Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Extreme
#2562336
Sorry moderator als het fout staat, ik heb het ook bij katten medisch geplaatst, maar ik denk dat bij BP er meer  en sneller gekeken word, dus hierom heb ik het dubbel geplaatst, als dit tegen de regels is, moeten jullie 1 van twee maar verwijderen.

Voor een kennis van mij heb ik een vraagje.
Er is hier veel kennis aanwezig dus ik dacht ik stel de vraag hier.
Kennis van me heeft een kat, die begon met licht te niezen, ze heeft het aangekeken, dier werd zieker, naar da geweest, hij had wat vieze neus, en er kwam slijm uit zijn mond. Ab gekregen. Dit dier heeft al vaker het eea meegemaakt, hij heeft al een keer of 2...3 een soort grashalm doorgeslikt wat is blijven hangen, de bazin dacht gezien de klachten die hij nu heeft dat dit ook weer zo was, dus onder narcose, gekeken niets te zien alleen rode keel.

Ze stond net bij me aan de deur, de kat bleek vergiftigd te zijn  :'(  Waarmee vergiftigd weten ze niet.
Dierenarts zegt weinig te kunnen doen dan alleen spoelen, dat zouden ze doen, hij zou in een couveuse geplaatst worden, in de hoop dat hij overleefd, maar in de nacht zou er niemand bij hem zijn, en volgens haar zou niemand in de nacht naar hem toe gaan. De andere opties waren inslapen, de da zegt dat zijn nieren en lever op instorten staan.

Wat wil nu het geval, zij is ernstig ziek geweest, en in tijden van haar ziekte is deze kat haar alles geweest als ze bewustgeloos was geraakt werd ze wakker van zijn gelik, nu terwijl ze hersteld is hij altijd bij haar, leid haar dus door moeilijke tijden heen. Geld hebben ze niet, wel veel liefde, willen veel voor het dier doen. Ze willen best betalen maar dat zal dan op afbetaling worden, want in 1 x  veel betalen kunnen ze niet.

Wie heeft een tip, drinken en eten wil hij niet, water toe dienen gaat ook bijna niet, ze wilt best dat het beestje bij een da achter word gelaten maar dan wel dat er toezicht is, dat als hij dood gaat er iemand bij kan zijn.
Nu heeft ze hem thuis, helemaal kapot van verdriet, en weet  niet hoe nu verder.
Ik heb aangeboden om hier een oproep te plaatsen, wie weet wat voor adviezen er komen.
Door Suzanne
#2562340
Ik snap dit nooit zo.... de DA stelt toch een behandeling voor nadat de kat gezien is.

Dan dus op afbetaling die behandeling inzetten lijkt me.

Geen van ons heeft het dier gezien (om maar te zwijgen dat de meeste van ons de kennis niet zullen hebben.... ) dus hup, op korte termijn advies van DA volgen om nog enig kans te maken.

Suzanne
Door eelke
#2562343
Andere kliniek waar wel 24 uur iemand is...

En verder, ik snap dat het verdriet doet, en zeker in dit speciale geval. Maar geven om je dieren is juist ook los laten, zeker op het moment dat ze het het hardst nodig hebben. De kat in leven laten omdat het baasje er speciale dingen mee heeft, vind ik dan ook niet zo eerlijk...dat zou buiten beschouwing moeten staan, vind ik.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2562345
Suzanne schreef: Ik snap dit nooit zo.... de DA stelt toch een behandeling voor nadat de kat gezien is.

Dan dus op afbetaling die behandeling inzetten lijkt me.

Geen van ons heeft het dier gezien (om maar te zwijgen dat de meeste van ons de kennis niet zullen hebben.... ) dus hup, op korte termijn advies van DA volgen om nog enig kans te maken.

Suzanne
Ja ze wilt best de behandeling laten plaats hebben bij de da, maar zo na werktijd doen ze niks meer voor de kat, nu alleen  water geven, en afwachten, maar na werktijd ligt het beestje alleen en word er niet naar omgekeken, en dit is de reden dat ze dacht ik ga naar huis met hem, en hoop dat wij hem flink kunnen laten drinken. Of het verstandig is, tja ik heb er zelf mijn gedachten over, ik ga zo ook even met haar praten, ze was nu helemaal overstuur, en ging vrij snel naar huis, dit ook ivm haar eigen ziekte waardoor ze nog niet lang kan staan.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2562349
eelke schreef: Andere kliniek waar wel 24 uur iemand is...

