Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marjolijntjuh
#2562125
Goedenmorgen,

Ik ben Marjolijn, 28 jaartjes jong en heb een Kattenmaffia van 7 hier rond lopen en nog 2 honden-hooligans, Chica de Chiuahua (Bijna 2 jaar, vrouwtje) en Dancer de boxer (5 maanden, reu).
Chica heb ik opgevangen met als doel te herplaatsen, alleen haar gezondheid is redelijk slecht, (beide knieen al geopereerd aan PL om de haverklap maag/darm infectie, en nu een onverklaarbare iets) waardoor ik en mijn vorige boxer reu die helemaal opleefde besloten hebben dat ze mooi bij ons blijft wonen.

Mijn probleem is chica,
Maandag 24 dec was chica niet chica, sjaggie en alleen maar slapen met de kop omhoog en ook Dancer liet haar met rust, Temp opgenomen die was goed.
Toch maar DA opgebeld, zo voor kerst en mijn gevoel voelde gewoon niet goed.
Bij de dierenarts had ze tegen de 40 koorts en voelde zich nog slechter dan slecht, dus met een pak medicijnen naar huis (waar ze vervolgens nog een dronkemans reactie op kreeg, en niet meer op der pootjes kon blijven staan).
Maar kerst ging het langzaam beter, tot die vrijdag, ze plofte weer in elkaar, beetje spugen (alleen vocht), klein beetje diaree en misselijk.
Moest voor Dancer bij de DA zijn voor zijn titerbepaling, dus hup chica ook maar mee.
Niets te vinden, geen rare dingen, dus spuit voor de misselijkheid.
Weekend weer goed tot de woensdag erna weer hetzelfde verhaal, spugen geen diaree maar gewoon niet lekker.
Dus op naar emmeloord voor een echo, alles goed niets te zien alleen een vergrote galblaas (maar dat zou komen van niet tot weinig eten), bloed okay.
Nou maar op naar huis, maar proberen haar aan te zetten tot eten mochten lekkere dingen zijn van de DA dus hup vanille vla, droog brood, lekker kippie, nou Dancer zijn brokken dan?, Nee ze wil gewoon helemaal niets...
Gisteravond ging ze weer slechter, koud en trillen en zichtbaar buikpijn, ingewikkeld in een fleecekleed en lekker liggen bij vrouwtje.
Vanmorgen nog niet beter dus temp weer opgenomen en ze heeft weer koorts, dus vanmiddag maar weer naar de DA.
Ze gaan nu prikken op de pancreas (of hoe je dat schrijft).
Maar ik zit met mijn handen in het haar.
Ze is duidelijk ziek, alleen weet geen enkele arts wat het is en krijg dan toch snel, de uitslagen zijn goed meer kunnen we niet doen en onthoud dat je een chi hebt he die stellen zich snel aan.
Waarop ik dus gelijk in de verdediging schiet en zeg dat mijn chi "een boer op naaldhakken" is en totaal niet aanstellerig, ze geen 24 uur later op der geopereerde pootje wilt lopen en niet opgetild of aangekleed wilt worden.

Maar nu dus de eerste vraag, iemand die dit herkent?
Nu zit ik er dus aan te denken om chica op kvv te zetten (hele beesten is nog beetje TE voor me  :D), is dat slim om te doen?
Bedoel de DA kunnen niets vinden, maar ik wil doen wat ik kan doen en dat begint natuurlijk bij het voer, of moet ik wachten tot ze echt helemaal gezond verklaard is? (weet namelijk dat ze het niet echt lekker vind en rustig paar dagen vertikt om te eten)
En waar kan ik dan het beste mee beginnen?, en zijn er nog andere tips die ik kan gebruiken kwa suplementen of iets?
Word gewoon beetje gek van mezelf, dus sorry voor het lange verhaal...
Door Mevroi Kruim
#2562144
Jeetje, arme Chica, wat akelig  :-\ ja, als je hoge koorts hebt dan wil de eetlust wel eens weg zijn, da's niet zo gek.
Ik zelf zou zeker kvv proberen, ook nu ze niet gezond is. Kijk, als ze haar normale eten zo naar binnen zou schrokken zou ik zeggen 'rustig aan wennen' maar nu ze zo slecht eet denk ik dat het niet uitmaakt. Dan maar gelijk in het diepe. Ik zou met kleine beetjes beginnen, een boel keren per dag aanbieden. Overgieten met kokend water in het begin, goed laten afkoelen en het water erbij geven.

