Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2563156
Mini en maxi hier zijn lastige viseters, zalm lusten ze niet...
Nou zijn er meer vette vissoorten natuurlijk maar welke word nou over het algemeen het best geaccepteerd?
Haring?
Door Too
#2563352
Horsmakreeltjes is hier t allerallerlievelingst :D als t om vis gaat, hamsi/ansjovis is niet lekker en gaat zuchtend naar binnen,
haring en sardien zijn beide best ok al vreet Catoo van 1 van de twee de koppen niet op
Tja ze eten hier wel zalm dus dat zet ik ook in.. zowel de graat als buiken of luxe van de Heijn
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2563525
vis is niet echt een noodzakelijke voeding voor een kat heb ik ooit eens van onze DA gehoord.
Als het je echt gaat om de omega's en anders spul dat in vette vis zit, zou je ze heel af en toe eens een blikje tonijn kunnen geven. Gewoon tonijn op water, en dan in een zeef afspoelen om het eventuele zout er af te krijgen.
Hier lust er niemand vis, ja, een grote verse gamba, of verse, rauwe mosselen, dat lusten ze hier alle zes wel ;-)
Door Mowgli
#2563569
Elise Lecarme schreef: Als het je echt gaat om de omega's en anders spul dat in vette vis zit, zou je ze heel af en toe eens een blikje tonijn kunnen geven. Gewoon tonijn op water, en dan in een zeef afspoelen om het eventuele zout er af te krijgen.
Toch vraag ik me af hoe veel/weinig voedingswaarde een blikje tonijn nog heeft. Het is wel verhit geweest hè.
Door Mowgli
#2563571
@ Martine: Mowgli miept ook met vis. Zalm blieft hij ook niet, maar hij eet het wel als ik een heel klein beetje vermeng in zijn kvv.

Voor zijn huidige kvv mixen heb ik bij 2 van de 3 mixen 5% vette vismix van Kiezebrink toegevoegd. Hij eet deze mixen met smaak.
Door Martine-Tom
#2563630
Die vismix heb ik ook een paar keer gehad, de laatste zak heb ik weg kunnen gooien, het was net stopverf en zo rook het ook  :-X
Maar die mix was hier ook niet echt geliefd...ik had het idee om nu maar een haring ofzo door de maler te gooien en dat idd lepel voor lepel in hun vlees te verstoppen.
Door Mevroi Kruim
#2563653
Elise Lecarme schreef: vis is niet echt een noodzakelijke voeding voor een kat heb ik ooit eens van onze DA gehoord.
Als het je echt gaat om de omega's en anders spul dat in vette vis zit, zou je ze heel af en toe eens een blikje tonijn kunnen geven. Gewoon tonijn op water, en dan in een zeef afspoelen om het eventuele zout er af te krijgen.
Hier lust er niemand vis, ja, een grote verse gamba, of verse, rauwe mosselen, dat lusten ze hier alle zes wel ;-)
Nou, dan mag die da gaan bijscholen wb voeding. Vette vis voegt wel degelijk veel toe, vooral idd de nodige omega vetzuren. Met heel af en toe een bliokje tonijn (waar weinig omega-vetzuren inzitten) ga je dat echt niet redden, nog even afgezien van het feit dat dat gekookte vis is en behoorlijk zout ook. Dat zout ben je met ff spoelen echt niet kwijt.

Katten die van eigen gevangen prooien leven krijgen daarmee voldoende omega binnen maar onze huistijgers die dieren uit de bio-industrie eten, of zelfs biologische, krijgen daarmee makkelijk te weinig binnen. Een keer per week vette vis als zalm, sardien, makreel, is dus wel degelijk noodzakelijk voor een goede gezondheid. En anders visolie.
Door Martine-Tom
#2563664
Ja dat heb ik ook geprobeerd, visolie...dat weigeren ze al helemaal  ::)
1 pompje op 2 kilo vlees...die 2 kilo ligt nu in de kliko, met geen mogelijkheid aten ze het op.

Ga gemalen vis nog wel proberen en anders iets van pillen ofzo, wil die omegas er idd toch in hebben..
Door Mowgli
#2563788
Martine-Tom schreef: Die vismix heb ik ook een paar keer gehad, de laatste zak heb ik weg kunnen gooien, het was net stopverf en zo rook het ook :-X
Ik had bij mijn leverancier eigenlijk de zalmmix besteld. Die was op, ton hebben ze zonder te vragen de vismix meegestuurd. Blij werd ik er niet van. Wat een gore bende zeg! Maar ja, om het weg te gooien vond ik ook zonde. Gelukkig neemt Mowgli het zoals ik het nu heb opgelost.
Zalmolie wil Mowgli helaas ook niet. Momenteel krijgt Mowgli veel wild, dus daar zitten ook veel omega's in.

Ik heb trouwens ook eens ansjovisjes gedroogd in de Sedona. Twee dagen lang een meur om te :puke: tijdens het drogen, maar Mowgli at deze wel graag.
Door wijkje
#2565064
Ik heb lang niet alle vissoorten/mixen geprobeerd, maar als er sardines op menu staat komt het wel op. Zalm/tonijn/tongfilet eten ze hier wisselend. Ene kat wel, de andere niet.
Ik heb in verleden ook wel mixen geprobeerd, maar diverse zalmmixen of andere mixen met vis eten ze matig ( Kiezenbrink/Herby/Degomeat)
Alleen de kip/zalmmix van Versvoer lusten ze vrijwel allemaal. Dus die bestel ik maar 1 keer in de zoveel tijd.
Laatst gewijzigd door wijkje op do 10 jan 2013, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2565206
Mevroi Kruim schreef:
Katten die van eigen gevangen prooien leven krijgen daarmee voldoende omega binnen maar onze huistijgers die dieren uit de bio-industrie eten, of zelfs biologische, krijgen daarmee makkelijk te weinig binnen. Een keer per week vette vis als zalm, sardien, makreel, is dus wel degelijk noodzakelijk voor een goede gezondheid. En anders visolie.
Dan zou je helemaal geen "visprobleem" moeten hebben, want als de poezen, zoals bij ons, hoofdzakelijk prooidieren eten, met hier en daar een hap carnibest, moeten ze voldoende omega/vetzuren binnen krijgen?
Door Mevroi Kruim
#2565237
Elise Lecarme schreef: Dan zou je helemaal geen "visprobleem" moeten hebben, want als de poezen, zoals bij ons, hoofdzakelijk prooidieren eten, met hier en daar een hap carnibest, moeten ze voldoende omega/vetzuren binnen krijgen?
Dat lijkt mij wel ja. Wild bevat veel en veel meer omega-vetzuren dan gedomesticeerd spul, zelfs als dat diervriendelijk gehouden wordt en ordentelijk te eten krijgt.
Door flin
#2565513
hier ook katzels die een vismaaltijd verafschuwen,
ik maal dus sardientjes, en frut dat tussen gemalen gemengd orgaan + vleesbot, dat gemengd met stukken vlees om te knagen,

iets van 4 % vis ofzo, en dat wordt dus elke dag gegeten
Door Martine-Tom
#2565586
Ik ga zaterdag op de markt dan eens een paar sardientjes halen en die door de molen jassen...zal mij benieuwen of ze dat gaan eten..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door