Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#2554008
Het gaat om de hond van mijn ouders. Nala is een Duitse herder, 7 jaar oud. (Ze eet vanaf dat ze met 4 maanden oud bij mijn ouders kwam, KVV )

Zo een maand terug begon het met likken aan een voorpoot. Het stonk wat dus we dachten aan een ontsteking. Aantal dagen paar keer weken in biotex gaf wel wat verschil maar niet voldoende dus naar DA. Die dacht ook ontsteking dus AB mee. Ondertussen was een achterpoot gezellig mee gaan doen. Het leek te zitten bij/tussen de nagels. AB en weken in biotex gaf resultaat. AB op, ontsteking terug. Weer naar DA nieuwe ABkuur nu langer en pijnstiller Rymadil erbij. AAn Nala niets te merken verder. Deed alles wat ze altijd deed alleen veel likken aan haar poten. Ondertussen was er een nagel afgevallen van de voorpoot. AB kuur leek te helpen maar niet voldoende. Het likken blijft maar verder geen stank oid. Weer terug naar DA want het viel mij op dat al haar nagels aan de "aangetaste" poten hol zijn. Het klinkt ook anders als ze loopt. Poot die nog goed leek, blijkt ook al holle nages te krijgen.
Dit is voor nu een beetje het beeld wat Nala toont. Daarnaast is ze al maanden aan het verharen, iets wat ze voorheen nooit had. Ja een flinke ruiperiode maar geen maanden achter elkaar. Vanmorgen stond ze op drie poten. Terug naar DA en die heeft pijnstiller ingespoten. Losse nagel zit er aan die poot.
Er stond al een afspraak voor aankomde maandag bij een DA met veel ervaring/kennis, dus voor nu is er verder geen onderzoek gedaan.
Er zijn een aantal dingen genoemd; Auto immuunziekte en lyme.

Nu heb ik een vraag over die lyme. Is daar een speciale bloedtest voor? Ik meen dat de bloedtest vaak als negatief terug komt terwijl de hond toch positief is. Is er ergens een andere test mogelijk dan de "normale bloedtest"?

Nu is Nala nooit in het buitenland geweest maar is het mogelijk dat een hond dan toch besmet kan raken met Leish of Ehrlichia, iemand daar toevallig weleens van gehoord?

Of is er iemand die deze klachten herkend en een idee heeft in welke hoek we moeten zoeken?
Door Lizzy
#2554184
zurca schreef: Het gaat om de hond van mijn ouders. Nala is een Duitse herder, 7 jaar oud. (Ze eet vanaf dat ze met 4 maanden oud bij mijn ouders kwam, KVV )

Zo een maand terug begon het met likken aan een voorpoot. Het stonk wat dus we dachten aan een ontsteking. Aantal dagen paar keer weken in biotex gaf wel wat verschil maar niet voldoende dus naar DA. Die dacht ook ontsteking dus AB mee. Ondertussen was een achterpoot gezellig mee gaan doen. Het leek te zitten bij/tussen de nagels. AB en weken in biotex gaf resultaat. AB op, ontsteking terug. Weer naar DA nieuwe ABkuur nu langer en pijnstiller Rymadil erbij. AAn Nala niets te merken verder. Deed alles wat ze altijd deed alleen veel likken aan haar poten. Ondertussen was er een nagel afgevallen van de voorpoot. AB kuur leek te helpen maar niet voldoende. Het likken blijft maar verder geen stank oid. Weer terug naar DA want het viel mij op dat al haar nagels aan de "aangetaste" poten hol zijn. Het klinkt ook anders als ze loopt. Poot die nog goed leek, blijkt ook al holle nages te krijgen.
Dit is voor nu een beetje het beeld wat Nala toont. Daarnaast is ze al maanden aan het verharen, iets wat ze voorheen nooit had. Ja een flinke ruiperiode maar geen maanden achter elkaar. Vanmorgen stond ze op drie poten. Terug naar DA en die heeft pijnstiller ingespoten. Losse nagel zit er aan die poot.
Er stond al een afspraak voor aankomde maandag bij een DA met veel ervaring/kennis, dus voor nu is er verder geen onderzoek gedaan.
Er zijn een aantal dingen genoemd; Auto immuunziekte en lyme.

Nu heb ik een vraag over die lyme. Is daar een speciale bloedtest voor? Ik meen dat de bloedtest vaak als negatief terug komt terwijl de hond toch positief is. Is er ergens een andere test mogelijk dan de "normale bloedtest"?

Nu is Nala nooit in het buitenland geweest maar is het mogelijk dat een hond dan toch besmet kan raken met Leish of Ehrlichia, iemand daar toevallig weleens van gehoord?

Of is er iemand die deze klachten herkend en een idee heeft in welke hoek we moeten zoeken?
De diagnose Lyme stellen is volgens mij heel lastig. Dit vind ik ook op een website van een DA:
Hoe wordt de diagnose gesteld?
De diagnose kan voor een deel op het verhaal en goed uitvoerig klinisch onderzoek worden gesteld. Bloedonderzoek kan een infectie aantonen maar het kan zijn dat dit bloedonderzoek herhaald moet worden omdat in het begin de dieren nog geen positieve uitslag laten zien terwijl ze wel besmet zijn!

Rontgenfoto’s kunnen geadviseerd worden om andere oorzaken van kreupheid uit te sluiten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op basis van de symptomen nou niet direct aan Lyme denk:
Welke symptomen zien we bij een hond (of kat) bij de Ziekte van Lyme?

Het meest voorkomende verschijnsel is gewrichtsontsteking dat zich uit in plotselinge kreupelheid en pijn aan meerdere gewrichten. Andere verschijnselen zijn:

    koorts
    Verlies van eetust
    Uitdroging
    Sloomheid
    Gezwollen lymfeklieren
    Aantasting van nieren
    Dood (dit treedt zelden op)
Qua auto-immuunziekte hangt het er natuurlijk heel erg vanaf welke. Ik neem aan dat dit is wat die DA wil gaan uitzoeken? Welke autoimmuunziekte denkt hij/zij aan?

Hoe staan je ouders tegenover homeopathie?
Door zurca
#2554650
Bedankt voor jullie reacties.
De voetzoeltjes, verder tussen de tenen is niets te zien. De nagels zijn hol en komen op den duur los. Verder is het verharen het enige wat er aan haar te merken is.
Aan welke auto immuun ziekte gedacht word is nog niet besproken, er werd tot nog toe 'gewoon' aan een ontsteking gedacht. Morgen gaan ze alles bespreken en bekijken wat voor stappen er ondernomen gaan worden.
Mijn ouders willen,als duidelijk is wat Nala mankeert,kijken of homeopathie kan helpen/ondersteunen. Ik heb ze Tannetje al aangeraden. ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2554723
google eens op SLO oftewel " Symmetrical Lupoid Onychodystrophy " (het heeft vast ook een Nederlandse naam, maar dit heb ik een keer genoteerd toen Sanne problemen had met haar voeten, wat bij haar overigens niet aan de orde was.
Door zurca
#2554997
Sanyo schreef: google eens op SLO oftewel " Symmetrical Lupoid Onychodystrophy " (het heeft vast ook een Nederlandse naam, maar dit heb ik een keer genoteerd toen Sanne problemen had met haar voeten, wat bij haar overigens niet aan de orde was.
Zo.... daar heeft het wel veel weg! Die ga ik doorgeven, bedankt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door