Ik bedacht net nog, chi's hebben toch nog wel eens problemen met hun bloedsuikergehalte op peil houden? Kan het zijn dat ze van slag is doordat ze zo weinig gegeten heeft en haar bloedsuiker in de war is?
Door smulpaap
#2562147
Maar als jouw Dierenartsen het niet (meer ) weten , waarom sturen ze je dan niet door ? Ik zou met een antwoord van de hond stelt zich aan ook niet zo tevreden zijn
Koorts is een alarmsignaal , toch ?
Door keetje
#2562201
Nare berichten,....

Niet te lang emmeren, gewoon naar een andere dierenarts. een duidelijk ziek hondje met koorts? En dan zal dat aanstellen zijn? Kom op zeg!!
Sterkte,....

(Oh, bij de weg, welkom op BP :) )
Door marjolijntjuh
#2562204
klopt chi's hebben snel last van hun suiker, gelukkig een suikerkat hier in huis dus ook het apparaat om te checken.
Dus die is tot nu toe nog binnen de marge gebleven gelukkig.

Nog een soort kvv waarvan jullie zeggen begin daar eerst lekker mee?(bedoel konijn, paard of iets)
Weet dat ze hier bij je Jumper Haaksbarf hebben liggen en daar kom ik straks langs als ik naar de DA ga dus daar maar ff snel naar binnen rennen.
Hoe lang kun je zon rol eigenlijk bewaren in de koelkast?
Of moet ik een heel ander merk hebben?

Ow en ze sturen me wel door hoor, alleen ik heb hele nare ervaringen met UU dat ik daar eigenlijk niet heen wil.
En daarbij komt waar moeten ze me heen sturen, als we niet weten welke kant op te zoeken?
En die reactie van chi's stellen zich aan, was bij een andere DA dan mijn eigen gelukkig...
Door Too
#2562317
Sterkte joh, zo'n ziek hondje is ook niks he
Ik hoop dat je wat verder komt!

Wat je met de rollen van Haaks goed kunt doen is  de rol een beetje laten dooien en dan in portieplakken snijden, zakje eromheen en hup in de vriezer...
En Haaksbarf is een prima merk, om echt compleet te voeren moet je de verschillende smaken varieren
Varieer gewoon in smaken en merken
Door inni
#2562969
Hier ook een kleintje( Maltezer van +-2,900kg) dat zomaar van niks ziek werd, diarree, niks eten.........
Na jaren tobben, voer veranderen, bloedonderzoeken, echo's, biopten.......elke keer was 't bij de DA "een reactie op voedsel" en toen ze hem uiteindelijk nog op prednison wilde zetten ben ik zelf maar gaan uitproberen. Haaksbarf ging goed, maar hij had regelmatig last van de groenten die erin zitten, carnibest ging een tijd goed maar was geen blijverd. Uiteindelijk na jaren zoeken en proberen op eend allergie van Naturis gekomen en daarop ging 't goed verschillende maanden tot er een ander lot kwam(dat bevatte meer vet) en de boel liep weer mis. Daardoor gaan zoeken op vetarm, vetvrij? voer en nog 's laten testen op pancreasproblemen en alhoewel de DA toen nog altijd beweerde dat 't dat toch hoogstwaarschijnlijjk niet was...... bingo, een slecht werkende pancreas.
Nu eet hij enkel (omdat hij toch nog elke keer ik iets toevoeg van slag raakt)  eend, zelf gemalen nekken, eendenborst en hartjes, alles zonder vet met verse kalfspancreas en 't gaat goed. Al bijna een half jaar zonder diaree met enorme eetlust. Spijtig genoeg komt hij maar heel weinig aan gewicht bij (100 gram op 6maanden) en is hij de laatste dagen weer aan 't prutsen met z'n voer maar eet 't uiteindelijk toch op.
Ik geef hem wel een koffielepel of twee ( 'k ben 't nog steeds aan 't verhogen) Nutri-plus gel van Virbac per dag. Hij vind 't lekker en verdraagt 't en 't kan denk ik geen kwaad.

Hopelijk leverd de bloedtest bij jullie een uitslag waarmee je verder kunt. Misschien kan je in afwachting al mager gaan voeren of een pancreasversie van bepaalde kvv merken proberen en uitzoeken of 't daarop beter gaat.Neem in ieder geval een kvv zonder granen. Veel succes met Chica.

och ja, die kleine hier heeft ook moeite om gewoon gemalen kvv te verteren (grovere stukken en vooral bot), daarom maalde ik 't destijds nog 's extra met een hakmolentje voor baby eten, zodat z'n maag 't makkelijker had.
Door marjolijntjuh
#2564492
Sorry voor het lange wachten.

