Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door muppie en co
#2558759
hallo
na rontgenfoto blijkt mijn hondje een te groot hart te hebben, waardoor de lever zijn werk niet meer kan doen (stuwing in lever??) en hierdoor kunnen de nieren hun werk niet meer doen. Resultaat hoge nierwaarden in bloed. In het kort de conclusie van de dierenarts.

Volgens de dierenarts moet ik nu een nier-sparend dieet gaan geven. Maar als ik zijn verhaal volg dan zit het probleem in eerste instantie in het hart (hier kunnen we niks meer aan doen, dan wat we al doen, hartmedicatie en vochtafdrijvers). Ik zou dan denken dat ik een lever-sparend dieet zou moeten geven, want doordat de lever door stuwingen te groot is kan deze er niet voor zorgen dat de nieren van voldoende bloed worden voorzien...

Geen idee wat ik nu moet doen... de dieten die jullie als voorbeeld geven verschillen nogal. bijvoorbeeld in het leverdieet mag je geen pens geven en in het nierdieet juist wel.

Iemand advies?
Door Nathascha
#2558763
Ga je ook medicatie geven?

Moeilijk voor je zeg. Is het al een oude hond?

Qua dieet volg ik dit topic graag, daar kan ik je helaas geen advies in geven.
Door *Flip*
#2558771
het bloed dat van de darmen komt gaat eerst naar de lever, daar wordt het 'gefilterd' en gaat het door naar het hart, dan via de longen terug naar het hart en dan naar het lichaam, dus ook naar de nieren.

Als het hart niet voldoende bloed uit pompt krijg je 'filevorming' voor het hart, dit geeft de druk op de lever.

Door de file vorming wordt de druk waar tegen het hart moet pompen ook hoger, er zal dan minder snel een bepaald volume bloed voor de aderen lopen en de nier zal dus ook minder bloed krijgen.
De nier krijgt 10% van het bloedvolume dat bij 1 hartslag uit het hart komt. Dit is erg belangrijk voor de functie van de nier.

Het beste is om een lever- & niersparend dieet te geven, maar ik heb geen idee of het mogelijk is.  Een leverdieet is in ieder geval niet de oplossing voor het probleem bij de nieren.

succes!
Door muppie en co
#2558835
wauw bedankt voor je uitleg, is me nu al een stuk duidelijker.

maarre toevallig nog tips hoe ik ervoor zorg dat hij gevarieerder gaat eten. Nu wil hij alleen lekkere dingen die juist niet gezond zijn en een beetje pens. Hij zit nog steeds in de kritische fase, gisteren hebben ze hem opgegeven en 's avonds begint hij met eten  ??? Om hem nu uit die kritische fase te krijgen moet hij natuurlijk beter en gezonder gaan eten maar hoe  HELP!!
Door hamada
#2558858
Ramses onze cavalier had ook een vergroot hart  en leverstuwing. Dit was merkbaar door erge pijn waarvoor hij temgesic voorgeschreven kreeg. Dit hielp tegen de pijn. Voor zijn hartklachten kreeg hij alles bij elkaar zes soorten medicijnen waardoor hij toch zonder benauwdheid en pijn doorging. Toen zijn conditie echt weg was hebben we hem laten gaan.
Hij at ook slecht, en we probeerden zo lekker mogelijk eten te geven. Satinballs, hart, lamshart, als hij het maar wilde eten. We probeerden ook kvv, maar als hij dat niet wilde ook dingen als gebraden kip, biefstuk, soepvlees etc. Zelfs af en toe een koffiebroodje, want hij viel best af. En dat vond hij wel lekker. Omdat hij toch een hondje van de dag was, maakte een dieet niet meer uit. We gingen voor zoveel mogelijk plezier en zo min mogelijk last voor hem.
Voor zijn hartproblemen stond hij onder controle bij dr. Mandigers van de Wagenrenk. Wij hebben altijd met onze hartpatientjes goede ervaringen met hem. Als er nog iets te halen is met medicatie dan kan hij dat vaststellen, maar wel met oog voor de beleving van de hond.
Maar ik begrijp dat je hond er echt slecht aan toe is.
Ik wens je veel sterkte toe.
Door muppie en co
#2558874
Hamada is bij jullie hondje toendertijd ook geconstateerd dat zijn nierwaarden te hoog waren.

ik zit nu met het probleem dat na een aantal dagen niet meer willen eten mijn hondje nadat 2 verschillende dierenartsen hem hebben opgegeven weer is gaan eten. Ik wil hem nu natuurlijk dan ook uit die kritieke periode hebben. Maar van de andere kant denk ik misschien moet ik hem gewoon te eten geven wat hij wil.... :'(
Door hamada
#2558974
Nee, er is toen verder geen bloed geprikt. Wel n.a.v. zijn pijnklachten ik meen een echo (of een foto) van zijn buik gemaakt en daar bleek de stuwing uit. Ik weet niet of jouw hond al aan het afvallen was? Onze hartpatientjes vallen in hun laaste jaar altijd veel af (hoort bij het beeld) en de eerste tijd krijgen ze dan extra kvv, zodra ze moeite met eten krijgen, proberen we ze hoe dan ook gewicht te laten aanzetten. Wel met een scheef oog naar voldoende voedingsstoffen en vitamines e.d., maar als dat niet lukt, dan maar wat onevenwichtiger. ;) Vaak hielp wel bijv. gebraden kip door zijn kvv geprakt, satinball gemaakt van kvv i.p.v. gehakt, e.d.
ik denk dat het belangrijk is dat je hond in ieder geval begint te eten, waarna je daarna wat extra gezonde dingen kunt gaan mengen.
Wij hebben zelfs een blikje van de dierenarts geprobeerd, maar dat bliefte meneer niet .
Hier op barfplaats staan ook tips over dieet voor nierpatienten, en hier vind je ook info
http://www.dogaware.com/health/kidneydiet.html  Je kunt kijken of daar iets lekkers voor je hond bij zit.
Door Lizzy
#2560954
muppie en co schreef: Hamada is bij jullie hondje toendertijd ook geconstateerd dat zijn nierwaarden te hoog waren.

ik zit nu met het probleem dat na een aantal dagen niet meer willen eten mijn hondje nadat 2 verschillende dierenartsen hem hebben opgegeven weer is gaan eten. Ik wil hem nu natuurlijk dan ook uit die kritieke periode hebben. Maar van de andere kant denk ik misschien moet ik hem gewoon te eten geven wat hij wil.... :'(
Ik denk dat eten belangrijker is dan wat hij op dit moment eet. Je voert hem normaal gesproken rauwe/verse voeding? Ik zou zelf kiezen voor een combinatie van het nier en lever dieet (BARF):

Dus nier dieet: 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Lever dieet: 50% eiwitten in de vorm van vlees, vis, eieren, zuivel en 50% groente + graan (en ik zou zelf van die 50% groente en graan weer 30% a 40% graan geven en 20% a 10% groente).  Ik zou 1 keer per week wat hart geven, maar: weinig. Een paar theelepeltjes. 

En dus kiezen voor 20% vleesbot (van kleine dieren!), 20% pens, maximaal 5% andere organen zoals hart, lever en nier, 50% groenten en granen (havermout, voor de lever), 5% spiervlees maar geen rood vlees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door