Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2561118
Ik zou graag geitenvlees met bot en eendenrugstuk willen bestellen bij Richard versvoeding. Kan ik dit aan beginnende BARFers geven en hoe zit dat dan met de percentages? Hoe weet ik hoeveel vleesbot en hoeveel spiervlees eraan zit?

En zou ik dan nog spiervlees bij moeten geven? Telt dit enkel als vleesbot of ook als spiervlees?

Wellicht geen bijster slimme vragen, ik ben nog zo aan het ontdekken...
#2561128
van het geitenvlees met bot heb ik geen idee, ik vind dat zoiets vaag, dat koop ik niet. het zijn geen ribben, waardoor het automatisch haast wel dragen bot is, en daarmee dus in mijn ogen ongeschikt om te voeren, zeker aan een beginnende barfer.

de eendenrugstukken heb ik ook wel eens, er is mooier bevleesd vleesbot te koop, maar prima te voeren. daar voer je dan dus inderdaad nog spiervlees bij. je vleesbot percentage in je menu, is echt het vleesbot. met het idee dat een vleesbot bestaat uit 50% kaal bot en 50% vlees. in de praktijk wisselt dat nog al eens. maar als je voldoende afwisselt tussen  dik bevleesd vleesbot, en wat dunner, dan komt het wel in balans. let er dus goed op hoe de hond poept,  is te zien of je misschien te veel of te weinig bot hebt gevoerd.

qua hardheid voor een beginnend barfer zou je idealiter beginnen met kippennekjes of kippenrugstukken, dat is zachter dan eend. maar mijn Reus is begonnen met konijn en eend (ongeveer even hard) en kreeg dat prima weg. dit is allemaal volledig afhankelijk van de hond zelf. Reus knaagt heel erg netjes.
#2564709
Konijn is een heel geschikt beginnersbot. Helemaal als ze niet tegen kip kunnen.

Als volgende stap is haaskarkas een mooi bot. Is over het algemeen wel iet kaler, dus er vlees of pens bij geven.

Om in te schatten of iets goed bevleesd is moet je oog voor krijgen. Ik vind het ook nog steeds lastig. Ik heb in het begin veel via het forum besteld. Vaak lees je dan wel in de topic of iets goed bevleesd is of niet. Of je kan het even vragen aan degene die het aanbiedt. 
#2565778
Dat geitenvlees met bot zit idd volgens mij schijven poot in, geen geschikt bot om te eten dus. Je kunt wel het spiervlees eraf snijden en het merg uit het bot halen, dan heb je dus spiervlees. Is niet goedkoop.

Eendenrug is goed te doen, parelhoen ook, denk kip maar wat steviger, konijn is ideaal, vooral ribben en voorpoten. Dit is allemaal vleesbot waar je spiervlees bij moet geven.
#2565830
Geitenvlees met bot ? Geen idee , maar dat zou ik een beginnende barfhond in elk geval niet geven , net wat Mevr Kruim al post , het kan ook dragend bot zijn ( en dat is nooit geschikt )

Ook haaskarkas vind ik geen geschikt beginnersbot , er zijn ervaren barfers die haaskarkas nog steeds zoveel als mogelijk is tot moes meppen
Haas is vaak erg kaal .
Een beetje grote hond knaagt alles wel weg hoor , dat is het probleem niet . Maar een hondenlichaam moet ook leren verteren . En dat kan tijd kosten
Dus ik zou ook zeggen , konijnkarkas , parelhoen , kwartelkarkas , eendkarkas . De dingen dus die hier aanbevolen worden
Twijfel je nog over hoe bevleest je vleesbot is , wat je hebt gekocht ,dan kan je altijd even een foto posten en vragen wat men hiervan vind , als je het (nog) moeilijk vind .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door