We zijn ondertussen in Utrecht (UU) beland, totaal niet naar mijn zin maar alles voor mijn meissie.
Weer het hele ratteplan gedaan, buikecho gemaakt, borstfoto, en bloed, alles wijst op een compleet gezonde hond, alleen de ogen vertellen iets anders.
Zo heeft ze nu al 3 dagen achter elkaar koorts, en de koortsremmer haalt er een beetje vanaf maar hij blijft nu op 39.7 hangen.
Ik merk dat ze op begint te raken, ze kwam vanmorgen met een mini tennisbal aanlopen dat heeft 5 sec geduurd voor ze zichzelf weer in de mand laat vallen, en dan compleet van de wereld lijkt te zijn.
Ik heb nu van Utrecht drie drankjes meegekregen, een maagzuurremmer, een antibraakmiddel en een maagsappenbindingsmiddel ofzoiets.
Maar ik heb het idee dat het geen klap helpt, ze word er nog misselijker van en begint er nu zelfs bij de kwijlen zo misselijk.
Ze begint zich mega af te keren tegen mij, en het mee naar buiten gaan (bang om weer naar een arts te moeten ofzo), medicijnen krijg ik er met moeite in, gewoon omdat ze zodra ze het in de gaten krijgt onder de bank gaat zitten, en vervolgens komt ze kruipend plat op de buik naar me toe.
Al met al ben ik nog geen steek verder en mijn meissie nog steeds niet beter.

Heb net een rol haaksbarf paard gehaald van 500gr, (was enigste kleine hondenrol die ze nog hadden) kijken of ik haar zonder de chemischoe rotzooi een beetje kan helpen.
Ze leeft nu op leverpastij en dat lijkt me ook niet echt bevordelijk..
Door inni
#2564539
ach...........de duts.......is er bij 't bloedonderzoek ook gekeken naar de pancreas werking?  Nuchtere bloedafname??  Bij Berre was 't namelijk ook "alles in orde"

hopelijk herpakt ze zich snel op de Haaksbarf, leverpaté is erg vet en dat bekomt haar waarschijnlijk ook niet goed. Misschien kan je als lokmiddeltje nog een heel klein veegje paté tussen of over de haaksbarf doen (dat hielp berre wel 's om te gaan proeven, of een gram of twee lichtjes geschroeit paardenvlees er bovenop om hem te overhalen  ;)) veel succes
Door marjolijntjuh
#2579479
Sorry voor het mega trage antwoord (wederom).

Chica is drie dagen opgenomen geweest in UU, vooral omdat hun ook zagen dat ze met een zieke hond te maken hadden, maar dat ook echt alle test die er gedaan zijn goed terug zijn gekomen!
UU staat voor een raadsel, alle tests wijzen op een kern gezonde hond, maar het aanblik en de koorts wijzen iets anders uit!
Ik heb nu op de maagbeschermer, maagzuur remmer en de maagbindingsmiddel, tramadol gekregen.
Ondanks dat het een ramp is haar 4 drankjes via een spuit te geven(ongeveer elk uur iets), lijkt ze wel wat op te knappen.
Ze heeft er weer een aantal goeie dagen bij zitten dat ze mijn boxer pup van 5x groter dan haar, aan de lippen hangt om te spelen, maar ze blijft vermoeid!
ik ben bezig met de boxer pup over te zetten op vers en bied haar regelmatig ook het een en ander aan, maar enigste wat ze probeert te jatten zijn kattenbrokken!
Waar bij mij de vraag op rees, in hoeverre heeft dat ermee te maken? (heb nu 7 weken de katten in de bench zitten met eten, omdat ze bijna allemaal verschillend voer nodig hebben, en chica het dus niet meer kan stelen)
UU vond dat geen zorg, en zou niet deze symptonen moeten geven.

Het blijft dus de vraag wat het probleem is!? en we zijn geen steek verder gekomen...
Heb haar nu even rust beloofd... gewoon even niets moeten, alles mogen kwa eten en snaaien, dus gewoon met rust laten (in overleg met UU).
Ik hou nu een dagboek bij met wat ze eet, wanneer ze spuugd, wat haar temp is en wat ze doet.. kijken of we zo misschien tot een conclusie komen.

Ik ben nog steeds bezorgd, en heb nog steeds geen antwoord wat mijn meissie zo ziek maakt...
Door inni
#2579486
Dat dagboekje is een goed idee, vergeet ook niet te noteren of ze tussendoortjes of kauwspullen krijgt.
Hopelijk reageert ze goed op de medicijnen en vind je in haar dagboek een oorzaak van de problemen.


Is er ook naar de urine gekeken? of naar een baarmoederprobleem?? Ik denk gewoon mee over een oorzaak voor de koorts, hoor. Tandprobleem?


Ik ben benieuwd hoe 't de volgende dagen gaat?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door