Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2562379
Zoals te zien, ik heb jullie ervaring en wijsheid nodig voor wat te doen met mijn hond(je)

Heb hier een boxerteefje van nu 1 jaar oud. Met een week of 14-15 oud is zij ontzettend ziek geweest, waarvan ik de schuld gaf aan de 12 weken enting en de kennelhoestspray. Ze had toen 40 graden koorts, last van nek, eerste diagnose aseptische meningitis. Dit bleek het achteraf niet te zijn, en vermoed een flinke voorhoofdholteontsteking, het snot braf namelijk los toen de pijnstillers gingen werken. Af en toe deed ze ook wel pootjeskluiven, maar het is een nogal ontzettende stresskip dus ja waar komt het vandaan. Nu een maand of 2 geleden weer richting verkouden/snotneus enz., voor de zoveelste keer richting da en moest nu toch wel denken aan een allergie, daar ze dus in voorjaar ook al aan de snottie was, AB meegekregen maar mocht ik niet geven, tenzij het in de avonduren/weekend was en ze boven de 39 graden koorts kwam.
Poten kluiven werd ook steeds meer, maar ook op de raarste manieren. De ene keer duikt ze ook echt op haar poot en sopt ze de hele boel onder, de andere keer zit ze even te snuffelen en te "bedenken" welke pootje ze zal nemen en begint dan eerst braaf met likken en dan pas kluiven. Ook begint ze met kluiven als er bijv. bezoek binnenkomt, (ze is nogal druk) en ze wilt springen, wat ze niet mag, dan kan ze zo in ene gaan liggen en kluiven. Gaat in een moeite door, dus wat zeggen we hier al.... stresskip, kluift daardoor. Het is gewoon heel verschillend dat wel. Zo wordt er ook een dag niet gekluifd. Maar het meeste is dus heerlijk even ruiken aan d'r pootjes en dan pas likken/kluiven.
Enfin, zo'n 3 weken terug wsa ik het zo zat met die sopgeluiden e.d. dat ik haar meer weer meegenomen heb naar de DA en bloed heb laten afnemen voor een test.
Vanmiddag dus een uitslag gekregen, waar ook mijn DA niet zo blij mee was:
Het hoogste aan EA Units was 42 en dat was voor de Farinaemijt voor de rest scoort ze allemaal lager of 0. Zal ze even opnoemen:
Beemdlangbloem 30;'Kropaar 18; Engels raaigras 9; Timotheegras 1; Veldbeemdgras 36; Corpramijt 22; Farinaemijt 42; Hooimijt 10; Huisstofmijt 27; Katten epitheel 6; Berk 8; Melganzevoet 3; Meelmijt/Vlo;Hazelaar, Europees/Katwilg/Bijvoet/Brandnetel/Groot glaskruid/ Smalle weegbree/Alternaria alternata/aspergillus fumigatus/cladosporium herbarum/malassezia allen 0

Ik kreeg dus te horen dat ze geen antilichamen aanmaakt en dat ik nog 2 testen kan (laten) doen: elmineren en een huidtest (die met die 23 spulletjes die ze inspuiten).

Ben hier al een tijdje aan het rondsnuffelen en heb redelijk wat jeuk-topics gelezen en heb wel diverse dingen gevonden. Aan de ene kant heb ik zelf het idee dat het dus niet aan het voedsel ligt, maar kan mijn vinger er niet op leggen.
Nu heb ik onlangs al de tip gekregen om chlorella uit te proberen en heb zelf ook nog even door de topics zoals gezegd gesnuffeld en in de bibliotheek wat gevonden:
Visolie
Borage olie /Teunisbloem (is me niet duideljk of je ze samen moet geven of apart of een van twee)
Kelp/zeewier (mede om haar immuun gebeuren wat omhoog te krikken)

Maar nu de grote vraag: Wat is wijsheid? het liefst sla ik natuurlijk het elimineren en de huidtest over en wil ik het op een andere manier proberen. Ze heeft dus alleen maar last van de pootjes en voor de rest nergens, geen kale plekken, geen rode buik, oksels, oren enz. Nu maakte dat niet helemaal uit volgens mijn DA, maar toch. Ook veel gelezen over de Malassezia gist, maar ja die is 0, maar toch heeft ze redelijke gekleurde nagels wat zou knnen duiden op...

