Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2556960
Reus is vanmiddag zo'n 2.5 uur mee geweest op een nogal modderige en natte wandeling, en heeft nu enorm jeuk aan zijn voetzooltjes. Hij is al in de douche geweest en ik heb zijn pootjes nog eens gewassen met natte handdoek, maar hij blijft maar tussen zijn kussentjes knagen, moet er zelfs een beetje bij piepen. Behalve dat z'n kussentjes beetje ruw voelen, is er niets bijzonders op te merken en alle 4 de pootjes zijn even erg.

Iemand enig idee hoe dat nou kan komen en wat ik er aan kan doen? Hij is natuurlijk ook hartstikke moe en voelt zich duidelijk niet helemaal happy.

Alvast bedankt!
#2556965
Ik zou niet weten wat het precies is, maar met onverklaarbare jeuk na een wandeling heb ik bij Sam goed resultaat gehad met deppen met zilverwater. Echt even soppen met een wattenbolletje.
Sterkte met en voor Reus.
#2556968
hamada schreef: Ik zou niet weten wat het precies is, maar met onverklaarbare jeuk na een wandeling heb ik bij Sam goed resultaat gehad met deppen met zilverwater. Echt even soppen met een wattenbolletje.
Sterkte met en voor Reus.
Dank je voor de tip, hoor hiermee positieve dingen over zilverwater, zal dat eens opdoeken voor een volgende keer.
#2556975
Moyra heeft dat ook wel eens. Geen idee waar het door komt, of waar ze dan doorheen gelopen heeft. Maar het voelt duidelijk niet fijn.
Ze ligt dan ook niet rustig, trekt met de poten (het zijn meestal de achterpoten?) en springt op om dan ergens anders te gaan liggen en gaat weer knagen.
Ik spoel de pootjes dan in lauw water en babyzeep maar dat helpt niet altijd. Er iets op smeren gaat niet want ze likt er meteen weer aan.
Meestal is het met een uur of 2/3 hier wel over, maar het is wel sneu om te zien dat ze er zo onrustig van zijn.  :(

Ik lees dus even mee, want heb nog niet uitgevonden wat ik er aan kan doen.  :-\

Sterkte voor Reus!  :-*
#2557075
Het is inmiddels weer over lijkt het, maar als iemand weet wat het is ben ik er nog steeds wel benieuwd naar!

Annemarie, is het bij Moyra na specifieke wandelingen? Of maakt het niet uit waar je geweest zijn of hoe de ondergrond is?
#2557189
ik zie dat hier wel eens maar dat komt dan van planten
Vooral door brandnetel,maar daar is het de periode niet voor dus zou het niet echt weten door wat dan
Maar wat ook wel helpt tegen jeuk is een stijfselbadje ,Remy stijfsel oplossen in water en dan de pootjes erin soppen
#2557229
nienk schreef: Het is inmiddels weer over lijkt het, maar als iemand weet wat het is ben ik er nog steeds wel benieuwd naar!

Annemarie, is het bij Moyra na specifieke wandelingen? Of maakt het niet uit waar je geweest zijn of hoe de ondergrond is?
Het is lastig om precies te zeggen wanneer. Wij lopen veel in het bos, daar heeft ze nooit last van. Verder buiten het dorp, al dan niet verhard. Een week of vier geleden had ze er nog last van en toen hebben we niks anders gelopen dan wat we al 8 jaar doen; een standaard rondje buiten het dorp.  :-\
Wat ik wel gemerkt heb is dat het vaker voorkomt als we (gedeeltelijk) door gevarieerd grasland lopen (kan ook de berm zijn).  Gras met allerlei soorten onkruid erin, dus ook distel/brandnetel etc. Ik dacht dat het alleen 's zomers gebeurde, maar vorige maand had ze er ook last van. Dus wat dat dan weer geweest is?  :-\

Ik weet wel dat ze zelf liever op de bestrating loopt, als ze kan kiezen.  :D
Ik heb dus geen flauw idee waar het door komt.  :-\



