Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vl1411
#2564441
een vriendin van me heeft een aantal weken geleden een heel vervelend ongeluk gehad met haar hond Oger
gelukkig gaat het nu heel erg goed met hem !!
nu is ze op zoek naar ervaringen van mensen en honden die leven met een long..
en hopelijk er ook actief mee sporten..

ik heb haar verhaal ff gecopieerd... ik hoop dat er iemand is die er wat meer over kan vertellen..



Graag zou ik ervaringen willen horen van mensen die een hond hebben met nog maar één long. Mijn Mechelse herder van nu net 8 heeft 3 maanden geleden zich aan een stok gespiest tijdens een training in het bos. De stok had een doorsnede van 3 centimeter en is ruim 20 cm zijn brostkas in gegaan. De stok is in zijn linkeroksel naar binnen gegaan en hij heeft zichzelf erweer vanaf geropt.
Nadat hij eerst geopereerd was en na een aantal dagen naar huis macht is hij slechter geworden en hebben we hem naar Utrecht gebracht. Daar hebben ze de operatie uitgevoerd zoals hij in eerste instantie uitgevoerd had moeten worden. Desalniettemin heeft Utrecht zijn uiterste best gedaan te redden wat er te redden was. Zijn hart is vrijgemaakt van de restanten long die er tegen aan geplakt zaten, ze hebben 5 liter vocht weggehaald en zijn long wat niet meer was als een paar flapjes die verkleefd waren tegen het hart, verwijderd.
Na een week mocht hij naar huis en is hij heel erg snel vooruit gegaan. Inmiddels loop ik alweer een tijdje anderhalf uur per dag met hem, ik kan weer stukken fietsen. Met gemak weer 10 km, hij loopt weer los met de andere honden mee en ik merk verder zo helemaal niets aan hem.
Alleen wanneer ik een zoekoefening wil doen gaat hij altijd helemaal los. Oger kent geen middenweg. Dan rent hij door het bos, vindt zijn slachtoffer, blaft 1x (meer wil ik nog niet) krijgt zijn bal en komt weer retour naar mij. Door deze explosieve actie is zijn tandvlees bleek en onder zijn tong blauw gekleurd. Dit gebeurt ook met ballen gooien. Dat kan ik nu een keer of vier doen. De kleur van tong en tandvlees herstelt binnen een halve minuut weer naar keurig roze!
Ik ben mij bewust dat juist de explosieve acties heel veel vragen van zijn longen en het vervoeren van voldoende zuurstof naar de organen. Wat ik graag wil weten is of iemand ervaring heeft met een soortgelijk verhaal en of deze conditie verbeterd, wat daar aan gedaan is om te verbeteren en welke termijn hieraan zat (als indicatie).
Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door vl1411 op wo 09 jan 2013, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2565327
In ieder geval geen explosieve acties vragen voorlopig.
Humaan met 1 long doe je er toch wel een half jaar over om goed te herstellen en je lichaam te laten wennen aan 1 long.
Ook rustig aan opbouwen van aktiviteiten.

Persoonlijk vindt ik het not done om blauwe tong en te accepteren en bleek tandvlees, ondanks dat het snel hersteld.
Dat gebeurt je 1 keer en doet dan rustiger aan.

Ik zou zelf met de hond bij een fysio die ook een aquatrainingsfaciliteit heeft laten opbouwen.
Door TMG1961
#2565444
10 km fietsen met een hond met 1 long 3 maanden na operatie vindt ik veel en veel te vroeg en ook veel te ver. Ik zou helemaal niet meer gaan fietsen met hond maar gewoon genieten van wandelingen.

Als je hond bleek tandvlees heeft en blauwe tong dan ben je duidelijk veel te ver gegaan. Lijkt me ook niet goed voor de hond, weet niet in hoever het zuurstof tekort oplevert voor bepaalde organen.
Door glennlee
#2566047
Dit valt voor mij ook onder het kopje dierenmishandeling.
De hond kan zichzelf niet beschermen dus dat zal zijn baas moeten doen.
De hond zit nog in het revalidatie proces, het lichaam moet nog wennen hoe om te gaan met een long en het daarbij eventuele zuurstof "tekort". Het lichaam kan een hoop hebben maar is geen machine. Het heeft tijd nodig en dit kan best een langlopende procedure zijn. Wandelen en simpele zoek oefeningen zijn hiervoor geschikt. Wandelingen uitbreiden en daarna pas denken aan korte inspanningen
Door vl1411
#2566147
rustig rustig....

