Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sanyo
#256055
Mijn Aussie Sanne heeft een paar jaar op nierdieetbrokken gestaan. Ze heeft een auto-immuun aandoening waardoor haar beenmerg niet goed werkt( ze maakt te weinig bloedcellen aan) en haar nieren functioneren niet helemaal optimaal. Ze krijgt prednison, waardoor haar bloedwaardes gelukkig onder controle te houden zijn. Het laatste half jaar is haar vacht heel slecht geworden( bijna geen ondervacht, bovenvacht is dor en vaal) Ook ging ze steeds meer wat zachtere ontlasting produceren en stinkwinden laten. Ook is ze gigantisch hondenpoep gaan eten. Als het aan haar ligt, slaat ze er geen één over.
Verschillende nierdieetbrokken geprobeert, maar geen resultaat. (creatininewaarden zijn stabiel)
Nu vond de dierenarts dat ze allergisch (?) is omdat ze haar brokken zo slecht verteerd.. In overleg met de internist moest ze hypo-allergeen voer.(nierdieet ineens niet meer nodig!?) Daar werd de ontlasting wel vaster van, maar nog steeds heel veel!
Na het internet te hebben afgestruind ben ik nu sinds een paar dagen bezig met Carnibest eend en rijst. Ze poept al vastere drollen en ook minder. Ook vind ik haar minder moe en alerter. Hoe lang duurt het voordat de vacht verbetering zou kunnen geven?
Ik heb begrepen dat vers voer beter voor de nieren is als brokken, omdat het een ander aminozuurpatroon heeft. Klopt dat?
Ik ben van plan om straks ook af en toe een barfdagje te gaan doen.
Zijn er dan voedingsproducten die ik haar beter niet kan geven ivm haar nierfalen, of bepaalde dingen juist wel?
Marjolein.
Door Lizzy
#256074
De vacht kan binnen enkele weken verbetering laten zien, maar het kan ook maaaaanden duren. Dat hangt heel erg af van de hond en zijn omstandigheden. Overigens verbeterd niet iedere vacht op versvlees. Maar de meeste laten gelukkig wel iets of veel verbetering zien.

Versvlees is inderdaad beter voor de nieren. Om meerdere redenen. Ten eerste bevat het goed verteerbare, kwalitatief de allerhoogste eiwitten. Hoe slechter de kwaliteit van het eiwit, hoe meer afvalstoffen er bij vertering vrij komen en hoe harder de nieren moeten werken bij het filteren. "Vroeger" werden honden met nierproblemen op een eiwitarm dieet gezet. Bij mijn weten is dit tegenwoordig volstrekt achterhaalt en weet zelfs de DA dat het om de kwaliteit van het eiwit gaat, niet om de hoeveelheid. Buiten dat een brok dus gekookt dierlijk eiwit bevat, bevat het tevens een groot/groter deel plantaardige eiwitten (denk ook aan soja! Maar ook aan graan dat eiwit levert) en dat is voor de hond onnatuurlijker en moeilijker te verwerken. Ten tweede bevat het geen nierbelastende troep. Ik denk bijv. aan al die onnatuurlijke mineralen die het bevat. En ten derde bevat het vleesvocht (geen water dus!) dat de hond voorziet van meer en vitaminerijk vocht en vocht is altijd belangrijk bij nierproblemen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#256208
Bij een slechte vacht denk ik als eerste aan de prednison. Maar kennelijk wordt het beter op de CB. Dus zal het toch wel met de voeding te maken hebben.

Kwa nieren: niet te veel fosfor is de clou. Dat zit in granen en rood vlees. Ook zit er in biologische groenten minder fosfor omdat er geen kunstmest gebruikt wordt.

Het hangt er een beetje vanaf hoe slecht de nieren zijn. Als de waarden niet erg verhoogd zijn kun je gewoon versvlees geven.
Zijn ze slecht dan kun je minder eiwitten geven door wat meer vetten toe te voegen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#256209
Overigens: nierfalen wil zeggen dat de nieren bijna niets meer doen, dan heb je een doodziek dier.
Meestal zijn het slecht functionerende nieren.
Door Peet
#256215
Mijn Beau heeft ook heel slechte nieren. (zie ook topic Beau heeft Nierfalen)...maar op Carnibest doet hij het prima.
Nu moet ik wel zeggen dat hij een strak schema van supplementen krijgt die zijn nieren ondersteunen!
Zonder die middelen (geheel op kruidenbasis overigens) zie je hem meteen inzakken :-\.

