Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2565659
Mijn meiden zitten nu een maand of zo op kvv.
Daarnaast wat gedroogde runderstrotten, Runderlong stukjes enz......

Maar voorzichtig wil ik toch eens kijken hoe ze een rauwvlees botje vonden.
Heb kippenekjes gekocht wantik lees dat de meeste daar mee beginnen?
Ben toch bang dat ze te gulzig zijn en eventueel erin stikken.
Beginners angst? Of terecht?
Eerst platslaan aan te raden?
De nekken he, niet de honden.  ;D

En voor de oudste, crumble van 6 kilo, die kan heel goed knauwen op bullepezen onzo.
Voor haar leek me een kippen nekje wat iel en heb ik een kalkoennek meegenomen.
Verstandig of te grof om te proberen?

O, en bij vragen over kvv heb ik een vraag gezet over crum die wat moeite heeft met harde ontlasting.
Is het dan verstandig om wel een kippennekje of dus kalkoen nek te geven? Of dan beter nog wachten?
Door Too
#2565686
Ik vermoed zomaar dat jullie in de kortst mogelijke tijd barfen  :D

Laat de kalkoen maar even in de vries, dat is echt gevorderden-werk
Kippennek is prachtig, hameren kan en mag  maar als jij denk dat ze wel kauwen is t zo ook goed.
Zelfs als ze de reigertechniek toepassen [GLOEPP] kan t geen kwaad
T kan wel zijn dat je dan morgen een werveltje in de keutels terugziet

Voor de harde poepert is t ws wat veel bot, heb je een stukje spiervlees desnoods van jezelf... geef dat er dan bij

Spannend he!
Door Mevroi Kruim
#2565773
Wat Too zegt dus  :D
Kalkoennek is echt hard bot iha, ik voer het zelf zelden. Kippennekken gaan hier vooral naar de katten, die crunchen dat zo weg. En idd, al zouden ze 'm zo inslikken, het is heel zacht bot en veel kraakbeen, geen probleem.
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2566068
O.k. de kalkoen verdwijnt nog even onderin de vriezerla.  :biggrin2:
De meneer waar ik het koop barft ook en hun tshi tsho is er dol op, maar goed, heeft ook ervaring natuurlijk. Heeft hij waarschijnlijk niet bij nagedacht dat mijn meiden nog maar beginners zijn.

Omdat crum moeilijk poept kreeg ik de tip om even de kvv voor 50% te vervangen voor spoervlees of orgaanvlees. Ik heb nu dus extra pens gekocht. En eens in de drie dagen vervang ik dan 50% van haar kvv voor pens en de andere twee dagen voor spiervlees. Zo ver ok.

Maar ik heb paard en kalkoen gekocht en dit is grof gesneden.
Dit hoef ik dan toch niet kleiner te snijden op zich? Of zou die stap erg groot zijn van kvv naar grovere stukken vlees?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2566076
Als ze al kvv eten is vlees geen probleem. Alleen ff kijken of ze op grote stukken kauwen of de lappen zo hoppekee naar binnen werken. In het laatste geval zou ik wat kleiner snijden.
De kippennekken zijn beginnersbot ivm het verteerwerk. De maag kan dan aan botjes wennen. Daarna kipkarkasje/eendennek/nijnkarkasjes.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2566078
Ok, we gaan het proberen met de kippenekkies.  :biggrin2:
Dan hoef ik toch niet perse iets van de hoeveelheid kvv af te halen of wel?
Meer als vervanging van een gedroogd stukje runderlong of bullepeesje ofzo toch?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2566081
Zo'n nekje zal 30 tot 50 gram wegen. Voor mijn hond was dat een snoepje. Maar kan me voorstellen dat die van jou er voller van zitten. Desnoods combineer je het met die pens waar je het over had. En dan iets minder kvv. Aan een nekje zit ook best nog aardig wat vlees. Ergens hier zijn foto's te vinden met ontleed barfmateriaal. Vond ik heel handig.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2566084
Wat ook heel mooi is, is een kwarteltje met alles er nog in. Ong 200 gram kant en klaar want alles in verhouding van een prooidier. Kopje erbij geven. Bovendien goed om te kijken hoe ze met een wat groter stukje omgaan terwijl de botjes echt heel zacht zijn.
Eerste keer natuurlijk filmen. Dan ff showen ;)
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2566090
Ow, dat klinkt al weer als iets waar ik dapperder voor moet worden.
Hihi, ik ben echt een barf maagd.  ;D
Ben er stiekum nog een beetje vies van, vind kip snijden voor mezelf al vies.  :-\

