Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chess
#2552912
Ik vroeg me plots af welke lever van welke diersoort ik het beste zou nemen?  Tot nu toe nam ik steeds kalfslever omdat het van een jong dier is en bijgevolg minder schadelijke afvalstoffen zou hebben.
Nu begin ik te twijfelen want een kalf is een kalf tot 1 jaar?  ::) 

Ik weet nl. niet wanneer een kip precies wordt geslacht.  Want als deze jonger is dan een jaar is het misschien beter om kippenlever te nemen?  Wat ik nu dus gedaan heb.  Aan de andere kant denk ik dan weer dat (in de veronderstelling dat het geen biologische kip was) er toch wel weer wat antibiotica of dergelijke inzit waardoor die kalfslever tenslotte toch weer een beter alternatief is?

Ik veronderstel dat het beste dan lamslever is?
Door Martine-Tom
#2552915
Ik heb nu geit en konijn, rund en kip zou ik persoonlijk niet nemen...
Door TuttiFrutti
#2552965
Ik denk dat dat erg afhankelijk is van waar het beestje vandaan komt. Biologisch is volgens mij sowieso geen probleem want die beestjes krijgen niet zomaar medicijnen en eten ook gewoon beter/gezonder.

Belangrijker dan lever vind ik toch de nieren want daar worden de afvalstoffen gefilterd. In de bio-industrie worden die beesten volgegoten met medicijnen. Nieren van rund, kip, konijn en noem maar op, hebben veel te verduren    :(
Door Mevroi Kruim
#2553431
Plofkippen worden tegenwoordig met een week of 6 geslacht. Er wordt in plofkip in die paar weken zeker zoveel zooi gegooid als in een kalf in een jaar. Dus kippenlever van plofkip is even goed/slecht als kalfslever. Legkippen zijn de enige die wat langer leven, nl 9 maanden tot een jaar. Die gaan dan meestal in de soep.

Ik denk dat lamslever idd nog de minste narigheid bevat. Lammetjes lopen iha gewoon in de wei en er wordt weinig aan gesleuteld en geklierd.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 29 dec 2012, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2553447
Ik vraag me dat ook wel eens af.
Wissel het daarom maar gewoon af. Mijn honden zijn niet erg kieskeurig gelukkig.

Wat me ook opvalt is de kleurverschillen van lever. Iemand die daar mee vanaf weet?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2553458
Berna schreef: Ik vraag me dat ook wel eens af.
Wissel het daarom maar gewoon af. Mijn honden zijn niet erg kieskeurig gelukkig.

Wat me ook opvalt is de kleurverschillen van lever. Iemand die daar mee vanaf weet?
volgensmij is die kleur wel aardig 'diervast' althans lamslever heeft altijd dezelfde kleur...
Maar inderdaad wel interessant ben wel benieuwd of iemand dat weet...

Ik geef zelf ook altijd lamslever, jonge geitenlever of lever van wild of bio. Dit doe ik idem met nier, om de reden die hier ook wordt aangegeven...
Laatst gewijzigd door Manon op za 29 dec 2012, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BAC
#2553558
Hier ook altijd lever van jonge dieren, of kleine dieren, maar geen kip! Dat heb ik nog nooit gegeven.
Door Cindy de Wolf
#2553565
Bij mij krijgen ze biologische runderlever en rundernier in 80% van de gevallen. Deze lever en nieren zijn niet te vergelijken met lever uit de bio industrie. Deze zijn erg stevig, mooi van kleur en zeker geen plumpudding. Verder krijgen ze hier lamslever en lamsnier soms konijnnier.
Door smulpaap
#2553595
Hier ook van jonge dieren , kleine dieren of wild . Ik voer geen plofkip
Door chess
#2553739
Ok, bedankt voor de reacties. 

Ik had al niet zo'n goed gevoel bij de kippenlever.
Door jara
#2555024
ik voer hier ganskarkassen (wilde gans) incl. de ingewanden, en daar zit dus ook lever in.....helemaal biologisch zonder toevoegingen
Door Wendi
#2558733
jara schreef: ik voer hier ganskarkassen (wilde gans) incl. de ingewanden, en daar zit dus ook lever in.....helemaal biologisch zonder toevoegingen
Dit is niet helemaal waar Allard, of eigenlijk helemaal niet.
Wild wordt niet gecontroleerd en kan daarom nooit de naam biologisch krijgen.
Buiten dat, als een boer iets op zijn land spuit waar een wachttijd op zit kan hij zijn dieren er een x tijd niet op laten grazen. De reeen, hazen en ganzen grazen er al weer zodra de trekker met het gif verdwenen is...
Gebruikersavatar
Door Berna
#2560215
Nou als ik kon kiezen dan voerde ik toch liever gans me ingewanden dan een of ander dier die voldoet aan de eisen van biologisch...
Gebruikersavatar
Door pike
#2560293
Berna schreef: Nou als ik kon kiezen dan voerde ik toch liever gans me ingewanden dan een of ander dier die voldoet aan de eisen van biologisch...
Ik ook. Wild gaat bij mij altijd voor.
Door Wendi
#2563866
Hier ook (hele) grote wildfan hoor!  :D
Ik wilde alleen dit misverstand even rechtzetten, het ging TS immers om de afvalstoffen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door