nu een nieuw menu samengesteld waarbij twee van de 8 honden een afwijkend gewicht dan wel voedingbehoefte hebben.

Hierbij wil ik jullie vragen er eens naar te kijken en van commentaar te voorzien, omdat het een vrij uitgebreid verhaal is geworden op deze manier heb ik even een linkje gemaakt naar een pdf bestand; Link naar pdf bestand

Niet genoemd in het menu zijn de extra snacks in de vorm van yoghurt, ei, gedroogde long en gedroogde pens.

Al het genoemde orgaanvlees (lever, nier en pens) is lams omdat ik daar makkelijk aan kan komen en gevoelsmatig beter vind dan runder, of zou het verstandiger zijn ook hierin meer diersoorten te kiezen of bied het menu zo voldoende afwisseling?

Voer ik niet teveel nekken en daardoor teveel schildklierhormoon??

Alvast bedankt voor alle reacties,

Peter
[/quote]

Wat heb je een mooi menu gemaakt in deze PDF file! Klasse hoor!
Op zich kun je alleen lamsorganen geven maar ik zou het zelf niet doen. Ik zou meer afwisseling willen. Je kunt aan geit denken. Of aan rund. En dan de biologische versie.

Je voert 3 keer per week nekken, eend en kip? Tja. Niemand weet hoeveel nek je wel of niet kunt voeren. We weten niet eens of het schildklierprobleem echt waar is. Maar zekerheidshalve waarschuwen we. Ik denk dat 3 keer per week prima kan (ik ken zat honden die al hun hele leven 7 dagen per week nek eten en nergens last van hebben).
Door Easywoods
#2569531
[quote="**Jolanda**"]
Ik heb niet naar je bestand gekeken, maar er word indd geadviseerd om ongeveer de helft van het orgaan aan pens te geven.
Je verhouding pens/lever/nier/hart is prima.
[/quote]

Bedankt voor je reactie, dan ga ik idd 50% pens en de overige 50% verdelen in gelijke delen lever, nier en hart  ::)
Door Easywoods
#2569541
[quote="Lizzy"]
Wat heb je een mooi menu gemaakt in deze PDF file! Klasse hoor!
Op zich kun je alleen lamsorganen geven maar ik zou het zelf niet doen. Ik zou meer afwisseling willen. Je kunt aan geit denken. Of aan rund. En dan de biologische versie.

Je voert 3 keer per week nekken, eend en kip? Tja. Niemand weet hoeveel nek je wel of niet kunt voeren. We weten niet eens of het schildklierprobleem echt waar is. Maar zekerheidshalve waarschuwen we. Ik denk dat 3 keer per week prima kan (ik ken zat honden die al hun hele leven 7 dagen per week nek eten en nergens last van hebben).

[/quote]

Lizzy, bedankt dat je even naar m'n menu hebt willen kijken, je compliment geef ik je gelijk weer terug als beheerder, zonder alle info op Barfplaats, en deze rubriek in het bijzonder, was ik nooit zover gekomen  ;)

Ik ga snel wat meer afwisseling aanbrengen in de organen, geit is volop verkrijgbaar en ik kwam ook al herten hartjes en pensjes tegen...
Betreffende de nekken ben ik weer even gerustgesteld, voor de zekerheid heb ik de kippennekken toch maar vervangen voor kipkarkassen  :biggrin2:

 
Door Lizzy
#2570166
[quote="Easywoods"]
Lizzy, bedankt dat je even naar m'n menu hebt willen kijken, je compliment geef ik je gelijk weer terug als beheerder, zonder alle info op Barfplaats, en deze rubriek in het bijzonder, was ik nooit zover gekomen  ;)

Ik ga snel wat meer afwisseling aanbrengen in de organen, geit is volop verkrijgbaar en ik kwam ook al herten hartjes en pensjes tegen...
Betreffende de nekken ben ik weer even gerustgesteld, voor de zekerheid heb ik de kippennekken toch maar vervangen voor kipkarkassen  :biggrin2:


[/quote]

Dank je wel :)! Ja, we hebben inmiddels gewoon een 10 jaar oude 'database' met barfplaats!
Door ringostar
#2595291
hallo ,,,,ik ben ringostar ,,,,en wil mijn verhaal kwijt over mijn hondje lyla ,,,,,lyla is een jackrussel van pas 6 jaar een heel pittig dametje was ze ,,,na verschillende bezoeken naar de dierenartsen en een 2 de menig zeg ik maar omdat lyla haar rechter oogje naar buiten werd gedrukt  was ik daar niet gerust om ,,met de medicatie die ik mee kreeg dexametason en Atopt om het oogje oogdruk minder te laten worden had geen baat ,,,,totaal geen verbetering wat ik niet kan bevatten was dat lyla in 1 week tijd blind geworden was aan beiden oogjes ,,,ik heb haar moeten laten inslapen wat mij heel veel pijn doet ze was mij alles ,,,ik mis haar zo ze wilden niet meer eten of buiten lopen ze zat als een treur wil met haar kopje naar beneden toen met overleg dieren arts heb ik haar moeten laten inslapen in mijn armen is mijn lieve schat overleden op 19 januari zaterdag om 10 uur 2013 zij gaf aan dat ze niet meer verder wilde en dat is hard echt waar en wat is nou 6jaar ?????niet te bevatten en voor mij zeker niet de dierenarts vond het beter om haar te laten gaan ,,,ik ben er heel erg van slag van haar oogjes waren wit geworden glaucoon en we denken aan een tumor in haar hoofdje  ,,,ze is verder een hoop leed bespaart gebleven ze wilden haar oogjes verwijderen maar dat kan en wilde ik haar niet aan doen ,,en dan ????dit is geen leven voor lyla
bedank voor het lezen groeten ringostar  :'(   
Door ringostar
#2595606
bedank voor het mede leven van lyla het valt echt niet mee we missen haar heel erg ,het is niet eerlijk dat we haar moesten laten in slapen
ze was doof met epilepsie waar voor ze pillen had ,,ze was pas 6 jaar niet te bevatten ,,en onverteerbaar ,,ik had haar met gebaren taal geleerd ,,,als zij moest komen ,,wat ik al eerder schreef was ze een pittig dametje en erg dapper ,,,vandaar dat het zoveeeeeeeeeeeeeel pijn doet en dat inslapen blijft op mijn net vlies staan ,,,,gaat nooit meer weg en door tegen werking van de verzekering was het niet mogelijk om een MRI te laten maken ik moest 1000 euro voorschieten geen betalings regeling ja het leven is hard ,,
maar mijn lieverd heeft nu rust en geen pijn meer ze was net een treur wilg met dat koppie naar beneden ,,,
ringostar
Door ringostar
#2595612
[quote="El budha"]
Ringostar heel veel sterkte met het verlies. 6 jaars is veels te jong :'(
[/quote]
bedank voor het mede leven van lyla we zijn nu bezig met alles te verwerken valt niet mee
groeten ringostar
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door