Hij krijgt 3 maal daags 25 druppels Solidago en 3x daags een capsule Koemis Koetjing.

Verder los ik 2 capsules Brandnetel op in zijn drinkwater. Door de Carnibest krijgt hij 's avonds een omega 3/6 capsule voor zijn jas (die nu gelukkig weer heel zacht is :D), dat doet echt wonderen.
Zolang ik dit schema aan houdt is Beau tierig en levenslustig ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#256481
Welke Carnibest geef jij Beau dan? Ik geef nu eend en rijst, maar dat is vlgs mij rood vlees(als ik het goed heb) en dat zou ik dan dus beter niet kunnen doen.
Zou dus beter iets met kip kunnen geven?
Haar nierwaarden zijn niet zo dramatisch hoog, laatste keer 79 voor een hond van ruim 18 kilo.
Solidago is dat homeopatisch? Ik nl begrepen dat homeopathie niet werkt als je prednison geeft, zoals ik.
Door Peet
#256887
Eend-Rijst is geen rood vlees, maar wit (net als kip zeg maar). Rood vlees = rundvlees.

Ik geef Beau eigenlijk alle smaakjes: momenteel heb ik de Bibi natuurmix, daarvoor had ik ruim 2 weken Kip-Rijst. Wellicht is die beter voor jouw hond. Cb heeft ook een kip-variant, dacht ik. Je zou ook de Lam-Rijst kunnen proberen. Ik geef liever de Natturmix, omdata die iets vetter is en Beau vreselijk was afgevallen. Daarbij poept hij minder op de Natuurmix dan op de kip (maar dat is weer bij elke hond anders denk ik).

Als jouw hondje het goed doet op CB eend-rijst, zou ik dat gewoon lekker blijven doen. Eventueel een keer afwisselen met Kip of Lam.

Solidago is idd homeopatisch. Koemis Koetjing ook (strict genomen valt die onder Fytoteraptie dacht ik), evenals brandnetel.

Of de werking teloor gaat door de Pred weet ik niet, dat zou je aan Tannetje moeten vragen... :(

Je zou in ieder geval visolie capsules kunnen geven voor die vacht (of doe je dat al?)...
Door Lizzy
#256889
mb schreef: Welke Carnibest geef jij Beau dan? Ik geef nu eend en rijst, maar dat is vlgs mij rood vlees(als ik het goed heb) en dat zou ik dan dus beter niet kunnen doen.
Zou dus beter iets met kip kunnen geven?
Haar nierwaarden zijn niet zo dramatisch hoog, laatste keer 79 voor een hond van ruim 18 kilo.
Solidago is dat homeopatisch? Ik nl begrepen dat homeopathie niet werkt als je prednison geeft, zoals ik.
Eend is gevogelte en hoewel het donker is, valt het niet onder rood vlees. Je kunt dit volgens mij dus gewoon goed blijven geven.

Ik dacht ook altijd dat homeopathische middelen totaal niet zouden helpen wanneer de hond prednison krijgt, maar Tannetje (Hitam) vertelde me laatst op het forum dat de werking van het middel wel minder is maar dat het wel iets werkt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#257060
Zowel de Solidago als de Koemis als de brandnetel zijn kruiden. Dat werkt nog wel bij prednison.
Homeopathische middelen willen ook nog wel wat doen, maar aanmerkelijk minder tijdens prednisongebruik.

Ik zou Mariadistel geven bij de prednison om de lever te ondersteunen.

Rood vlees is rund, lam en varken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#257118
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben weer heel wat wijzer geworden!
Ik denk dat de kruidensupplementen voor vochtafdrijving niet echt nodig zijn. Ze krijgt om de dag de prednison en op die dagen plast ze zich al een ongeluk.
Visolie capsules gaf ik nog niet, maar ik ga morgen wel even naar de drogist om te halen, kan ik meteen mariadistel meenemen.

Groetjes, Marjolein.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door