Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door the dude
#256359
Hoe stel ik het beste menu samen voor mijn hond ?

Is er een boek wat ik moet lezen (heb al vanalles over barfen gelezen) ? Zo ja welk boek ? Of heb ik in principe genoeg aan tabellen ? Zo ja waar kan ik deze vinden ?

Beetje veel vragen ineens :), zie ook mijn topic in het voorstel gedeelte voor meer info.

Alvast bedankt voor de reacties !
Door 202spots
#256387
[quote="the dude"]
Maar welke is nu het beste ? (of welke vind jij het beste.)
[/quote]
Ik heb wel verschillende boeken van deze list, maar
ik "volg" niet 1 speciaal boek,maar ik neem 'n beetje van verschillende boeken en pas het aan voor wat MIJN honden nodig hebben.
De beste info krijg je van Barfplaats,want daar word geschreven over verschillende manieren die de leden ZELF volgen of aanpassen,dus echt 1 boek aanraden kan ik niet...maar je kan ontzettend veel leren van anderen die ervaring op BP hebben gezet.
In de B.P bieb is veel te vinden.
Door Lizzy
#256448
Ik vind het zelf prettig om een aantal boeken over het onderwerp te lezen. Op deze manier kun je namelijk kennis nemen van de diverse methodes van zelf samenstellen en de gedachtes van de schrijver achter deze methodes. Zelf vind vele schrijvers goede en nuttige dingen schrijven. Ik heb van de diverse methodes kennis genomen en ook wel vele dingen uitgeprobeerd op mijn honden.

Voorbeeld:

Zo schrijft Ian Billinghurst 60% rauwe vleesbotten, die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan - dus eigenlijk 30% rauw bot, voor (en 15% a 20% gepureerde rauwe groentes en 10% a 15% orgaanvlees en 5% a 10% tafelrestjes en/of supplementen). Andere schrijvers zoals Tom Lonsdale voeren minder bot. Het is helemaal niet gek om zelf uit te proberen op welk percentage jouw honden het het beste doen. Mijn honden doen het bijv. niet goed op een percentage kaal bot van 15%. De ontlasting wordt wat slap en 1 van mijn honden krijgt anaalklierproblemen. Overigens las ik laatst dat een van de leden schreef dat haar honden vieze tanden/kiezen kregen op dat lage percentage bot en inderdaad, daar hebben mijn honden beide ook last van. Op ongeveer 50% vleesbotten (dus 25% kaal bot) doen mijn honden het het beste.

Zo zijn er schrijvers die geen/nauwelijks gepureerde/rauwe groentes voorschrijven. Ik heb gevarieerd tussen lange tijd 50 gram groentes per dag tot 200 gram groentes per dag (per hond) en alles wat daar tussen zit. Mijn honden doen het gewoon het allerbest op ongeveer 150 gram groentes per dag. Als ik hen minder geef dan wordt de urine te zuur (ik heb Dalmaten), ze gaan ruiken en ze gaan meer konijnenpoep eten. Geef ik ze echter meer als 200 gram per dag, dan gaan ze ook weer ruiken.

Wat ik hier maar mee bedoel te zeggen is dat je absoluut moet weten wat je je hond allemaal moet voeren (en dat is natuurlijk ook op Barfplaats te vinden - in de bieb staan behoorlijk wat artikelen, ook over de methodes). Maar, binnen al die verschillende percentages is het gewoon niet verkeerd om te kijken waar jouw hond het het beste op doet!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door