Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Hera
#2556846
Mijn Chinese naakthond van 6 maanden krijg nu sinds 3 weken KVV.
Hiervoor heeft ze altijd brokken gehad, maar daar kreeg ze jeuk van en puistjes.

Op dit moment krijgt ze aan KVV  Carnibest, Haaksbarf en in de middag Renske.
Echter heb ik sinds de kvv wat problemen met haar ontlasting.
Ze heeft vaker dat ze probeert te poepen maar dat er niks komt.

Gister zat ze zelf zo gefrustreerd te proberen dat ze het uit gilde van de pijn.
Optillen kon ook niet meer van de pijn. Op oudjaarsavond dus nog snel naar de dierenarts geweest. Na een aantal onderzoeken kon deze ook niks vinden..

Mijn vraag hierbij dus,
Kan het zijn dat ze door de KVV last heeft van haar darmen?
En hoeveel mag ik haar geven? Ze krijgt s'ochtends en s'avonds KVV en smiddags renske, maar hoeveel kvv mag ze per maaltijd? Ze heeft alles binnen 5 seconden op en ze lijkt meer honger te hebben.. Ze is nu 4 kilo.

En een discussie die ik met mijn moeder had, is het mogelijk om verschillende kvv te geven?
Zoals bijv. de ene week carnibest, andere week smuldier etc etc?

Beetje veel vragen, maar alvast bedankt voor het beantwoorden.
Door Sam_V
#2556932
Hallo,
Ik ben er zelf nog niet zo lang mee bezig maar is Renske niet gestoomd en ik denk dat er ook rijst in zit.
Zelf geef ik ook verschillende merken en samenstellingen door elkaar en heb nog nooit problemen ondervonden.
Wel kijk ik dat er zeker geen graan, rijst of mais in zit.
Sam
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2556971
Dat kan ja, ze zal nog wel moeten wennen.

Renske is geen kvv, dus die kun je net zo goed schrappen. Het is mogelijk om verschillende kvv's te geven. Vinden wij hier ook idealer omdat je dan zeg maar...niet op één paard wedt.

Als ze moeite houdt met de ontlasting dan zou ik goed in de gaten houden wat ze dan die dg precies geeten heeft. Carnibest staat er niet echt bekend om dat je er harde ontlasting van kan krijgen, van Haaksbarf weet ik het niet precies.
Maar je kan dus prima de ene dag merk a geven en de volgende dag merk b. Het mooiste is dan wel dat je niet van alle merken b.v. de rundversies gebruikt, maar ook de andere diersoorten, dan krijg je een prima variatie.
Door M@rina
#2557055
Mijn voorgangers hebben het ook al gemeld, Renske is geen kvv, maar veredeld blikvoer. Afwisseling is juist goed, daardoor kan je ook meer verschillende diersoorten voeren. Iedere diersoort bevat weer andere voedingsstoffen, hoe meer dierssoorten je voert hoe completer, maar kijk wel naar de kwaliteit van het voer.

Carnibest is bijv. een prima kvv, maar zij voegen een premix van vitamine en mineralen toe, daardoor zou je in principe met 1 variant toe kunnen. Wat ik daar nadelig aan vind is dat die vitamine en mineralen niet natuurlijk zijn. Haaksbarf daarentegen bevat 100% van 1 diersoort en die moet je dus ook afwisselen. 4 á 5 diersoorten in 3 weken dan voer je ook complet maar wel op een natuurlijke wijze.

Andere kvv die je op dezelfde wijze voert zijn:
Tinlobarfmenu, darf eko (bevat al 4 diersoorten in 1 verpakking), Versvoer (idem), Alaska, All Animal, Carnivoer, Tammenga, Ropadog en Dinapet. Met de laatste 2 heb ik zelf geen ervaringen, de andere allemaal wel en zijn goed bevallen.

Heb je zelf een verband kunnen leggen tussen welk voer en het niet kunnen poepen? Als het voornamelijk bij Haaksbarf is zou je wat gepureerde of gekookte groente toe kunnen voegen, dat zit daar niet in en maakt de ontlasting wat soepeler.
Als je wilt gaan afwisselen, wacht dan even met het geven van Tinlo barfmenu, dat staat er om bekend dat het wat harde ontlasting geeft, daar zit jouw honde nu niet op te wachten.

