Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2560374
Hallo allemaal!

ik maak maar een nieuw topic aan over Reus, de vorige 29 pagina's zijn inmiddels een soort afgesloten hoofdstuk, want qua voedingsallergieën zijn we er wel uit, hoewel ik kip niet zeker weet en rund nog niet heb durven proberen. Hij eet nu een compleet menu met een behoorlijke afwisseling, waar hij het goed op doet.

er is alleen wel een maar:

de jeuk is nog steeds niet helemaal over. Hij krabt naar mijn idee nog meer dan gemiddeld aan zijn flanken en oortjes. ook heeft hij vrijwel constant op zijn achterpoten, aan de buitenkant ter hoogte van zijn hiel een paar plekjes zitten. soort puistjes met een korstje er op. hij heeft daar geen jeuk of pijn aan, al is het niet echt prettig als ik er aan zit. detail: hij wil korstjes van wondjes altijd op eten, maar van deze plekjes doet hij dat niet.

want, hij heeft bij mijn ouders thuis naar mijn idee minder jeuk dan hier bij mij in amsterdam.

- daar en hier wordt hetzelfde was- en schoonmaakmiddel gebruikt, er wordt ongeveer even veel met hem gewandeld en gespeeld.

- hier in amsterdam krijgt Reus zijn barfhappen, bij mijn ouders meestal kvv, maar geen verschil in diersoorten en allemaal kvv's zonder toevoegingen.

- mijn ouders hebben een goede stofzuiger en een hulp in de huishouding, ik geen van tweeën. ik ben best een poetser, maar qua stof en alles wat daar in woont zal het hier minder schoon zijn dan bij mijn ouders.

- ik woon in de grote vieze stad (centrum amsterdam), mijn ouders in een woonwijk 'in de provincie'. bij mijn ouders wandelt Reus door park en rustig woonstraten, hier voornamelijk door de stad.

- Reus heeft het minst jeuk als hij mee is naar een huisje in bijvoorbeeld de duinen of bos. Dan wordt er natuurlijk veel meer gewandeld en snuffelt, en is hij dus wellicht gewoon te moe op te krabben. maar dan nog... die vakantiehuisjes zijn vaak wel behoorlijk stofvrij, plavuizen op de vloer, leren banken, hoezen om matrassen etc.

wat denken jullie? voor mij wijst er veel naar dat Reus jeuk krijgt van iets hier in de stad of hier in huis. Wat zou dat allemaal kunnen zijn? is het mogelijk en heeft het zin daar op te testen? wat zou ik er aan kunnen doen?

ter info: Reus krijgt nog altijd zijn chinese kruiden (wordt zo eens per 1 a 2 maanden op nieuw samengesteld, zonder gaat zijn gehele toestand en gedrag weer achter uit), Doils Skin olie, probiotica, bloesems en soms wat Groene Os Rust Compositum.

alle ideeën zijn welkom, alvast dank jullie wel!
Laatst gewijzigd door nienk op zo 22 sep 2013, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#2560442
Allergisch voor huisstofmijt? Kun je in het bloed laten testen. Zit vrees ik niet in puur pollen, maar dat kun je nakijken. Cayley krijgt het in haar artuvertin serum. Ik doe in huis spuiten met spray die huisstofmijt dood. Is neemolie en dus geheel natuurlijk. Mijn huis is helaas ook niet zo heel erg vrij van stof. En nu 's winters veel binnen en verwarming aan is echt een probleem.
#2560451
wat ik er nog was vergeten bij te zeggen: er zijn wel dagen dat Reus vrijwel niet krabt, jeukt of bijt. maar er is voor mij geen enkel verband te vinden met dagelijkse activiteiten of voeding.

Lil schreef: Allergisch voor huisstofmijt? Kun je in het bloed laten testen. Zit vrees ik niet in puur pollen, maar dat kun je nakijken. Cayley krijgt het in haar artuvertin serum. Ik doe in huis spuiten met spray die huisstofmijt dood. Is neemolie en dus geheel natuurlijk. Mijn huis is helaas ook niet zo heel erg vrij van stof. En nu 's winters veel binnen en verwarming aan is echt een probleem.
Cayley is daar op getest hè? welke test was dat? en hoe weet je nou welke symptomen van welke allergie/atopie komen?
Borke schreef: Ik raad je aan contact op te nemen middels telefonisch consult met homeopate Sita vd Munnik, ze heeft mij, mijn katten en honden al meermalen uitstekend geholpen de afgelopen 15+ jaar:
http://www.homeo-natura.nl
ook bij zoiets als waar ik nu met Reus mee zit? ik ben een voorstander van homeopatie  hoor, maar aangezien Reus al zo'n 2 jaar bij dezelfde hol DA in behandeling is, hou ik liever alles daar en ga eerst op zoek naar wat er aan de hand is. tenzij het echt iets toe kan voegen natuurlijk.
#2560454
Ze heeft bloedafgestaan. De artuvetrin bloedtest. Wordt opgestuurd en daar komt een uitslag uit. Ze is voor heel veel mijten allergisch. Het meeste voor huisstofmijt. Dat zien ze aan het bloed. Op dit moment zijn de pollen waar ze allergisch voor is er niet, dus daarom kan het op dit moment alleen de huisstofmijt zijn. Ik heb geen schoonmaakmiddel, ik dweil met een stoomreiniger ;-) wassen op 60 graden zonder wasmiddel voor haar (wel met soda). Dus daar zal het niet aan liggen.
#2560457
Ik zou inderdaad zeggen huisstofmijt.