Maar het komt goed, stond vanmiddag de bevroren kippenekjes van elkaar af te peuteren om ze per 6 los in zakjes te verpakjen zodat ik ze wanneer nodig los kan ontdooien enne, tot mijn verbazing gruwelde ik niet, had er zelfs een soort lol in.  :yeah:
Door **Jolanda**
#2566094
Is echt beginnersangst hoor, maar heel normaal ;)

Gewoon op je gemak geven. Als je honden door bepaalde omstandigheden sneller gaan eten, moet je die omstandheden even voorkomen.
Ik had een hond die sneller ging eten als ik er naast stond bijv. Sommige honden eten sneller als een andere hond in de buurt komt enz enz. Maar jij kent jouw honden en weet of ze door bepaalde omstandigheden sneller gaan eten of niet.

Mijn honden zijn wat groter en ik ben begonnen met kippenbouten. Met knikkende knieen gegeven, wel vast gehouden omdat 1 de hap-slik-weg-methode altijd toepaste.

Zelf vind ik het voor beginnende barfers altijd doodeng om kleinere vleesbotten te geven. Liever zie ik dat ze een vleesbot krijgen wat ze niet in 1x weg kunnen werken, maar dat is iets van mij en niet wat hier op BP geadviseerd word.
Nu geef ik ook hele kleine stukjes bot omdat ik weet dat mijn honden overal op kauwen wat ook maar een beetje hard is.

Kalkoennekken...ligt er een beetje aan hoe groot en zwaar ze zijn. Ik koop wel eens hele kleine kalkoennekken, van 150gr bijv terwijl ik er ook kalkoennekken tussen heb die 2-3x zo zwaar en groot zijn. Kleine kalkoennekken zijn zachter dan grote kalkoennekken.
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2566104
**Jolanda** schreef: Is echt beginnersangst hoor, maar heel normaal ;)

Gewoon op je gemak geven. Als je honden door bepaalde omstandigheden sneller gaan eten, moet je die omstandheden even voorkomen.
Ik had een hond die sneller ging eten als ik er naast stond bijv. Sommige honden eten sneller als een andere hond in de buurt komt enz enz. Maar jij kent jouw honden en weet of ze door bepaalde omstandigheden sneller gaan eten of niet.

Mijn honden zijn wat groter en ik ben begonnen met kippenbouten. Met knikkende knieen gegeven, wel vast gehouden omdat 1 de hap-slik-weg-methode altijd toepaste.

Zelf vind ik het voor beginnende barfers altijd doodeng om kleinere vleesbotten te geven. Liever zie ik dat ze een vleesbot krijgen wat ze niet in 1x weg kunnen werken, maar dat is iets van mij en niet wat hier op BP geadviseerd word.
Nu geef ik ook hele kleine stukjes bot omdat ik weet dat mijn honden overal op kauwen wat ook maar een beetje hard is.

Kalkoennekken...ligt er een beetje aan hoe groot en zwaar ze zijn. Ik koop wel eens hele kleine kalkoennekken, van 150gr bijv terwijl ik er ook kalkoennekken tussen heb die 2-3x zo zwaar en groot zijn. Kleine kalkoennekken zijn zachter dan grote kalkoennekken.
Ja dat was mijn rede idd, ls het groter is moet ze haar best wel doen.
Dit was niet een hele grote hoor, hooguit 150 g.
Morgen gewoon mijn eerste kippennekkie omdraaien zeg maar. ;)
En dan ben ik een klein beetje barfmaagd af.  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door