En verder, ik snap dat het verdriet doet, en zeker in dit speciale geval. Maar geven om je dieren is juist ook los laten, zeker op het moment dat ze het het hardst nodig hebben. De kat in leven laten omdat het baasje er speciale dingen mee heeft, vind ik dan ook niet zo eerlijk...dat zou buiten beschouwing moeten staan, vind ik.
Heb ik haar ook net geadviseerd toen ze hier was, bellen met een andere kliniek en vragen wat hun mogelijkheden zijn.
En mijn eerste gedachten was ook als een da al zegt dat zijn lever en nieren het aan het begeven zijn, hoe groot is de kans dat hij het red, er word geen anti gif oid gegeven, alleen maar spoelen in de hoop dat hij het gaat redden, hoe ver wil je gaan, is het niet beter het beestje uit zijn leiden te halen en uit liefde en dank voor al zijn liefde hem los te laten.
Ik ga maar eens naar haar toe en kijken hoe of wat.
Door eelke
#2562351
Extreme schreef: Heb ik haar ook net geadviseerd toen ze hier was, bellen met een andere kliniek en vragen wat hun mogelijkheden zijn.
En mijn eerste gedachten was ook als een da al zegt dat zijn lever en nieren het aan het begeven zijn, hoe groot is de kans dat hij het red, er word geen anti gif oid gegeven, alleen maar spoelen in de hoop dat hij het gaat redden, hoe ver wil je gaan, is het niet beter het beestje uit zijn leiden te halen en uit liefde en dank voor al zijn liefde hem los te laten.
Ik ga maar eens naar haar toe en kijken hoe of wat.
Heel verstandig, ze heeft steun nodig! Succes!
Door Rabia
#2562355
Veel water drinken is niet te vergelijken met wat een spoeling kan doen.
Denk dan ook dat de kat bij de da beter af is dan bij haar thuis, kan me voorstellen dat het geen fijn idee is als de kat alleen gelaten word, dan zou ik, met spoed, op zoek gaan naar een andere praktijk.
Want dat gif krijgt nu in al deze tijd steeds meer zijn kans van binnen alles kapot te maken...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2562370
Nu alleen een beetje water erin gieten gaat echt ook geen zoden aan de dijk zetten  :-\
Ik zou acuut een DA opzoeken en de kat daar aan het infuus laten leggen. Je zou zelf een DA kunnen zoeken (of dierenziekenhuis) waar 24uursdienst geregeld kan worden.
Door Fido
#2562382
Spoelen spoelen spoelen en heel hard bidden!
En dat spoelen ZSM

Zoek een kliniek waar de kat 24 in de gaten gehouden kan worden of overleg met de da wat hun mogelijkheden zijn. In ons geval zijn we ook niet 24 aanwezig in de praktijk maar als we een dier in de opname hebben dan gaan Erwin en ik omstebeurt meerdere keren naar de praktijk we wonen namelijk een paar minuten van de praktijk af. Dan houd het in dat het dier hoogstens 6 uurtjes alleen zou zijn (ik ga laat voor de nacht en Erwin vroeg in de ochtend). Dieren die continue controle nodig hebben sturen wij door naar een 24 uurskliniek.

Misschien hebben ze wel een webcam om alles in de gaten te houden? Of wonen ze dicht bij de praktijk voor regelmatige controle?
Gewoon even vragen  ;)
Door Lil
#2562454
*Dorothea* schreef: Ik vind het niet echt als een vergiftiging klinken, beetje vaag verhaal, zo van nou we weten het niet dus het is een vergiftiging.
Ik durfde het niet te schrijven, want ik ben helemaal geen da en heb er geen ervaring mee.

