Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door M@rina
#2557955
Volgens mij is dit al de derde keer dat je een topic opent over de calciumfosforverhouding in kvv. Eerder in december 2 topics over een zogend teefje met eclampsie en het vermoeden dat dit kwam dor de calcumfsforverhouding, maar goed dat is geen antwoord op je vraag.

Wat ik altijd begrepen heb is dat als je spier, bot en orgaan in de juiste verhoudingen voert, de verhouding fosfor/calcium goed is. Over het algemeen hanteren kvv's ongeveer dezelfde hoeveelheden bot, vlees en orgaan.
Door Fige
#2558042
Dat klopt! Maar nog steeds niet echt een antwoord. Als ik kvv's vergelijk
Dan zijn de percentages ook weer anders.
Door Too
#2558630
Volgens Billinghurst  gewoon in de bieb
voer je tussen de 1.1 -1.5% calcium [niet meer dan 2%]
en is de optimale verhouding calcium : fosfor  1,1 : 1 wederom volgens Billinghurst

Overigens lees ik ook [bij Carnivoer] dat heel, heel vaste/constante samenstelling van een voer [als in brok]
minder gezondheidswinst geeft dan je misschien zou verwachten,
vers [al dan niet zelf samengesteld]en variatie zorgen voor een meer optimale voeding
Gebruikersavatar
Door Manon
#2559807
Als het fosfor te hoog is en dan heb ik het over meer dan 0,5 mg  is dit een belasting van de organen. Calium moet hoger zijn dan fosfor zodat het lichaam de calcium uit de voeding kan halen en niet uit het calcium van het lichaam, is het calcium te laag dan is dit wat gebeurt over een langere tijd, ik heb het dan over jaren. Je krijgt dan bot afbraak.
Ook mag calcium weer niet te hoog, een het poept lastig maar voor honden in de groei kan dit weer groei afwijkingen geven, uitend van groeipijn tot complete misvormingen.
Als een KVV nu met fosfor tussen de 0,2 en 0,5 zit is het goed mits er een calcium van 1-2 tegenover staat dus maximaal 1
Verhouding calcium fosfor uitmuntend 1:1 en acceptabel en goed voor gezondheid 2:1 "
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door