er word nogal wat geroepen zeg.....
deze hond is onder behandeling van fysio enz.. geweest..
geloof alle medische ondersteuning heeft deze hond gehad.
in overleg met fysio en meerdere mensen er er weer begonnen met hardlopen en fietsen
deze hond is absoluut niet ziek meer.. sterker nog hij is weer bomvol energie en laat zich niet stilleggen..
niet zo gek want die hond leeft om te werken enz..

fietsen en hardlopen gaan perfect niks geen blauw te zien enz..
maar dat is lange afstanden..
het gaat om de korte explosieve akties

dus bijv. balletje wegggooien.. blaffen.. sprinten enz..
dat blauw niet goed is begrijpt iedereen.. de vraag is dan ook zal dit misschien nog verbeteren of blijft dit op dit niveau.
Iedereen is al blij dat hij weer zoveel kan
en daarom vraag ik naar mensen die of een hond hebben met een long of er misschien ervaring meehebben in de directe omgeving


WEET JE WAT TROUWENS MISHANDELING IS.... EN MECHEL IN EEN HOKJE STOPPEN EN HEM NIKS MEER LATEN DOEN
DIT IS GEEN HOND DIE BLIJ WORD VAN EEN WANDELING EN VOOR DE REST NIKS..
DAN REGELT HIJ HET ZELF WEL EN VERZINT HIJ ZELF WEL WAT.. WANT HIJ BRUIST VAN DE ENERGIE..
EN DAT IS JUIST DUS OOK HET MOEILIJKE!!!!!!

EN IK VIND HET DUS WEL HEEEL ERG MAKKELIJK GEROEPEN !!
TERWIJL IEDEREEN ZN BEST DOET OM ERNAAR TE ZOEKEN WAT WEL EN NIET KAN...
Door TMG1961
#2566202
Ik denk dat het blauwe van de tong en bleke tandvlees misschien wel iets zal verbeteren maar dat zal nog wel even duren. Hij heeft nog maar de helft van de long inhoud en dat kan dan net te weinig zijn als er heel veel gevraagd word in heel korte tijd zoals bij veelvuldige korte sprintjes.

Als ie echt super veel energie heeft kun je hem ook denk spelletjes laten doen. Daar worden ze geestelijk ook uitgedaagd en dat vreet ook energie bij ze. Misschien kijken voor iets anders om mee te doen zoals bv speuren?
Door Lil
#2566212
Geen ervaring met 1 long, wel veel ervaring met werk Belgen die lichamelijk beperkt zijn.

Ga andere dingen met hem doen. Bruizen van de energie los je NIET op met bal gooien en rennen en gek doen. Mijn ervaring, ze worden er alleen nog maar gekker van (dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn en dan heb je geluk). Ga heel veel denkspelletjes doen. Dingen verstoppen en laten zoeken en dan voorwerpjes en voertjes. Sorteren bijvoorbeeld, daar rennen ze niet bij. Blijkbaar is het spurten om een mens te vinden te veel. Ik weet niet of het gewenst is, maar anders laat je hem dit wel doen, maar bijvoorbeeld aangelijnd, zodat hij niet zo hard rent en zijn grens niet overschrijdt. Maar goed misschien is dat niet mogelijk of gewenst.

Clickertraining is hier ook iets waar ze ontzettend moe van worden. Soms gecombineerd met balansoefeningen, lichamelijke uitdaging en geestelijk (bijvoorbeeld voorpoten op een luchtkussen en dan juist weer de achterpoten en de voorpoten op de grond. Worden ze hier echt moe van; wat wilt vrouwtje van me en oooo ik moet ook nog evenwicht houden). Maar ook gewone clickertraining worden ze al moe van.

Ik integreer met name dingen tijdens het wandelen. Dus opeens vraag ik gehoorzaamheidsoefeningen (en dan ook echt iets trainen, niet simpel op 5 meter afstand zit, af etc). Of ik doe opeens wat doggydance trucjes vragen. Of ik verstop wat zonder dat ze het merken.
Bal gooien kan hier namelijk ook niet, want heb een met een beknelling in de rug en een met zware artrose. En Boris is een echte echte werker. Hij is 11,5 jaar en ik doe dus nog bovenstaande dingen omdat het leven anders saai is en dan gaan mijn beide Belgen mijn kasten uitruimen, deuren openen en noem maar op wat ze dan verzinnen.  :-X :-\ >:(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door