Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2558867
Ik zal me eerst even voorstellen want daar is geloof ik geen aparte rubriek voor? 
Ik ben Karin en heb 2 Rottweilers en een kruising Flatcoated Retriever.
1 Rottie reu van 5½ jaar en de Flatcoated teef is 3½ jaar oud. Beide heb ik vanaf puppie. De Rottweiler heeft een bekkenkanteling en een dubbele LPC operatie achter de rug en is daar wonderbaarlijk goed van opgeknapt.
Dan heb ik nog een Rottweiler teef van 6½ jaar en die hebben we sinds begin juni 2012 en met haar hebben we een "probleem".

Toen we haar kregen was ze veel te zwaar (57kg) en liep daardoor mank en hijgde de hele dag. We hebben haar van de brokken op BARF gezet en in enkele maanden was ze 10 kilo afgevallen. Nu, een half jaar later, is ze in totaal 14 kg afgevallen en heeft een heel netjes gewicht van 43 kg. Het is een flinke tante en niet meer te zwaar volgens de DA.

Het probleem is dat zij bij de vorige eigenaar het laatste jaar 2x een Anaalklierontsteking heeft gehad waarbij ze enorme jeuk kreeg. Klier is bij de DA uitgeknepen en gespoeld. Ze heeft Prednosin en Antibiotica gehad en met een paar weken was het dan weer verdwenen. Tussen de eerste en tweede keer is ze een maand of 10 jeukvrij geweest.

Nu heeft zij een maand of 3 geleden hier ook zo'n ontsteking gehad en dezelfde behandeling dan ik hierboven beschreef met dat verschil dat na het stoppen van de kuur, de jeuk weer van voor afaan begon.
Ze kreeg heel langzaam weer jeuk en we kregen weer een kuur van Prednison en AB. Daarna is het heel even iets beter geweest maar ze bleef gevoelig als je over haar achterwerk aaide en ze bleef wel af en toe likken maar ze werd niet meer gek van de jeuk.
In de tussentijd ben ik gestopt met kip en kipprodukten voeren omdat dat wat ik zo gelezen heb, de eerst soort vlees is waar een allergie bij op zou kunnen treden? De DA denkt nl. aan allergie.
13 november heeft ze de laatste tabletten gehad en vanaf die tijd tot nu is de jeuk weer langzaam aan het toenemen.  Alleen de achterhand en de bovenkant van de staart. Sinds een paar dagen zit er op de staart nu ook een korst van het bijten. Ik heb weer Prednison en AB en sinds ze ze gisteren heeft gekregen, is ze vandaag alweer jeukvrij.

Hier kan ik toch niet mee door blijven gaan? De DA raadt ook aan om allergie uit te sluiten om haar minimaal op gekookt Paardenvlees met rijst te zetten en daarbij alleen appel en rijstenkoek te geven. Dat dieet zie ik enorm tegenop want ik ben én bang dat ze het niet gaat vreten omdat ze de voerbakken van de andere honden ziet maar vooral ook dat het geen allergie is en ze gepest wordt voor niets. Ik heb bij allergieën altijd in mijn hoofd dat dat dan over het hele lichaam moet uiten en niet alleen in de buurt van de Anaalklier? Feit is wel, dat die klier regelmatig verstopt zit en daar dus wel een reden voor moet zijn.

Heeft iemand soms toevallig ervaring met zoiets en zo ja, hoe is dit aangepakt?
Zou het een voedselallergie kunnen zijn?
De DA zegt dat een allergietest (bloedonderzoek) niets uithaalt zolang een voedselallergie niet is uitgesloten. Zijn mening is dat áls er een allergie uit zo'n test zou komen, ze dit altijd via voedsel binnen kan krijgen en we dan met zo'n uitslag ook niet verder komen.

Ik heb best al veel gelezen over allergieën maar kom er in dit geval niet uit.
#2558945
Ik zou in eerste instantie geen enkel graan/rijst/brok meer voeren. Van een goede barf maaltijd krijgen ze mooie stevige ontlasting. Die stevige ontlasting zou de klieren leeg moeten drukken. Is ze ook haastig bij t poepen? Anaalvocht komt na het drolletje. En is de jeuk niet van worm, vlo? Alles goed nagekeken? Wanneer er geen verbetering in komt zou ik de klieren weg laten halen bij een goede ervaren DA.
Mijn vorige twee brok-honden hadden allebei ontstoken anaalklieren die weg gehaald zijn. Nooit meer last gehad. Mijn derde hond eet kvv met barf, heeft drollen die je zo kunt oppakken  ::) en tot nog toe geen problemen gehad. Heb ook wel eens gehoord dat t erfelijk kan zijn.Sterkte ermee, niet leuk die jeuk  :-\
#2559919
Vlooien en wormen zijn het niet want we hebben haar een vlooien en wormenkuur gegeven toen het begon om dat vast uit te sluiten.
Zij heeft ook anaalvocht nadat ze gepoept heeft en 1 klier is ook gewoon goed. Het gaat om de linker klier, die is steeds ontstoken en zit dan dicht.

Ik heb van de week al een zak brokjes Gluten en Granenvrij gehaald om haar als snoepje tussendoor te geven.
Wat valt er allemaal precies onder granen? Vallen daar ook groenten onder?
Ik voer ook Fazantnekken maar de krop die er nog wel eens inzit haal ik er voor haar uit. Kan ik dan de nekken wel blijven voeren of moeten die ook van het menu? En konijn, die eet ook granen. Moet dat allemaal geschrapt worden?
En hoe zit het met pens?

Ik heb al gezocht op het forum maar kan er niet goed wijs uit worden wat nu wel en wat niet gevoerd kan worden bij een graanvrij dieet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door