Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Snowster
#2565634
Wij zijn de trotse eigenaren van een border collie teef van 3,5 ..

We hebben haar eerste levensjaar stad en land afgezocht naar voeding die ze 'lekker' vond, want er waren geregeld weken waarin ze gewoon helemaal niets at! Toen ze 1,5 jaar was zijn we (voor de zoveelste keer) overstapt naar Farmfood. We geven 4 dagen brokken en 3 dagen kvv. Dit zijn worstjes pens compleet en rund compleet. Deze eet ze, net zoals de brokken, goed! Wij blij, zij blij!

Nu is mamslief overgestapt naar barf en heeft onze Snow ook even mogen meegenieten van een karkasje! En wat een genot om naar het gekluif van haar te kijken! Bij mij is de twijfel toegeslagen! Ze eet eindelijk goed en ze doet het er hardstikke goed op,.. moet ik wel overstappen? Maar het lijkt me zo fijn om echt natuurlijk te gaan voeden!

Heb me toch maar eens ingelezen en iets op papier gezet, graag jullie meningen!

Menu voor een Border Collie, teef, 3 jaar oud, 15 kilo.

Hoeveelheid: 2.5% van 15 kilo = 375 gram per dag 2625 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 188 gr.
Groentes 10% : 38 gr.
Orgaanvlees 15% : 56 gr.
Spiervlees 25% : 94 gr.

Maandag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram lever
190 gram kippennek
100 gram kipvlees
Extra: Ei

Dinsdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram rundernier
190 gram eendennek
100 gram rundvlees
Extra: Sardien

Woensdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram hart
190 gram kippenkarkas
100 gram kipvlees
Extra: Yoghurt

Donderdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram long
190 gram konijnkarkas
100 gram rundvlees
Extra: Ei

Vrijdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram lever
190 gram kippennek
100 gram kipvlees
Extra: Sardien

Zaterdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram rundernier
190 gram eendennek
100 gram rundvlees
Extra: Yoghurt

Zondag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram hart
190 gram kippenkarkas
199 gram kipvlees
Extra:  Sardien


Ik zie verschillende menu's. Het ene heeft het complete pakketje elke dag, de ander varieert wat minder per dag maar komt per week wel aan de goede hoeveelheden.. Maakt het iets uit of je elke dag alle 'facetten' geeft of dat je gewoon zorgt dat ze aan het eind van de week genoeg van alles heeft gehad?
Door Jump
#2565671
Ik doe zelf 1 dag spiervlees en de volgende dag orgaan+groente,anders ben je met zo'n hele kleine lapjes aan het werken.
Door jasmijn
#2565740
Ik voer al jaren zo dat aan het eind van de week ze alles heeft gehad en dus niet elke dag compleet.

Ik vind dat als je elke dag compleet wilt voeren je vaak met helen kleinen stukjes moet gaan werken.
Oké ik zou het misschien doen als ik een hond zou hebben die elke dag een kilo à 2 eet, maar met mijn hondje die even zwaar is als die van jou is het gewoon te veel gedoen.

En tuurlijke moet je over stappen, want zelf knagen is veel beter voor een hond  ;)

Ik heb er zelf jaren mijn best voor gedaan om mijn stuk eigenwijs zelf te laten kauwen  ::)


Oja over je menu, ziet er goed uit voor een beginners menu.
Ik tel 4 diersoorten, maar ik neem aan dat het in de loop van de tijd meer worden toch  ;)
De verhoudingen zijn goed.
Ik heb alleen nog 1 puntje/ vraagje, van welke dier soort zijn de organen?

Je kan namelijk beter geen zuiverende organen nemen van bio-industrie dieren zo als rund en kip omdat die vaak erg veel antibiotica hebben gekregen.
Dus lever en nier liever van of biologisch dieren of van een andere dier dan kip of rund, dus je kan bijvoorbeeld lam of eend nemen en zo.
En als je dan organen neemt van een ander dier soort dan dat je al in je menu heb is dat beter door de variatie  ;)

Ook nog een tip, test eerst even of ze echt alles wel lust voor je het gehelen menu voor  mederen weken gaat maken, ik heb namelijke al een paar keer in de problemen gezeten door een totaal weigerdend hond  >:(
Dus gewoon even een stukje konijn, eend, kip en rund geven om te kijken of ze het lust.
Oja vergeet niet dat je organen ook even moet testen, kan zo zijn dat ze een steke voor keur hebben  ::)

Veder denk ik dat het wel goed gaat komen, zeker als je hier nog lekker blijft bij lezen en er nog meer diersoorten aan toevoegt in de toekomst  ;)
Door Lizzy
#2566685
[quote="Snowster"]
Wij zijn de trotse eigenaren van een border collie teef van 3,5 ..

We hebben haar eerste levensjaar stad en land afgezocht naar voeding die ze 'lekker' vond, want er waren geregeld weken waarin ze gewoon helemaal niets at! Toen ze 1,5 jaar was zijn we (voor de zoveelste keer) overstapt naar Farmfood. We geven 4 dagen brokken en 3 dagen kvv. Dit zijn worstjes pens compleet en rund compleet. Deze eet ze, net zoals de brokken, goed! Wij blij, zij blij!

Nu is mamslief overgestapt naar barf en heeft onze Snow ook even mogen meegenieten van een karkasje! En wat een genot om naar het gekluif van haar te kijken! Bij mij is de twijfel toegeslagen! Ze eet eindelijk goed en ze doet het er hardstikke goed op,.. moet ik wel overstappen? Maar het lijkt me zo fijn om echt natuurlijk te gaan voeden!

Heb me toch maar eens ingelezen en iets op papier gezet, graag jullie meningen!

Menu voor een Border Collie, teef, 3 jaar oud, 15 kilo.

Hoeveelheid: 2.5% van 15 kilo = 375 gram per dag 2625 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 188 gr.
Groentes 10% : 38 gr.
Orgaanvlees 15% : 56 gr.
Spiervlees 25% : 94 gr.

Maandag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram lever
190 gram kippennek
100 gram kipvlees
Extra: Ei

Dinsdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram rundernier
190 gram eendennek
100 gram rundvlees
Extra: Sardien

Woensdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram hart
190 gram kippenkarkas
100 gram kipvlees
Extra: Yoghurt

Donderdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram long
190 gram konijnkarkas
100 gram rundvlees
Extra: Ei

Vrijdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram lever
190 gram kippennek
100 gram kipvlees
Extra: Sardien

Zaterdag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram rundernier
190 gram eendennek
100 gram rundvlees
Extra: Yoghurt

Zondag
40 gram groente
25 gram pens
25 gram hart
190 gram kippenkarkas
199 gram kipvlees
Extra:  Sardien


Ik zie verschillende menu's. Het ene heeft het complete pakketje elke dag, de ander varieert wat minder per dag maar komt per week wel aan de goede hoeveelheden.. Maakt het iets uit of je elke dag alle 'facetten' geeft of dat je gewoon zorgt dat ze aan het eind van de week genoeg van alles heeft gehad?
[/quote]

Je menu ziet er goed uit. Ik vind er alleen wat veel kip en rund in zitten en wat weinig andere diersoorten. Ik zou ook wat andere diersoorten erbij gaan voeren.

Je kunt prima dusdanig voeren zodat je hond binnen 1 of 2 weken alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Ik voer zelf elke dag vleesbot + groenten en daarbij afgewisseld spier of orgaanvlees. Gewoon omdat dit mij het beste bevalt qua opgroeien van pups en qua stabiliteit van de ontlasting.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door