Lijkt alleen op het verhaal van mijn Scooby van 3 jaar geleden. Ze heeft 3 dagen op sterven gelegen. Lever en nieren begaven het, maar de da wist niet waarvan. Ze heeft het gelukkig met ab, infuus en dwangvoederen toen gered. Ik heb toen goed kunnen praten over dingen als naar 24 uurs kliniek, toch thuis laten verblijven etc. Ik baal dat deze da zo'n 350 km verderop is gaan wonen.  :'(
Door Fido
#2562510
*Dorothea* schreef: Ik vind het niet echt als een vergiftiging klinken, beetje vaag verhaal, zo van nou we weten het niet dus het is een vergiftiging.
Dat is waar maar als de nieren en lever op dit moment zo slecht zijn dan spoelen met de hoop dat de tijd geeft voor verder onderzoek met diagnose en soms knappen nieren en lever waarden onverklaarbaar op na spoelen.
Door Lil
#2562654
Fido schreef: Dat is waar maar als de nieren en lever op dit moment zo slecht zijn dan spoelen met de hoop dat de tijd geeft voor verder onderzoek met diagnose en soms knappen nieren en lever waarden onverklaarbaar op na spoelen.
hier heeft toen gelukkig enorm geholpen. Waarom lever en nieren ermee gestopt zijn is echt een raadsel geweest en zal het ook altijd blijven. Ik als leek: als die ermee stoppen dan vergiftigd het lichaam zichzelf toch of heb ik dat toen verkeerd begrepen?
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2563780
Sorry mensen dat ik gisteren niet meer gereageerd heb, ben met die kennis naar een andere da gegaan. In ieder geval dank voor jullie hulp.  :-*
Ik ben dus naar haar toe gegaan, zag de kat, ja die was ziek, ik ben geen da dus kan niet zeggen wel of niet vergiftigd, maar heb haar toen wel gezegd, ALS je kat vergiftigd is, red je hem echt niet met je eierlepeltje met water, ookal zou je hem een juslepel per keer er in weten te gieten, wat ik niet denk, dan nog is dat niet genoeg, tov wat hij bij de da zou hebben kunnen krijgen, met spoelen. Tel er bij op dat de da had gezegd hoop op een wonder, maar je kan hem beter nu in laten slapen, zijn nieren en lever zijn het aan het begeven, je hebt een grote kans dat je s nachts hem hoort gillen en dat er overal bloed uit kan komen(bek, neus enz), wil je dat meemaken, ik denk dat je hem beter naar een andere da kan laten gaan die wel in de nacht wil zorgen voor je kat. Gezegd dat ze gewoon moet gaan bellen, beginnende met een da hier in de buurt die goed bekend staat.
Afijn zij heeft dit uiteindelijk gedaan, da zei kom maar gelijk, ze had toen geen auto dus heeft ze mij mee gevraagd.
Bloedwaarden mee en aan da laten zien.
Conclusie van deze da:
Ze weet niet wat het dier mankeert, zelf zou zij niet dit dier verdenken aan een vergiftiging(uitsluiten doet ze ook niet), zijn nier waarde (bestaand uit 2) daar is er eentje van verhoogd, ze zegt er iets dus wel wat aan de hand met zijn nieren, zijn leverwaarde vond ze wel verhoogd, maar niet dramatisch, ze hoorde dat de kat zo'n dag of 4, 5 niet gegeten had, dus dan krijg je last van een leververvetting, vandaar die verhoogde leverwaarde.
Hij speekselt erg, volgens da kan dit oa door misselijkheid, pijn of zoals er al gezien was had hij een rode keel, kon het ook te maken hebben met die geirriteerde(ontstoken) keel.
Zij vond het totaal niet nodig om het beestje te euthenaseren, of om hem op te nemen, hij was wel wat onderkoeld. Ze heeft hem prikken gegeven, tegen misselijkheid, en AB, en vocht onderhuids gespoten, tevens moest ze zorgen dat hij weer ging eten, dit door AD blikvoer, liefst zelf en anders dwang. Vandaag moest ze weer terug komen.
Zelf heb ik gewerkt vandaag, maar heb net van haar gehoord, dat hij vandaag(eerst) zelf heeft gegeten, zelf drinkt, poept en plast, sprong weer op de bankleuning, maar ineens kreeg hij aan het end van de middag steeds meer snot, dus da gebeld, bleek dat hij verhoging had, ze gingen nu verder in overleg met de da, ik ben toen verder gaan wandelen met mijn honden.
Zo zie je dat er twee heel verschillende meningen zijn. De 1e is stellig van dit dier is vergiftigd, nu laten inslapen, ok als jij dat niet wilt dan spoelen en hopen op een wonder, en als je dat niet wilt neem hem mee naar huis enne zie maar verder.....
De andere, ziek ja, maar niet nodig om in te laten slapen, hij heeft een kans, grootste zorg zijn zijn nieren, dit door de verhoogde nierwaarde, heeft ab gegeven, prik tegen misselijkheid, vocht onderhuids gespoten, en hij moet eten.
Ze is in ieder geval blij dat deze da hem een kans wilt geven, en hem probeert te helpen.
Zo zwart als het gisteren eerst was is het nu in ieder geval niet meer, nee hij is er nog lang niet, en het afwachten is of hij opknapt en wat zijn nieren verder gaan doen, hopelijk is het nierdieet en voorzover klaar, ik hoop het voor het beessie dat hij weer op mag knappen.
Fido schreef: Dat is waar maar als de nieren en lever op dit moment zo slecht zijn dan spoelen met de hoop dat de tijd geeft voor verder onderzoek met diagnose en soms knappen nieren en lever waarden onverklaarbaar op na spoelen.
Tja fido, die 1e da, wilde eigenlijk het beestje euthenaseren, met moeite dan dat spoelen maar verder onderzoeken was niet nodig, de kans dat hij de ochtend zou halen was nihil, dus om hem uit zijn lijden te halen was de spuit eigenlijk al klaar gelegd.
Kijk hoe zijn bloedwaardes hiervoor waren weten ze niet, dus misschien zijn zijn nieren slechter aan het worden, en is dit nu er met die meting "toevallig" uit gekomen, en is er misschien te veel alleen naar die waardes gekeken, hetzelfde met de leverwaarde, de 2e da vond het niet schrikbarend, wat verhoogd, en dat was logisch bij een kat die een dag of 4 niets gegeten had.

Nou laten we maar hopen dat het beessie opknapt he.
In ieder geval iedereen bedankt voor jullie hulp/reacties  :thumbup:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door