Succes!
Door Hera
#2557105
Allereerst heel erg bedankt voor de reacties!

Wat Renske betreft, die zal ik gaan afbouwen.
Ik denk zelf dat ze de verstopping gekregen door Carnibest Rund. Heb het gevoel dat ze hier erg gevoelig voor is. Haaksbarf heb ik nu alleen nog met paardenvlees maar die ga ik verder uitbreiden.

Wil ook wel andere merken geven maar het is nog allemaal zo nieuw voor me! Ben nog beetje uitvogelen waar ik wat kan halen. :)

Weten jullie misschien ook een beetje hoeveel ze mag hebben met haar leeftijd/gewicht? Ze heeft na haar maaltijd vaak nog honger. Dit heeft ze niet wanneer ik Renske geef.

Daarnaast doe ik er nu ook een beetje olijfolie doorheen. En af en toe wat gekookte ewrten + worteltjes. :)

Nogmaals bedankt!
Door M.P
#2557115
[quote="M@rina"]
Als het voornamelijk bij Haaksbarf is zou je wat gepureerde of gekookte groente toe kunnen voegen, dat zit daar niet in en maakt de ontlasting wat soepeler.


[/quote]
haaks barf bevat toch 15% groenten , zou toch meer dan genoeg moeten zijn
Door Unicorn
#2557202
De hoeveelheid die ze nodig heeft hangt ook af van hoe actief ze is. Mijn hond (jr) van 8 maanden krijgt 5% van haar lichaamsgewicht (4.5 kg), doet het daar erg goed op maar is ook heel actief. Ze eet gemiddeld zo'n 225/250 gram op een dag verdeeld over 2 maaltijden.
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2557304
Ook ik ben pas een paar weken echt bezig met kvv. Daarvoor rommelde ik nog wat met kvv met premix en brok. Nu erg veel gelezen en geleerd.
Een van mijn meiden had ook erg veel moeite met poepen.
Ik geef haar nu af en toe een eitje door haar eten.
Ze mag er met haar 5.7 kilo ongeveer 1 per week, maar ik kluts hem ook wel eens en dan verdeel ik het onder de drie dames. Dan kan het wat vaker en dat lijkt te helpen.

Op andere dagen geef ik wat zalm olie.
Olijf olie was minder goed voor een hond begreep ik.

Succes met info opzuigen, wel leuk he. :)
Door Unicorn
#2557464
Vergeten; in plaats van olijfolie kun je beter virgin kokosolie (bioplanete, natuurwinkel) gebruiken, een theelepeltje ongeveer. Kun je over het voer doen maar hier word het zo van het lepeltje afgelikt
Door Hera
#2557783
Wat een reacties nog steeds zeg! Hihi leuk!

@teckelstaart: Ik ben inderdaad ook nog steeds beetje rommelen. Vandaag heeft mn moeder aantal smuldier pakken gehaald. Niet A kwaliteit natuurlijk, maar ik ga het eens proberen. De kip variant zal ik mengen met verse groentes.

En ei is Merry gek op!
Zondags krijgt ze er altijd 1. :)

Info opzuigen is inderdaad leuk! Mits ik het onderwerp interessant vind natuurlijk. :p

@Unicorn: Ik ga morgen meteen kijken in de stad... AL heb ik geen idee welke natuurwinkel... We hebben hier een tuinen.... Maar of die dat heeft... Weet je toevallig een paar ''namen'' van natuurwinkels die het hebben?
Door Unicorn
#2557847
Bij de tuinen hebben ze het ook wel, volgens mij moet je dan de Royal Green Coconut Cream Extra Virgin hebben (zit in een glazen pot) Hier hebben we alleen De Natuurwinkel, klein gehucht dus geen tuinen voor ons. Denk dat ze het bij iedere natuurwinkel wel hebben ongeacht hoe die genoemd word.
Door Hera
#2557867
[quote="Unicorn"]
Bij de tuinen hebben ze het ook wel, volgens mij moet je dan de Royal Green Coconut Cream Extra Virgin hebben (zit in een glazen pot) Hier hebben we alleen De Natuurwinkel, klein gehucht dus geen tuinen voor ons. Denk dat ze het bij iedere natuurwinkel wel hebben ongeacht hoe die genoemd word.
[/quote]

De tuinen heeft dit inderdaad!
Bedankt! En dit spul is ook echt goed voor honden elke dag?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door