Heb je de mogelijkheid om bv 2 weken echt goed schoon te maken? Dagelijks stofzuigen én dweilen (stofzuigen verspreid ook weer stof) kussens en kleedjes tijdelijk weghalen etc... om te kijken hoe dat gaat?

Verder misschien de lucht die in amsterdam toch wel vuiler is dan ergens anders?
#2560460
eelke schreef: Ik zou inderdaad zeggen huisstofmijt.

Heb je de mogelijkheid om bv 2 weken echt goed schoon te maken? Dagelijks stofzuigen én dweilen (stofzuigen verspreid ook weer stof) kussens en kleedjes tijdelijk weghalen etc... om te kijken hoe dat gaat?

Verder misschien de lucht die in amsterdam toch wel vuiler is dan ergens anders?
ehm ja dat is opzich een goed idee. maar dat gaat mij fysiek niet lukken, helaas.

ik denk ook dat de lucht mee speelt ja, ik heb niet echt een moeilijke huid ofzo, maar wel moeilijker hier dan ik had voor dat ik in de stad woonde, dus het is eigenlijk best logisch dat een gevoelig hondje als Reus (met neus op uitlaat hoogte) daar ook last van heeft.
#2560465
Ik herken veel in je verhaal.
Chico is ook een hondje die regelmatig jeuk heeft, voornamelijk aan pootjes en onderkantje van zijn lijfje.
De jeuk is soms heviger en soms niet aanwezig.
Ik heb bijna een jaar een dagboekje bij gehouden met wat hij had gegeten, waar we gewandeld hadden, wat voor weer het was en hoeveel jeuk hij die dag had. Het bij houden van dat dagboekje heeft wel iets duidelijk gemaakt oa dat vocht zijn jeuk verergerd en dat hij geen groene groentes kan eten.
Ik heb ook de allergietest van artuvetrin laten doen en daar kwam uit dat hij heel erg allergisch is voor div. mijten.
Chico krijgt nu prednison, een moeilijke keuze maar na jaren allerlei natuurlijke geneeswijzen geprobeerd te hebben zonder resultaat is dit het enige wat het leven voor hem leuk maakt.
De dierenarts zet hem het liefst op atopica maar dat durf ik niet.
Ik volg met veel belangstelling ieder topic wat over dezelfde klachten gaat omdat ik nog steeds hoop op de "gouden"tip.
Maar ik heb 'm nog niet gevonden helaas.......  :(
#2560469
arme Chico! :(

Het is bij Reus niet zo erg dat ik prednison zou overwegen, ik denk niet dat zijn kwaliteit van leven te lijden heeft onder de kriebels die hij nu nog heeft. geen jeuk zou natuurlijk prettiger zijn, maar het is voornamelijk dat ik graag wil weten of ik nog iets voor hem kan doen om dit laatste beetje op te lossen.

Wat heb jij voor Chico allemaal geprobeerd aan natuurlijke geneeswijzen?

die Artuvetrin test, hoe veel bloed moeten ze daarvoor afnemen? en hoe doen ze dat? (Reus is echt super braaf en lief bij de DA. totdat er geprikt moet worden, dan moeten we hem met 3 man vast houden en maar hopen dat het lukt voordat ie zich los wurmt.)
#2560796
keetje schreef: Als het eventueel de huisstofmijt zou zijn dan kan puur pollen toch ook verlichting geven? Daar zit toch ook huismijt in? Een verdunning van meelmijt en huisstofmijt.
Er zitten twee mijten in  puur pollen, vandaar dat ik schreef zoek eens op welke.
Hier helpt het helaas niet. Allergie voor 5 mijten en 2 planten die niet in puur pollen zitten.  :(
Maar als huisstofmijt in puur pollen zit zou ik dat inderdaad proberen.
#2561117
ok, Puur Pollen en poetsen it is!

heeft het nou bijvoorbeeld zin om voor mijn bed zo'n anti-huisstofmijt hoes te kopen?

zou je het materiaal daarvan ook aan de meter kunnen kopen? zodat ik daarvan een onderhoes voor het poefje waar Reus graag en vaak op zit kan maken?

ik zal ook eens kijken hoe ik zijn bench een stof vrijer hoekje kan maken, er hangt nu een fleece kleed over heen, maar daar zullen die beestjes zich ook wel erg thuis in voelen?

ik denk dat ik eerst maar ga proberen of het met zelf huisstofmijt bestrijden en Puur Pollen beter word, dat bloed prikken wordt sowieso een martel gang voor Reus, en als het nou beter gaat als ik wat aan het stof doe, dan weet ik het eigenlijk ook al wel.

@Lil: welke neem spray heb jij? en waar gebruik je die allemaal voor?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door