Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2559532
Hallo, mijn hond is op dit moment opgenomen na doorverwijzing van dierenarts. Ze gaf steeds over en was niet lekker. Ze heeft al bijna 2 jaar chronisch nierfalen, en krijgt altijd Bandit nierdieet. Het is een gesterilliseerd teefje van 10 jaar, en weegt 20 kilo.

Ze ligt sinds gisteren aan het infuus, en als alles goed gaat heb ik haar volgende week woensdag weer thuis. De nierwaarden zijn te hoog (creatinine 390, ureum 46,5, phos 5+), en ook andere waarden zijn te hoog (amylase, lipase). Arts in de kliniek waar ze nu is heeft het bloed opnieuw doorgestuurd, waar van een andere waarde van de alvleesklier ook uit bleek dat het verhoogd is.. Er zijn ook echo's gemaakt.

Stel dat het allemaal goed gaat; de waardes zakken etc, dan heb ik begrepen dat het niet verstandig is dat ik Bandit nierdieet blijf geven, ivm te veel vet. Voor een alvleesklierontsteking is er weer een ander dieet nodig. Omdat hier geen kant en klaar dieet voor is, wil ik heel graag deze tijd gebruiken om uit te zoeken wat ik mijn hond kan gaan voeren als ze terug komt..

Kan iemand mij helpen?
#2559591
Ik weet dat carnibest de alvleesklierversie heeft, carnibest pancreas, misschien is dat iets voor je hond? Is een KVV, net als dat bandit is. Wat het beste is voor jou hond, omdat er een dubbel gezondheidsprobleem is, weet ik niet, je kan evt met de leveranciers kontakt opnemen wat de mogelijkheden zijn.
#2560252
Bedankt voor je reactie! Ik las dit op de site van carnibest; Deze voeding is speciaal gemaakt voor honden met exocriene pancreas-insufficiëntie.
Volgens mij is dat net wat anders, aangezien mijn beestje nu juist veel te hoge waardes heeft, dus blijkbaar werkt die alvleesklier overmatig vanwege de ontsteking?
Infuus slaat tot nu toe nog niet aan.. Creatinine is gezakt van 390 naar 369, maar dat schijnt niets voor te stellen.. Bah
#2560466
Fjurdy heeft een chronische pancreatitis. Ik heb zelf een dieet samengesteld en maal het eten voor hem zelf omdat ik de carnibest pancreas veel te duur vind. Ik maak zijn pancreas dieet dus zelf.
Ik zal zo meteen even kijken naar de percentages die ik hem geef. De verse pancreas bestel ik altijd bij Henk Versluijs.
#2560473
Dankjewel! Hoe zien die waardes van amylase en lipase etc bij Fjurdy er dan uit? Ook verhoogd of gewoon normaal of juist te laag? 

De dierenarts heeft niet gezegd of ik nou een hond heb met chronisch of acute pancreatitis. Het is nooit eerder onderzocht. Ik ging eigenlijk uit van acuut, omdat de hond dat overgeven/buikpijn/diarree pas sinds kort heeft.
#2560685
Amylase was 2352 en mag maximaal 1264 zijn, lipase was 1089 en mag maximaal 298 zijn. Veel te hoog dus.

Fjurdy heeft gelukkig niet aan het infuus gelegen.

Zijn menu is op dit moment:

bot 20%
groente 20%
orgaan 15%
vlees 20%
pancreas 25%

Dit alles wordt wel gemalen, omdat hij het anders niet kan verdragen. Verder krijgt hij 4x daags te eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door