Fijn dat het bij Reus over is!  :)
#2557330
Ligt hij dan echt in die voetzolen te knagen? Ik heb dat hier namelijk ook bij allebei mijn honden wel eens gezien. En het gaat steeds weer vanzelf weg maar het lijkt alsof er dan iets in de zolen van de poten zit. Ik dacht eerst dat het misschien de koude was maar nu is het echt niet koud en Linga deed het van de week weer....! Ik heb ze dit in de zomer alleen nog nooit zien doen!
#2557424
Lizzy schreef: Ligt hij dan echt in die voetzolen te knagen? Ik heb dat hier namelijk ook bij allebei mijn honden wel eens gezien. En het gaat steeds weer vanzelf weg maar het lijkt alsof er dan iets in de zolen van de poten zit. Ik dacht eerst dat het misschien de koude was maar nu is het echt niet koud en Linga deed het van de week weer....! Ik heb ze dit in de zomer alleen nog nooit zien doen!
Ja, hij ligt echt op en tussen de kussentjes te knagen alsof ze er af moeten.
#2557429
Ik denk ff mee, dus misschien slaat het nergens op wat ik nu opper? ::)
Kan het niet zijn dat de voetjes/zooltjes misschien heel koud zijn geweest en binnen te snel weer 'opwarmen' zeg maar.
En dat, dat gewoon hele erge jeuk veroorzaakt?

Nu reken ik wel naar mezelf als mens. Daar heb ik namelijk nog al eens last van en dan prikken en jeuken mijn voeten echt enorm. Misschien dat dit bij honden ook zo kan zijn?
Maar goed, als zo iets zich in de zomer voor doet zou je eerder zeggen dat het komt door een bepaalde plant of kruid of zoiets.
#2557596
Senna99 schreef: Ik denk ff mee, dus misschien slaat het nergens op wat ik nu opper? ::)
Kan het niet zijn dat de voetjes/zooltjes misschien heel koud zijn geweest en binnen te snel weer 'opwarmen' zeg maar.
En dat, dat gewoon hele erge jeuk veroorzaakt?

Nu reken ik wel naar mezelf als mens. Daar heb ik namelijk nog al eens last van en dan prikken en jeuken mijn voeten echt enorm. Misschien dat dit bij honden ook zo kan zijn?
Maar goed, als zo iets zich in de zomer voor doet zou je eerder zeggen dat het komt door een bepaalde plant of kruid of zoiets.
een soort van wintereeltkussentjes? zoals je als mens een beetje wintertenen kan hebben?

dat is nog niet eens heel gek gedacht. want hoewel het niet heel goed was, heeft hij denk ik wel zo'n beetje de helft van de wandeling door de nattigheid gelopen, en dat is natuurlijk best koud. even denken... ik heb hem daarna (na een kwartiertje in de auto) lauwwarm afgedoucht, en toen begon het.

het is geen hele gekke gedachten dus dat het van de temperatuurswisseling komt. maar, hij is ook wel eens na anderhalf uur sneeuw wandelen bij -5  of na heel koud zwemmen hup gelijk voor de kachel gegaan, en hij had dit nu dus voor het eerst.

zomers kan het overigens net zo goed van de temperatuur wisseling komen, van bijvoorbeeld erg warme straat stenen naar een koude tegelvloer in huis.
#2557634
Mijn russeltje had altijd erge last van strooizout en brandnetels. Laatst genoemden zijn er nog niet, maar zout...zou dat t kunnen zijn?

Het lijkt me wel een iritatie van ''buitenaf'' Bij mensen dien je dan de huid ruim te koelen/spoelen. Weet niet of je daar wat aan hebt  :-\
#2557660
Envie schreef: Mijn russeltje had altijd erge last van strooizout en brandnetels. Laatst genoemden zijn er nog niet, maar zout...zou dat t kunnen zijn?

Het lijkt me wel een iritatie van ''buitenaf'' Bij mensen dien je dan de huid ruim te koelen/spoelen. Weet niet of je daar wat aan hebt  :-\
zout niet, hij kan daar hier in de stad inderdaad wel last van hebben en dat lijkt wel op wat hij gisteren had. maar de wandeling van gister was amper over normale wegen en er was daar ook niet recentelijk gestrooid.

maar bedankt voor het meedenken!
#2557684
Lag er soms veel rotzooi van afgeschoten vuurwerk ? Dat schoot mij nog even te binnen . Ik heb geen idee of ze daar last van kunnen krijgen hoor , die van mij baggeren overal doorheen en hebben zoiets nooit
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door