Dus bij deze.... willen jullie je ervaring en wijsheid hierover laten schijnen en deze met me delen?
#2562401
Wijsheid is helaas om wel te elimineren. Atopie (de allergieën die ik lees zijn mijten en enkele planten) gaat meestal samen met overgevoeligheid voor dingen in het voer. Ik zou dan dus eerste elimineren en dan iets aan de allergie doen. In ieder geval (reuze moeilijk!) zaak om ervoor te zorgen dat je weet waardoor jeuk kan worden veroorzaakt. Als je meerdere dingen tegelijkertijd doet, dan weet je niet of de jeuk door voer of de omgeving wordt veroorzaakt.
#2562525
Hier ook een Boxer met snel last van stress, gekleurde nagels, positief getest op copramijt/farinaemijt/meelmijt en kluiven/soppen aan de pootjes. Ik heb er wel voor gekozen te beginnen met elimineren, maar moet daar meteen bij zeggen dat die van mij wel echt tekenen van allergie vertoonde, naast de genoemde klachten.

Het lastige is dat elimineren alleen waarschijnlijk niet DE oplossing is omdat het, zoals Lil zegt, om atopie gaat. Aan de andere kant heb ik toch al wel resultaten geboekt die de moeite waard zijn. Hier zijn de pootjes bijvoorbeeld inmiddels crèmekleurig i.p.v. donkerbruin, bijvoorbeeld (witte Boxer) en de kleur in de nagels verdwijnt steeds meer. Dus ik zou zeggen, start met elimineren en kijk wat het voor haar doet. Zie je na 3 maanden nog geen verschil, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Oja, het immuunsysteem zou ik in dit geval niet opkrikken, het reageert immers al overactief. Aan de weerstand kun je dan wel weer iets doen, maar voorlopig niet als je gaat elimineren natuurlijk. Visolie werkt hier erg goed, maar dat zul je dan pas later kunnen toevoegen.
#2562568
Alvast bedankt...blijft een lastig iets.

Nog even een toevoeging... Daarstraks nog even met de DA gesproken. Het feit dat ze geen anti-lichamen aanmaakt maakt het erg lastig om een diagnose te stellen. Het kan zelfs alsnog zo zijn dat ze een allergie heeft op bijv. huisstofmijt. Maar vanwege het niet aanmaken van die anti-lichamen is dat dus niet te zien. Dit alles maakt het zo lastig vind ik dus.
#2562592
Xerox schreef: Hmm.

Als ik het goed begrijp, is kauwen aan de pootjes dus de enige klacht? Het kan dus in ieder geval niet alleen stress zijn, gezien de allergietest. Dus er is wel iets meer aan de hand dan dat...
Dat is het dus, aan de allergietest is dus eigenlijk niets te zien... De waardes zijn zelfs te laag om te spreken van een allergie. (wel weer zo laag dat ze twijfelachtig zijn  :-\)

En ja, kluiven aan de pootjes is de enige klacht. Gebeurd ook niet dagelijks, wordt ook niet standaard gesopt, kan ook wel eens alleen likken zijn en eerst even op het gemak uitzoeken welk pootje je pakt. Nu heeft ze wel vaak soort van "zwart vet" tussen de tenen zitten dus het jeuken zal daar mee te maken hebben, maar ja...waar ga je zoeken.
#2562599
Nee, (nog) geen afkrabsel, hebben we het eigenlijk ook niet over gehad. Bedoel je hier een huidafkrabsel mee of van de tenen/voeten?

We waren er eigenlijk ook stellig van overtuigd dat ze iets van pollen/huisstof allergie heeft/had. Mede doordat ze in het voorjaar en najaar lekker aan de snotteritus is geweest. Zo van herhaaldelijk patroon, allergie, 2x per jaar.. appeltje-eitje. Helaas...was het maar zo makkelijk.
#2562617
Petra*S schreef: Dat is het dus, aan de allergietest is dus eigenlijk niets te zien... De waardes zijn zelfs te laag om te spreken van een allergie. (wel weer zo laag dat ze twijfelachtig zijn  :-\)

En ja, kluiven aan de pootjes is de enige klacht. Gebeurd ook niet dagelijks, wordt ook niet standaard gesopt, kan ook wel eens alleen likken zijn en eerst even op het gemak uitzoeken welk pootje je pakt. Nu heeft ze wel vaak soort van "zwart vet" tussen de tenen zitten dus het jeuken zal daar mee te maken hebben, maar ja...waar ga je zoeken.
de waardes zijn misschien te laat voor allergie, maar 38 en 42 wilt wel zeggen dat er iets van reactie op is. Cayley had 3 waardes net net iets te laag voor allergie, maaaarrrrr 3 samen maakt wel veel jeuk en klachten in combinatie samen. Ze wordt voor deze 3 behandeld samen met nog 4 anderen die wel officieel allergie zijn.

vergelijking: ik heb officieel geen coeliakie, maar als ik granen eet dan heb ik behoorlijk klachten. conclusie van de inernisten ik verdraag het echt niet, maar volgens het boekje ben ik niet allergisch.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door