Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2557888
Nou ben ik al twee keer op mijn .... gegaan door een verkeerd knoppie aan te raken en hoppa, weg tekst  >:(
Ik ga nog één poging doen:

Cairn terrier teef, 13 jaar, 11 kg, ziekte van Cushing (goed onder controle met Vetoryl + homeopathisch chinees poedertje van doc; mevrouw gaat als een tierelier).
Kruising Jack Russel terrier/Chihuahua, reu, 10 jaar, 7,5 kg
Kruising Border terrier/Basset reu, 8 jaar, 9 kg
Kruising York teef, 1 jaar, 5 kg

In afwachting van 'de grote bestelling', heb ik kleiner ingeslagen bij de plaatselijke dierenwinkel/arts:

Eendenek, kippenek, kippekarkas, eendevleugels, konijnekarkas
Kipfilet en rundvlees
Runderpens en lamshart
Verschillende groente even gekookt en gepureerd
extraatjes: ei, yoghurt en sardientjes

Sinds afgelopen vrijdag (dus al 6 dagen nu) geef ik elke avond:

Dwarrel 110 gr bot, 15 pens, 15 hart, 45 vlees en 35 groente
Max 75 gr bot, 10 pens, 10 hart, 30 vlees en 25 groente
Kruimel 90 gr bot, 15 pens, 15 hart, 40 vlees en 30 groente
Spoiler 50 gr bot, 10 pens, 10 hart, 20 vlees en 20 groente

Toch vrij snel het gevoel gekregen Spoiler te kort te doen, skinny is één ding, te mager is niet mijn ding  :-[ Zij krijgt dus eigenlijk al meer, stukje vlees, stukje bot extra en groente ook.  In het begin wist Spoiler niet goed wat te doen met die botten; vanavond voor het eerst hoefde ik niets vast te houden/kleiner te knippen. Ze heeft een stuk konijnenkarkas helemaal zelf fijn gekregen met een overbeet waar je u tegen zegt ;D

Graag adviezen, opmerkingen of anderzins opbouwende kritiek ::)
Door Mowgli
#2558078
[quote="Dwarreltje"]
Nou ben ik al twee keer op mijn .... gegaan door een verkeerd knoppie aan te raken en hoppa, weg tekst  >:(
Ik ga nog één poging doen:
[/quote]Als ik grote lappen text schrijf die ik wil versturen (per email of in een forum), dan schrijf ik die altijd eerst in een tekstverwerker als Word, Notepad , kladblok of Wordpad en sla die tussentijds steeds op. Zo heb ik altijd een bakup voor het geval ik een verkeerd knopje druk.

Met je menu kan ik je helaas niet helpen, want ik heb geen hond, maar een kat.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2558233
heb niet de percentagens bekeken , wel het aantal diersoorten en ziet er goed uit (ook voor beginners)
misschien nog kijken naar lever en nier?
dit is een goed begin die nog fijn uit te bereiden is over een paar weken met andere soorten  ;)

vooral met de ogen voeren en het menuutje een beetje als richtlijn gebruiken .
kan zijn dat ze naar een paar weken minder goed eten omdat ze zich " verzadigd " voelen door de voeding ...
geen nood geef ze dan een dag of 2 minder zodat ze blijven eten en er niet mee gaan klieren ...
mijn ervaring hier is dat de dames in het begin erg moesten leren om te kauwen , en als ze dit op momenten minder graag deden , maakte ik het kleiner ...
Laatst gewijzigd door lauraV op do 03 jan 2013, 03:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2558282
Dwarreltje schreef: Nou ben ik al twee keer op mijn .... gegaan door een verkeerd knoppie aan te raken en hoppa, weg tekst  >:(
Ik ga nog één poging doen:

Cairn terrier teef, 13 jaar, 11 kg, ziekte van Cushing (goed onder controle met Vetoryl + homeopathisch chinees poedertje van doc; mevrouw gaat als een tierelier).
Kruising Jack Russel terrier/Chihuahua, reu, 10 jaar, 7,5 kg
Kruising Border terrier/Basset reu, 8 jaar, 9 kg
Kruising York teef, 1 jaar, 5 kg

In afwachting van 'de grote bestelling', heb ik kleiner ingeslagen bij de plaatselijke dierenwinkel/arts:

Eendenek, kippenek, kippekarkas, eendevleugels, konijnekarkas
Kipfilet en rundvlees
Runderpens en lamshart
Verschillende groente even gekookt en gepureerd
extraatjes: ei, yoghurt en sardientjes
Mooie afwisseling hoor. Ik mis alleen lever en nier in je menu. Zeker lever is belangrijk voor de vitamines A en D.
inds afgelopen vrijdag (dus al 6 dagen nu) geef ik elke avond:

Dwarrel 110 gr bot, 15 pens, 15 hart, 45 vlees en 35 groente
Max 75 gr bot, 10 pens, 10 hart, 30 vlees en 25 groente
Kruimel 90 gr bot, 15 pens, 15 hart, 40 vlees en 30 groente
Spoiler 50 gr bot, 10 pens, 10 hart, 20 vlees en 20 groente

Toch vrij snel het gevoel gekregen Spoiler te kort te doen, skinny is één ding, te mager is niet mijn ding  :-[ Zij krijgt dus eigenlijk al meer, stukje vlees, stukje bot extra en groente ook.  In het begin wist Spoiler niet goed wat te doen met die botten; vanavond voor het eerst hoefde ik niets vast te houden/kleiner te knippen. Ze heeft een stuk konijnenkarkas helemaal zelf fijn gekregen met een overbeet waar je u tegen zegt ;D

Graag adviezen, opmerkingen of anderzins opbouwende kritiek ::)
Als Spoiler te mager wordt, kun je van alles meer gaan geven. Ik weet welke hond precies Spoiler is maar in de regel hebben kleine honden relatief veel meer eten nodig dan grote. Dus 2% is voor een kleine hond vaak niet genoeg.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2559045
Dank voor de reacties ;)

Niet-zo goed- willen eten kennen mijn hondjes niet. Het staat tegenwoordig 16-potig  te trappelen, piepen, zelfs jodelen als ik de bakjes vul/afweeg. Ontlasting in de gaten houdend, schipper ik wat met bot en orgaanvlees. Werkt prima.

Inderdaad had ik 2% aangehouden en bleek dat te weinig voor 1 jarige Spoiler. Nu krijgt ze gewoon 'meer'. Gewoon op gevoel. Het menu is dus inderdaad een leidraad waarlangs je loopt, afwijkend waar nodig.
Toen ik nog een aangebroken blik bonen zag staan (Dwarrel met haar eeuwige honger kreeg altijd extra maagvulling), ging dat er ook nog rap in bij hen.

Ik kreeg al het gevoel wat te eenzijdig bezig te zijn, al wordt het menu dagelijks aangevuld met ei, yoghurt en/of sardientjes (vooral die laatste zijn ze stapel op). Dus morgen nog even wat lever en niertjes erbij halen als ik de vleesbotten ophaal.
Maandag zou de bestelling bij Lupa aankomen:

1 x Konijnenvlees lappen 1kg
2 x Runderpens lap 1kg
3 x Kippennekken 1kg
3 x Eendennekken 1kg
6 x Kwartelkarkas 500gr
1 x Lamsniertjes 1kg
1 x Geitenvlees 1kg
1 x Kalkoendijvlees 1kg
1 x Kippenlever 1kg
1 x Paardenvlees 2kg
2 x Runderhart blokjes zakje 500gr

Zal een goedbestede maandag worden :biggrin2:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op do 03 jan 2013, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door